Hoe bestrijdt je het beste vlooien bij honden en katten?

Mijn zuster woont in een gewoon dorp en heeft 2 hondjes.
Deze zomer hebben die enorm veel last gehad van wederkerende vlooien die enkel grotendeels te bestrijden waren met frontline. Daar werden de hondjes echter ziek van. De dierenarts vertelde dat het dit jaar een echte plaag was. (België) Zijn er alternatieven die even goed werken?

Toegevoegd na 35 minuten:
Ik bedoel eigenlijk honden alleen, haar kat heeft er niet zo veel last van.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.5K

Het beste antwoord

Selamectine
Selamectine is een breed werkend en veilig vlooienmiddel. Het is een effectief middel (zie tabel hierboven) tegen vlooien, want naast het doden van de volwassen vlooien bezit het namelijk ook de grootste omgevingswerking. Vanwege deze brede werking is het ook geschikt voor honden en katten die last hebben van een vlooienallergie.

Het is daarbij een dermate veilig vlooienmiddel dat het zonder problemen bij jonge dieren zoals kittens en pups gebruikt kan worden. Met 1 pipet is uw huisdier beschermd tegen vlooien en is hij of zij gelijk ontwormd tegen spoelwormen.

Imadocloprid
Het vlooienmiddel met als werkzame stof imadocloprid (+ moxidectine) is hierna het meest effectief. Het doodt ook de vlooien snel en heeft een lichte omgevingswerking

Toegevoegd na 1 minuut:
Ons advies als dierenarts
Gebruik een anti-vlooienmiddel met als werkzame stof selamectine.

Wij adviseren voor de bestrijding van vlooien een vlooienmiddel met als werkzame stof Selamectine. Het is een breed werkend en veilig vlooienmiddel. Vanwege de uitgebreide omgevingswerking is het ook bij uitstek geschikt (en zelfs geregistreerd!) voor dieren met een vlooienallergie
fremar
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als de hondjes niet tegen front line kunnen zou men een vlooienband kunnen proberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze zou de honden een aantal keren per maand kunnen wassen, met teer shampoo dit doodt de vlooien ook.. daarnaast veel kammen met een stofkam, en wat wij doen we doen regelmatig knoflook door t eten...misschien een tip!...

Toegevoegd na 14 minuten:
http://www.jica.nl/honden/kammen,borstels,shampoo.htm?p=2072
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeer interessante site. Dank u.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ninteddy..dit is hondenshampoo...niet voor mensen..misschien eerst de link lezen voor je je conclusie trekt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Teershampoo werkt alleen preventief marion, het doodt de vlooien niet.
Hoewel Frontline jarenlang de marktleider was in vlooienbestrijding en het meest effectief leek te zijn, verliest het momenteel zijn positie. De vlooien in Nederland ontwikkelen na enkele jaren een soort resistentie tegen de meest gebruikte middelen.
Momenteel blijken Advantage (tegen vlooien), Advantix (tegen vlooien en teken, maar ALLEEN voor de hond) en Effepro het beste te werken.
Daarnaast is het belangrijk om de eerste dagen na het toedienen niet te stofzuigen in huis, de huidschilfers met het vlooienmiddel moeten de kans krijgen om in huis de vlooien te doden. Na 5 dagen mag je weer stofzuigen en doe dit dan ook regelmatig en zorgvuldig!

Denk erom dat zowel hond als kat behandelt moeten worden. Hondenvlooien gedijen ook op de kat en kattenvlooien 'lusten' ook hond!