wat voor werk mag je doen als je 13 bent

als je 13 bent en je wild werken , want voor werk kun je dan doen ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.5K

Antwoorden (7)

Je zou oppas mogen zijn, vaak is dat voor ouders wel handig om iemand te hebben die in de avonduren even kan oppassen/babysitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt een beetje aan de gezinssituatie, ik heb 4 kinderen en ik geloof niet dat een 13 jarige ze allemaal 'aankan'.
Op een kleintje passen tot een jaar of 3 misschien wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn 14 jarige zoon past op 4 kinderen, het ligt een beetje aan het kind en aan hoe oud de oppaskinderen zijn. Een baby is misschien een ander verhaal. Maar hij doet het prima bij één van 8, 6, 4 en 2. En hij heeft mij achter de hand als het fout mocht gaan. Maar ik verbaas mij over zijn oppascapaciteiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verbazen is niet het juiste woord eigenlijk, anders had ik het hem natuurlijk niet laten doen, maar het gaat in elk geval goed, laat ik het zo zeggen.
13- en 14-Jarigen mogen alleen "niet industriële hulparbeid van
lichte aard" verrichten. Een 13- of 14-jarige moet altijd onder
toezicht werken. Je mag niet in een fabriek aan de slag of
werk doen dat risico's met zich meebrengt.

Ook mag je geen kassawerk doen. Wat mag je wel:
- vakken vullen
- oppassen
- auto's wassen
- helpen bij het rondbrengen van folders/huis-aan-huisbladen
- helpen bij schoonmaken
- bollen pellen
- helpen in de keuken van een bejaardentehuis

Hoeveel uur mag je werken als je 13 of 14 bent?
- Nachtdiensten en op zondag werken is verboden.
- Maximaal 5 werkdagen per week.

Tijdens een schoolweek mag je:
- Niet werken na 19.00 uur 's avonds en niet voor 08.00 uur 's
morgens.
- Maximaal 12 uur werken.
- Per schooldag niet meer dan 2 uur werken.
- Op zaterdag niet meer dan 6 uur werken.

Tijdens vakantie mag je:
- Niet werken na 19.00 uur 's avonds en niet voor 07.00 uur 's
morgens.
- Niet meer dan 7 uur per dag werken.
- Maximaal 35 uur per week werken.
- Maximaal 4 weken werken, waarvan maximaal 3 weken
achter elkaar.
13 jaar geleden
Prei poten
Aardbeien plukken
Frambozen of bessen plukken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op schooldagen mag je klusjes rond het huis en in de buurt doen en er moet een volwassene bij je in de buurt zijn die op jou let.

- werken in de tuin van je ouders, buren of familie;

- wassen van de auto van je ouders/familie/vrienden/buren;

- oppassen bij familie en vrienden;

- helpen rondbrengen van folders, dus niet je eigen krantenwijk. Maar je mag wel maximaal 2 dagen in de week helpen verspreiden van huis aan huis bladen;

- helpen in de huishouding van je ouders/familie/vrienden/buren’

- helpen bij de kinderboerderij.

Maar je mag niet in een fabriek werken. Ook mag je niet werken in een horecagelegenheid waar alcohol wordt geschonken, bijvoorbeeld in een restaurant. Of in de keuken van een horeca gelegenheid.

Op zaterdag en in de vakantie mag je net iets meer:

- helpen in een winkel, maar niet achter de kassa. Je mag wel helpen met vakken vullen of inpakken. Met helpen wordt bedoeld dat je het werk niet in je eentje of zelfstandig mag doen;

- je mag werken aan de lopende band, maar alleen als je ouders hiervoor een contract hebben getekend met je baas;

- helpen bij lichte werkzaamheden zoals op een manege, camping, speeltuin of pretpark;

- helpen in een restaurant of hotel maar je mag niet in de bediening;

- groente en fruit plukken. Maar er mag niet net gespoten zijn met bestrijdingsmiddelen;

- bollen pellen als je niet met een machine hoeft te werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
krantenwijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen krantenwijk, moet je 15 zijn. Wel mag je folders rondbrengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn dochter liep en loopt folders en kranten (14 jaar) en ze heeft tomaten geplukt.
Ps. wilT schrijf je niet met een D :-)