Autisme in het kort!

Autisme is een stoornis in de informatieverwerking van de hersenen. Informatie die via de zintuigen binnenkomt (zicht, geur, geluid, etc.) wordt bij mensen met autisme anders verwerkt. Zij hebben moeite om de details die zij waarnemen te verwerken tot een samenhangend geheel. Hierdoor hebben mensen met autisme problemen met communicatie, sociale interactie en verbeelding.

Autisme is een levenslange, vaak onzichtbare, handicap die invloed heeft op alle levensgebieden in alle levensfasen. De handicap brengt specifieke sterke en zwakke kanten met zich mee. De meeste mensen met autisme hebben in meer of mindere mate hun leven lang deskundige begeleiding nodig. Met meer begrip van de omgeving en de juiste begeleiding kunnen veel mensen met autisme naar school of werken, relaties met anderen onderhouden en daardoor een zin- en betekenisvolle rol in de samenleving hebben.

Ruim één procent van de Nederlanders – ca. 190.000 mensen – heeft een vorm van autisme. De kans is dus groot dat iemand in uw directe omgeving autisme heeft: in uw familie, in uw vrienden- en kennissenkring, op school of op het werk.

Autistische stoornissen vallen onder de psychiatrische stoornissen en worden geclassificeerd volgens de criteria van de DSM-IV-TR, een systeem dat wereldwijd gebruikt wordt. Binnen deze criteria worden vijf subgroepen van autisme onderscheiden:

* (Klassiek) Autisme
* De stoornis van Asperger
* PDD-nos
* RETT syndroom
* Desintegratiestoornis van de kinderleeftijd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi uitgebreid antwoord. +

Andere antwoorden (1)

Ontwikkelingsstoornis, autisten hebben moeite met sociale interactie en zitten vaak in hun eigen wereldje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet perse waar.
Ik ben autistisch maar zit niet imme eigen wereldje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is ook niet zo erg hoor, in je eigen wereldje zitten, zo lang ze je daar maar kennen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Firebird jij hebt waarschijnlijk asperger en jij bent niet zwaar autisisch maar veel autisten zitten in hun eigen wereld. Dat betekent niet dat alle autisten zo zijn.