Daalt het aantal gelovigen op de wereld?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
3.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geloven waarin? mensen geloven nu eenmaal graag, dus denk niet zo snel dat het allemaal daald, maar wel op bepaalde vlakken, maar daar zullen andere dingen voor in de plaats gaan komen om in te geloven.

Het beste antwoord

Je vraag valt in zijn algemeenheid nauwelijks te beantwoorden. Het ligt er maar aan, wat je onder "gelovigen" verstaat, welke landen je bedoelt en welke godsdiensten.

In alle westerse landen daalt het aantal christelijke gelovigen. Maar in de VS gaat die daling veel minder snel. In Latijns-Amerika is het Rooms-Katholicisme springlevend, pinkstergemeenten groeien als kool in 3e wereldlanden (vanwege zending vanuit de VS), en het aantal gelovige moslims zal wereldwijd gezien vast niet dalen.

Zelfs alleen in Nederland kun je eigenlijk niet zeggen, dat het aantal gelovigen daalt. Protestanten en Rooms-Katholieken zijn er steeds minder, maar de reformatorische kerken hebben nauwelijks last van ledenverlies. Remonstranten en/of Oud-Katholieken zijn er bijna niet meer (of ze zijn ouder dan 75 jaar) en de charismatische kerken en andere "nieuwere" kerken, zoals huisgemeenten, groeien nog steeds.

En om het nog wat ingewikkelder te maken: wat verstaan we onder gelovigen? Zijn dat mensen die geregeld naar de kerk gaan, of zijn dat mensen die in iets als een hogere macht geloven? Een vraag of het kerkbezoek in de RK-Kerk of PKN daalt valt simpel te beantwoorden, maar of het aantal gelovigen daarmee ook daalt, dat wordt een veel lastiger te beantwoorden vraag.

Er zijn godsdienst-sociologen en andere deskundigen die beweren dat het aantal gelovigen in Nederland stijgt, en anderen die dat weerspreken. Dat komt omdat de ene deskundige iedere beoefenaar van welke vorm van spiritualiteit dan ook als een gelovige ziet, en de ander er weer een strengere definitie op na houdt.

Een vraag zoals jij die stelt, kun je eigenlijk alleen goed beantwoorden als je precies definieert wat een gelovige is, en ook aangeeft in welk deel van de wereld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

In de islamitische wereld, in India en in Afrika en latijns amerika groeit de bevolking snel en hangen de meeste mensen een geloof aan. Dat betekent dat het aantal gelovigen groeit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onder christenen fors. Maar moslims minder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gebasseerd op...?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
onder christenen valt het wel mee, want ja in nederland daalt het aardig, maar in amerika heb je nu hele sterke christelijke stromingen die snel groeien, want zelf George w. Bush was daar een van.
Ja duidelijk, relatief gezien dan. Kijk maar naar ons eigen land waar steeds minder mensen naar de kerk gaan. En het aantal uitschrijvingen het afgelopen jaar bij de katholieke kerk nog nooit zo groot was.

Wereldwijd komt er ook steeds meer kritiek op de paus en de katholieke kerk (condooms verbieden, kindermisbruik door priesters).

De kerk lijkt haar geloofwaardigheid en macht sterk te verliezen. Door de wetenschap zijn er ook veel mogelijke verklaringen en antwoorden bijgekomen waardoor mensen aan hun geloof zijn gaan twijfelen.

Toegevoegd na 1 uur:
Hier de cijfers over het aantal religies en gelovigen, waar duidelijk wordt dat het aantal christenen afneemt en moslims toeneemt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens CNN is een kwart van de wereld moslim. In hoeverre deze groep ook echt de islam leeft zoals dat hoort.. geen idee..

Bovendien groeit de moslimgemeenschap vooral door bekeerlingen (zoals ikzelf). In USA groeit de moslimbekeerlingengroep met bijna 500 mens per dag! In Europa is dat bijna 1100 per dag! Canada bijna 350 mensen/dag..
(Deze waardes zijn van 1996-2006; nu zal het meer zijn denk ik)

Dus even op een rijtje:
Een kwart van de wereld is moslim, deze planten zich ook nog eens voort. Bovendien is er een grote groep bekeerlingen die steeds groeit.

Netto effect: Nee, zelfs al zou het aantal gelovigen dalen, deze stijgt ook weer (misschien stijgt ie zelfs meer dan ie daalt?).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, wereldwijd gezien stijgt het aantal gelovigen. Ook al daalt het christendom in Nederland flink, in Latijns Amerika en Azie stijgt het christendom. Ook het aantal moslims stijgt. Wereldwijd gezien kan je daarom spreken van een lichte, continuee stijging
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat mensen vroeger het Geloof beter beleefde dan nu. Het het aantal was minder, maar ze leefde dichter bij de normen en waarde wat het Geloof bracht. De Gelovigen leven minder bewust en zagen de waarde hierin. In sommige geloven zijn extreem veel innovaties, waardoor het Geloof minder goed wordt begrepen... Hierin zie ik dat het Christendom en de Islam een prominente rol moeten spelen! Ze moeten niet naar de verschillen kijken maar naar de gelijkenissen! Ik denk ook dat er dan een soort verzoenig zal ontstaan. En samen terug naar de wortels van het Geloof gaan... Dialoog met elkaar is de start!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Correctie van mij zelf: niet minder, maar meer bewust! Sorry voor het ongemak...
Jazeker! Nederland heeft nog maar 32% Katholiek of Protestants en 10% overige geloven. In god wordt steeds meer niet meer geloofd
Bronnen: