Soms lees je wel eens dat iets voor een symbolisch bedrag wordt verkocht...

, bijvoorbeeld voor 1 euro. Wordt zo'n bedrag dan ook echt betaald of niet? Nu bijvoorbeeld wil een Belgische vakbond een fabriek van Opel voor een symbolisch bedrag overnemen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
12K

Het beste antwoord

Ja dat bedrag wordt ook echt betaald. Het gaat er om dat er een zakelijke transactie heeft plaatsgevonden. Dus de ene partij maakt geld over naar de andere partij. Het had ook 0,50 cent kunnen zijn of 10 euro, maar omdat het een symbolisch bedrag is heeft men gekozen voor 1,-

Waarom men dat doet is om het volgende:
Soms zijn panden of bedrijven er zo slecht aan toe dat het financieel niets meer oplevert. Maar om het helemaal af te schrijven is de naam weer te waardevol voor.
Daarom zoekt men een partij die voor een symbolisch bedrag de toko koopt met als tegenprestatie dat hij het ook weer helemaal opknapt of zorgt dat het weer rendabel wordt.

Wordt ook vaak gedaan bij monumentale panden die in de oude staat teruggebracht moeten worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Absoluut. Bij dat soort zaken zijn meestal ook notarissen betrokken en dan moet er echt een euro van eigenaar wisselen.
Ik heb eens een huis verkocht en bij de notaris bleek dat de afrekening zo was dat ik nog 1 euro moest betalen (ik heb geen winst gemaakt bij de verkoop nee na verrekenen van de hypotheek). Ik dacht nog, nou die ene euro is vast een formaliteit, maar ik moest echt ter plekke mijn portemonnee trekken en die euro op tafel leggen.