Hoe sprak God tot Adam, via een engel, of rechtstreeks ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
via de ether
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, ik ben er niet bijgeweest dus ik kan het je niet vertellen.

Het beste antwoord

"I repeat: do not touch the apple.
Adam, Adam can you hear me.
Heaven to Adam.
Oh my God, Adam is not responding!"

Nee, grapje! Sorry, ik kon het niet laten. Ik wil er niemand mee beledigen hoor.

Maar voor zover ik weet zou God direct met Adam hebben gecommuniceerd. In andere bijbel verhalen stuurt God inderdaad nog wel eens een engel zoals bij Jacob. Wel is het zo dat sommige woorden in de bijbel door vertaling anders in onze bijbels staan dan dat het ooit zo bedoeld is.

Toegevoegd na 5 minuten:
Waardoor het dus niet helemaal duidelijk is of bv God een boodschapper heeft gestuurd of God een boodschap stuurde. Maar ook daar zijn natuurlijk heel veel voors en tegens bij te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

We hebben niet zoveel bronnen ;-)
In Genesis kun je lezen dat God tot Adam sprak, en dat geeft de indruk dat God rechtstreeks tot hem sprak, dus met een stem, met geluid.
Ik krijg niet de indruk van de tussenkomst van een engel of zo.

"8 En zij hoorden de stem van de HEERE God, Die in de hof wandelde, bij de wind in de namiddag.1 Toen verborgen Adam en zijn vrouw zich voor het aangezicht van de HEERE God te midden van de bomen in de hof.

9 En de HEERE God riep Adam en zei tegen hem: Waar bent u?"
(genesis 3)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi, dat zelfs iemand wist wat god de heer DACHT!
Knap hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja Momootje, dat verbaast mij ook altijd weer.
Ik ben zeker niet ongelovig, maar de stelligheid waarmee mensen menen te weten wat God allemaal denkt, weet en vind, geeft me regelmatig de kriebels.
Of niet omdat het een verhaal is dat niet letterlijk genomen moet worden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jeuh! Dit eerste min is binnen. Alles wat in de Bijbel staat is verzonnen door MENSEN; dus ook de monologen van onze God de heer! Krijg ik nu nog meer minnen?? Toe?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij ook een plus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En van mij ook:+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij dus niet, ook geen min. Ben je er bij geweest toen dit opgeschreven werd? Zo nee, dan kan je net zo min met zekerheid zeggen dat het niet zo is, dan dat het wel zo is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uhuh... Mooie reactie dat. Ik ben bij veel dingen niet geweest waar men het erover eens is dat het gebeurde. Met die argumentatie, moet iedereen overal in persoon bij zijn want anders kan je niet zeker weten of het wel of niet waar is. Dat is natuurlijk absurd en is dus een foutieve redenering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je krijgt van mij geen min hoor. Wees gerust ;-)
Maar ik vond je originele antwoord veel beter, dan je eerste reaktie hier. In je antwoord heb je het over letterlijk nemen of niet, en in je 1e reaktie begin je opeens over "door mensen verzonnen". Een groot verschil lijkt me.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij nog een plus erbij!
Niemand weet dat. Theologen zullen dat op verschillende manieren uitleggen. En misschien zijn er nog wel meer mogelijkheden dan rechtstreeks, en via een engel.
Het kan ook via een innerlijke stem, een droom, een visioen, of intuitie zijn geweest.

Om het een beetje oneerbiedig te zeggen: het is helemaal niet zo belangrijk hoe God sprak, maar wèl dat de boodschap blijkbaar is overgekomen. Het doel en vooral de betekenis is belangrijker dan het proces.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een boek kun je alles laten gebeuren wat je wilt dat er gebeurt. Dat geldt ook voor de bijbel.
Bovendien zijn er heel veel verschillende versies en vertalingen van dat boek, net navenant de tijd en de vertaler en wat die er van maakte.

In een goed boek is er ook ruimte voor eigen interpretatie en een beetje fantasie.
Dat geldt ook voor de bijbel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En zo is dat! plus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(1 Timotheüs 2:3-4) 3 Dit is voortreffelijk en aangenaam in de ogen van onze Redder, God, 4 wiens wil het is dat alle soorten van mensen worden gered en tot een nauwkeurige kennis van de waarheid komen. (Johannes 17:17) 17 Heilig hen door middel van de waarheid; uw woord is waarheid.
Zijn ze nog niet helemqal uit.Via de tamtam of met een samsung s8000.Persoonlijk denk ik met rooksignalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet leuk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vind ik wel.Op een 'onzinnige vraag" geef ik een onzinnig antwoord,dus...Lekker puh.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel leuk! plus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Bingrid:" .Op een ‘onzinnige vraag" geef ik een onzinnig antwoord,dus…Lekker puh."
Je zou ook kunnen overwegen om GEEN antwoord te geven. Dit voegt nl niets toe...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Respect? Vast wel eens van gehoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha,die bingrid weer.Van mij krijg je een +je hoor,en een dikke kus.Wel goed antwoord trouwens,want wie kan nu op deze vraag antwoorden?Niemand...en nog wel om meerdere redenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat bedoel ik knuffel.Hoe kan je nu iets vragen over een fictief persoontje?
Volgens Exodus 33:20 kan geen mens god zien en in leven blijven. In Genesis 3 staat redelijk duidelijk aangegeven dat god zelf door de tuin wandelde, op zoek naar Adam en Eva. Ook staat er in Genesis 2 dat god de mens zelf naar de tuin heeft gebracht, en deze niet heeft laten brengen. Nergens in de genoemde hoofdstukken van Genesis staat beschreven dat god een boodschapper stuurde.

Uitgaande van de stelling dat de Bijbel foutloos is, moeten we dus concluderen dat god direct tot Adam sprak. En, ten gevolge van Exodus 33, zullen we moeten concluderen dat Adam geen mens was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat was voor de zondeval, en toen was er nog geen dood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'in de bijbel staat....dus moeten we concluderen dat....'
Als we nou eens allemaal voor onzelf zouden denken, en niet klakkeloos aannamen wat er in de bijbel stond, zouden er heel meer mensen hun gezond verstand gaan gebruiken.
Ik krijg hier zoooo kromme tenen van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Koolwitje: Genesis 3:22 "Toen dacht God, de HEER: Nu is de mens aan ons gelijk geworden, nu heeft hij kennis van goed en kwaad. Nu wil ik voorkomen dat hij ook vruchten van de levensboom plukt, want als hij die zou eten, zou hij eeuwig leven." Dood was er ook voor de zondeval. Eeuwig leven zou er pas zijn na het eten van de vruchten van de levensboom. Bovendien; als er überhaupt gegeten moet worden, dan houdt dit automatisch in dat er ook voor de zondeval dood is - de meeste organismen overleven het niet wanneer zij worden opgegeten, ook groenten niet. @Skusme: Ik ben het helemaal met je eens. Helaas wordt dit lang niet vaak genoeg gezegd tegen de mensen die daadwerkelijk zo denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Genesis 3:6 hadden ze al van de boom gegeten, daarvoor was er geen dood. Dat was de straf. En voor de zondeval waren de roofdieren nog geen roofdieren. Voor de zondeval was er dus geen dood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Skusme in de Bijbel staan geen fouten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kun jij me uitleggen wat die boom daar doet als hij schijnbaar niet nodig is? Waarom een boom wiens vruchten het eeuwige leven schenken, als men het eeuwige leven al heeft? En werd er nu wel of niet gegeten vóór de zondeval? Zo ja, wat dan precies?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er werd wel gegeten voor de zondeval, alleen van die boom mochten Adam en Eva niet eten. Andere vruchten konden ze volop eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je eet, overleeft het gegeten worden niet. Het lijkt erop dat je niet wilt erkennen dat ook planten levende organismen zijn. Ook een interessant vraagstuk is dan hoe in vredesnaam al die vleeseters van nu overleefden op planten - aangezien ze daar het verteringsmechanisme niet hebben. Ik neem aan dat je elke kans op evolutie naar een carnivoor bestaan zult ontkennen, en van mening zult zijn dat leeuwen hun grote klauwen en tanden gebruikten om appels te eten of iets dergelijks? Het verklaart overigens nog altijd niet wat die boom voor wiens vruchten het eeuwig leven schonken voor nut had, als alles het eeuwig leven al had.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leeuwen bv aten geen vlees in het paradijs, dat kwam ook na de zondeval. We hadden al het eeuwige leven in het paradijs maar zonder, pijn en verdriet en de dood. Dat kwam omdat Adam en Eva toch hebben gegeten en niet hebben geluisterd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie dat je weer zover bent dat je niet meer ingaat op de kwestie. Prima, dan ben ik voorlopig klaar met deze discussie.
God heeft mensen lief en is intens geïnteresseerd in hun welzijn. Het wekt dan ook geen verbazing dat hij met hen communiceert.

Deze communicatie begon in de tuin van Eden.

Volgens Genesis 3:8 „hoorden” Adam en Eva bij een gelegenheid, „omstreeks het winderige gedeelte van de dag”, „de stem van God”.

Sommigen zien daarin een aanwijzing dat het de gewoonte van God was om op die tijd, mogelijk elke dag, met Adam te communiceren. Hoe het ook zij, de bijbel maakt duidelijk dat God niet alleen de tijd genomen had om instructies aan de eerste mens te geven maar ook om hem te onderwijzen wat hij moest weten om zich van zijn verantwoordelijkheden te kwijten.

Misschien zal dit in de toekomst nog gebeuren ,wanneer eens de mensheid tot volmaaktheid is gebracht .