Hoe word je echt bevriend met iemand?

Ik praat dan wat met iemand, maar hoe kan ik ervoor zorgen dat ik echt een vriendschap sluit?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (4)

Door samen tijd door te brengen, samen dingen te doen en samen ervaringen mee te maken kan een steeds grotere band of vriendschap ontstaan. Je leert elkaar steeds beter kennen en weet wat je aan elkaar hebt. Zoiets heeft dus tjjd nodig en moet groeien.
6 jaar geleden
-Door bijvoorbeeld dingen te delen, ik praat dan niet alleen over spullen maar ook over gevoelens.
-Spreek eens een keer af. (Shoppen, gamen, gwn gezellig samen eten/drinken)
-Ga samen stappen.
-Ga samen reizen van en naar werk/school.
-Help elkaar.
Is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, zoiets heeft tijd nodig. Je bent niet zomaar iemands bff in 1 dag. Vriendschap moet van twee kanten komen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Daar kan jij niet voor zorgen, daar zijn twee mensen voor nodig.

Er zijn verschillende soorten vrienden.
Zo heb je schoolvrienden, sportvrienden, studievrienden, stapvrienden, vakantievrienden en ga maar door. Je zou denken dat hoe meer je doet, hoe meer vrienden je hebt. Dat zou kunnen , maar niet altijd en niet bij iedereen.

Het is anders, Jij kan daar niet voor zorgen, je hebt er twee mensen voor nodig. Je 'sluit geen vriendschap'. Je komt iemand tegen en vindt diegene leuk of interessant en wat je dus nu al doet ...
---'Ik praat dan wat met iemand...'---
...precies en daarna wil je wel samen naar de film, pretpark, strand, vakantie, als kind spelen of kattenkwaad uithalen, samen iets dóen en als de klik er is, raak je bevriend met elkaar.

Hoe?
-Door aandacht te hebben voor de ander, niet alleen je eigen problemen kwijt willen, maar ook (goed) te luisteren naar het verhaal van de ander. En het ook te onthouden, niets zo dodelijk als dezelfde vraag nog eens stellen.
-Door ervaringen te delen, leuke en minder leuke , elkaar te helpen , er voor elkaar te zijn in tijden van nood.
-Door vertrouwen, elkaar te steunen niet alleen iemand backen als je samen bent, maar ook achter zijn rug.

Dat is vriendschap en dat moet groeien, dat gaat niet van vandaag op morgen, dat kost tijd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
+ Mooi antwoord. Vooral de wederzijdse klik die je noemt is belangrijk.
Daarnaast moet de ander natuurlijk wel behoefte hebben aan nog een vriendschap. Vooral op oudere leeftijd hebben veel mensen hun eigen vriendenkring al, waardoor ze geen tijd meer hebben voor nóg een kennis.

Je kunt er dus niet zelf voor zorgen dat je een vriendschap sluit. Het moet eigenlijk vanzelf gaan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Merci Simon! Helemaal mee eens: behoefte.
ik vergat het, er zijn absoluut mensen die geen ruimte meer ( denken te ) hebben voor een nieuwe vriendschap: geen tijd.
En eigenlijk is dat best triest, sommige mensen hebben het kennelijk zo druk dat er geen tijd is voor andere mensen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ plus, maar geen tijd voor nieuwe vriendschappen hoeft geen trieste reden te zijn, als de beschikbare tijd gebruikt wordt om anderen bij te staan die dat dringend nodig hebben.
Laat zien dat je om de ander geeft. Help diegene in moeilijke tijden en probeer veel met diegene te praten. Ik vind het heel fijn om elke dag met iemand te praten en al mijn gevoelens te delen met iemand. Als ik dat kan, krijg ik vanzelf een sterke band met die gene!