Volgens van Dale is het vooral een informele manier om goedendag te zeggen.

goeie
〈tussenwerpsel〉〈informeel〉
1 〈begroetingsformule〉 goedendag
→ goed²
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
absoluut als je het tegen oosteuropeanen hebt...de betekenis van goei is heel anders in div. oosteuropeese talen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ed de Goeij heeft er nooit een probleem van gemaakt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
goei betekent pik
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, erg irritant. En gewoon fout, tenzij in het geval van 'goeie' als tussenwerpsel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Of als uitwerpsel
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In het Fries is het juist andersom. Daarintegen zeggen Friezen nooit voluit als ze bakke bedoelen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat hangt volledig af van de 'puurheid' in je taalgebruik. Daardoor zullen sommigen er aanstoot aan nemen. Veelal de jongere generatie zal eerder geneigd zijn om goei of goeie te gebruiken. Daarbij moet ik opmerken dat er ook genoeg mensen die in hun 'puur' taalgebruik doorslaan en gaan spreken van bijvoorbeeld een bakje kofje ipv bakkie koffie of bakje koffie. Dus irritant ? ja voor diegenen die er aanstoot aan nemen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
... dus eigenlijk is het alleen irritant voor mensen die het irritant vinden. Valt nog mee eigenlijk