5. De haakjes kunnen in combinatie met het beletselteken (drie opeenvolgende puntjes) ook aangeven dat een gedeelte uit een citaat is weggelaten:

(15) In een artikel van De Vries wordt gesteld: 'De AOW als oudedagsvoorziening is (...) te beschouwen als een van de belangrijkste verdiensten van de verzorgingsstaat.'

bron: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/720/

Hier vind je alles over de betekenis van (...):
Trouwens, (...) heet eigenlijk "het beletselteken"

http://nl.wikipedia.org/wiki/Beletselteken

Het (...) teken wordt gebruikt:
# Om in een citaat aan te geven dat er iets is weggelaten. Meestal wordt het dan tussen haakjes gezet.
De zon is een (…) belangrijke ster. Hier is weggelaten: voor ons in alle opzichten.

# Om aan te geven, dat iets te denken geeft
Tijdens de brand vluchtte de pastoor met zijn vrouw (…) uit de pastorie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Helemaal niets. Echt helemaal niets.
Voeger kwam dit heel veel voor op deze website, de laatste tijd minder.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jawel hoor bij iedereen onder de avatar staan ze met de punten ertussen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zijn de puntjes die de letters van het woord ban vervangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
complete onzin!
ik vraag me echt af hoe antwoordman aan 33869 punten komt!
AWM
13 jaar geleden
(...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
.....( ....) ....
En zo is het!
AWM
13 jaar geleden
(...)
dat je iets wilt vertellen wat niet direct met hetgene te maken heeft maar dat je er toch even bij wilt zetten te verduidelijking
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat betekend een sheldwoord
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
itsme
13 jaar geleden
Ik heb shelden opgezocht, maar kon het niet vinden. Alleen maar Shelden Williams, maar die zal je wel niet bedoelen.
Amadea
13 jaar geleden
Vermoedelijk doet de C op het toetsenbord van de beantwoorder het niet....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
complete onzin!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet hoor, maar dit is wel een goed antwoord. Bij ondertiteling zie je dit wanneer er wordt gescholden en er een piep-geluidje doorheen komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nu ik erover nadenk... maxib kan gelijk hebben
(...)

betekent in bijvoorbeeld het Nederlands examen dat er een stuk is overgeslagen uit een tekst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de literatuur wordt dit gebruikt om, wanneer je een stuk tekst van een ander overneemt maar niet het gehele citaat, aan te geven dat daar een stuk is weggelaten.
In het geval van de voorgaande zin kan het dan worden: In de literatuur wordt dit gebruikt om (...) aan te geven dat daar een stuk is weggelaten.
Amadea
13 jaar geleden
"De drie puntjes die aangeven dat een deel van de tekst is weggelaten, worden wel het beletselteken genoemd. Dit teken bestaat uit drie puntjes – niet meer en niet minder – en het wordt bij voorkeur niet vast geschreven aan het woord ervoor of erna."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 We zaten duidelijk op een lijn en je was me net voor, zij het met een andere link. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook mij was je voor.
+
Zie ook:
http://taaladvies.net/taal/advies/tekst/90/
Dat is het zogenoemde beletselteken, in het Engels wordt het ook wel 'ellipsis' genoemd.

Het geeft bijvoorbeeld aan dat er nog meer komt, maar dat de zin wordt afgebroken, bijvoorbeeld bij een stukje dialoog in een boek waarbij een persoon een andere persoon in de rede valt.

Voor een iets uitgebreidere uitleg kun je ook onderstaande link bezoeken:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met () er omheen weet ik niet... ik doe ze in plaats van een komma... rustmomentje in de tekst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat mag je zelf invullen! :) of een scheldwoord dat begint met de K of L.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat doen mensen voor een antwoord die je zelf in kan vullen iets dat je al weet en het je zelf laat bedenken