Hoe kan je socialer worden en vrienden maken?

Hoi.
Ik ben een meisje van 16 en dit klinkt misschien raar, maar ik heb niet echt vrienden. Vanaf groep 1 tot groep 8 ging het goed en had ik best veel vriendinnen. Toen ik naar de middelbare school ging moest ik scheiden van me vriendinnen en is ons contact daardoor verbroken.

Sinds klas 1 ben ik maar met 1 persoon gaan optrekken tot aan vandaag, klas 4. Dom eigenlijk, in klas 1 moest ik juist vriendinnen maken Maarja. Natuurlijk heb ik wel nog 3-4 andere meiden waarmee ik weleens praat in de klas, maar dat is meer een klasgenoot dan vriendin en zij lijken ook niet geïnteresseerd te zijn in mij.

In de klas ben ik ook altijd de rustige en stille en trek ik niet met veel mensen op maar zij hebben daar ook geen behoefte aan. Voor de rest heb ik nog 2 vriendinnen buiten school in me straat. In totaal dus 3 echte vriendinnen waarmee ik omga, maar ik zou het leuker vinden om wat socialer te worden en meer een vriendengroepje te hebben van bijvoorbeeld 5/6
personen.

Mijn vraag nu is, hoe kan ik meer vrienden krijgen, of beter gezegd: socialer worden? Moet ik misschien een sport gaan doen, bepaalde plekken bezoeken etc? Want ik voel me momenteel echt heel eenzaam en het voelt voor mij alsof het aan mij ligt terwijl ik weleens denk bij mezelf: maar ik kan best leuk zijn en je kan urenlang met mij kletsen?! Ik heb echt geen verschil met die ‘populaire meiden’ op school met 50 vrienden..

Liefs mij, en alvast bedankt!

Toegevoegd na 1 minuut:
*tweede alinia:natuurlijk heb ik wel nog 2 andere meiden(..)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Danaaa16xxxooo,
Van echte vrienden bestaan er geen twaalf in een dozijn. Echte vrienden zijn zeldzaam
https://muzikum.eu/nl/123-253-37939/andre-van-duin/een-echte-vriend-songtekst.html
https://gedichtendagspt2013.wordpress.com/2013/02/15/vriend-toon-hermans/ Als jij drie echte vriendinnen hebt en zelfs nog twee andere meisjes die je kennissen kunt noemen, is dat echt héél veel.

Het beste antwoord

Misschien ben je wel een verlegen type, of omdat je een beetje stil bent dat iedereen dat denkt. Sluit je eens aan bij een groepje ga er bij staan of zitten en stel een paar open vragen. Dat zijn vragen die je niet met ja of nee kan beantwoorden (Hou jij van films? ja)

Er zijn mensen die heel veel vrienden hebben en er zijn mensen met een paar vrienden. Dat is zo. Mensen zijn niet allemaal hetzelfde. Ook moet je niet denken dat iemand met veel vrienden sowieso een leuker leven heeft, welnee.

Vrienden maken doe je door jezelf te geven. Door interesse in anderen te tonen, door vragen te stellen en ook geïnteresseerd te luisteren naar hun antwoorden en deze te onthouden... Dat is wel een puntje, als je de volgende keer diezelfde nieuwe vriendin weer dezelfde vragen gaat stellen, nee, dat is minder, toont gebrek aan interesse.
Maar ook door zelf over je zelf te praten, niet de hele tijd, maar als er nou aan jou een vraag gesteld wordt, vertel dan ook iets. Gewoon contact door te vertellen, te praten.

Om nieuwe mensen te ontmoeten kan je verschillende kanten op. Bv lid van een sportclub worden en dan een teamsport kiezen, want dan ben je met meer mensen bezig die hetzelfde leuk vinden. Heb je altijd onderwerp van gesprek i.i.g.
Maar je kan ook bij een wijkcentrum vragen of je daar kunt helpen op een middag met kinderen. Of naar het verzorgingshuis gaan waar je met oude(re) mensen een babbeltje kunt maken, met een kopje thee. Of een wandeling met zo iemand maken. Zal je zeggen, zijn toch geen kandidaten voor vrienden, nou wel dus, maar vergeet niet dat er ook mensen werken en andere vrijwilligers zijn. En je weet nooit...

Kijk wat er op je pad komt, Dana, maar je moet wel ergens zelf mee beginnen. Gewoon iets gaan doen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+1 (gewoon 'iets' gaan doen)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Super bedankt, hier heb ik zeker wat aan en ik zal er ook zeker wat mee gaan doen!!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Graag gedaan!