Een altaar is een offertafel, dus als je een altaar gebruikt waarvoor het bedoeld is, dan breng je een offer aan een altaar.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet aan het altaar natuurlijk, maar aan de door jou gekozen godheid.
jc54
12 jaar geleden
Oké, maar je staat áán het altaar, althans daar stond ik vroeger als misdienaar....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, zo zou je het kunnen zien ja. Verwarrend in elk geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor het antwoord!
ik had het nodig voor een werkstuk, en ik had er een 8 voor!

Andere antwoorden (5)

Een altaar is een tafel (ui steen of hout) waar rituele handelingen worden verricht, zoals het brengen van offers aan geesten of goden. Altaren komen voor in bijna alle religies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
naast het gebruik als (symbolische) offertafel, maken mensen tegenwoordig ook wel altaartjes als gedenkplekje voor een overleden mens of huisdier.
wat foto's, soms wat voorwerpen ter herinnering, een kaarsje.
ook dit wordt een altaartje genoemd.
12 jaar geleden
1. Een al dan niet door mensenhand opgeworpen verhoging waarop ter ere van een godheid heilige handelingen worden verricht of offers worden gebracht.
2. Een op een tafel gelijkende constructie in een rooms-katholieke kerk gebruikt bij het celebreren van de mis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het Hebreeuwse woord miz‧be′ach (altaar) is afgeleid van het grondwerkwoord za‧vach′ (slachten; offeren) en heeft dus in wezen betrekking op een plaats waar geslacht of geofferd wordt .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al vrees ik dat ik me niet erg populair maak met mijn antwoord wil ik, naast alle bovenstaande verklaringen, toevoegen dat een altaar ook wordt gebruikt om indruk te maken op de kerkgangers. In de katholieke kerk staat de priester achter het altaar dat te midden van zoveel mogelijk pracht en praal voor in de kerk op een verhoging staat, op een voetstuk zeg maar. Het altaar scheidt de priester van het volk. De kerk is altijd een machtsfactor geweest en heeft die macht door de historie heen ook expliciet nagestreefd. En macht moet worden getoond. In de protestante kerk is dit overigens veel minder het geval en over andere religies kan ik moeilijk oordelen.