Waarom word een wollen deken bij brand geadviseert, wat zit erin zodat de brand word geblust?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
3.7K

Het beste antwoord

Een wollen deken bevat alleen maar wol de bluscapaciteit zit daarin dat je de zuurstof wegneemt en daarmee een van de elementen die nodig zijn om een vuur in stand te houden (brandstof, zuurstof en temperatuur)wol is sterk brandwerend en isolerend zodat het de warmte kan weerstaan om het blussen mogelijk te maken. Ook een schuimblusser werkt volgens dit principe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat Wol word geadviseerd omdat wol een vette stof is en dus niet aan de huid zal gaan verkleven waardoor je brandwonden zou kunnen stimuleren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kunstof deken (ook fleece) smelt, als hij in aanraking komt met vuur, en plakt dus aan je handen vast, als je daarmee een vuur probeert te verstikken. Een wollen deken vat veel minder gauw vlam, en isoleert beter, zodat je er ook op kunt slaan, om de plek waar nog zuurstof zit die het vuur kan voeden, kleiner geduwd kan worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wol brandt moeizaam, sluit goed om voorwerpen heen. Door dat omsluitende smoort de brand vanzelf doordat er geen zuurstof komt. Laat de deken wel even zitten om te voorkomen dat de brand weer tot ontbranding komt omdat je weer zuurstof toelaat.