Wie waren de eerste martelaren?

Ik weet dat Stefanus als eerste Christelijke martelaar wordt gezien, maar Jezus was toch echt daarvoor al gestorven, en de jongetjes van Bethlehem ook, dus dat snap ik niet helemaal. Verder weet ik ook dat Harith als eerste martelaar van de Islam wordt gezien. Maar er moeten bij andere geloven toch ook nog martelaren geweest zijn, zo'n 5000 jaar geleden??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.6K

Het beste antwoord

Ja ,Abel was de eerste martelaar.

Lukas 11:48-51
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De Christelijke Vervolging begon bij Jezus zelf. Hij werd tijdens zijn berechting ronduit gevraagd: "Bent u de messias, de Zoon van de Gezegende?" Jezus liet geen ruimte voor twijfel - Zijn eerste woorden waren "Dat ben ik". De religieuze elite in Jeruzalem wist wat Jezus hiermee zei - Het was ontzettend duidelijk voor hen dat Hij beweerde dat Hij God was. Daarom werd Jezus voor de misdaad van godslastering aan een Romeins kruis ter dood veroordeeld en werd Hij zo de eerste martelaar voor wat later de Christelijke Kerk zou worden.

Christelijke Vervolging: Veel Van de Vroege Discipelen Stierven voor hun Geloof
De Christelijke Vervolging vormde een dramatisch onderdeel van de eerste kerkgeschiedenis.

Een ieder, die vasthoudt aan het idee dat het leven, de dood en de herrijzenis van Jezus-Christus een door de mens opgezet bedrog was dat door een groep discipelen in elkaar werd gestoken, zou eens een keer naar de erfenis van het martelaarschap moeten kijken.
Elf van de 12 apostelen, en een groot aantal van de andere vroege discipelen, stierven voor hun loyaliteit aan dit verhaal. Dit is opvallend omdat zij allemaal getuigen waren van de vermeende gebeurtenissen rondom Jezus en toch doorgingen met het verdedigen van hun geloof en hiervoor zelfs bereid waren te sterven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Martelaren zullen er zijn geweest zolang er mensen zijn geweest die elkaars overtuigingen bestreden. Dat gaat tot ver in de prehistorie terug. Als je het zo breed bekijkt, zijn er geen namen te noemen.