Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom lijkt de tijd steeds sneller te gaan naar mate je ouder wordt

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik stel me dezelfde vraag… Wij zitten in de zorg over veel dingen: belastingen, de auto, de kinderen, onze relaties… Het is alsof wij tegen de veroudering vechten op het moment dat we de grenzen van onze oude “leven-zonder-kinderen” oversteken (ik ben 39). Hoe ouder wij worden, hoe bewuster wij zijn en “te” serieus wij onze verantwoordelijkheden nemen. Jongen maken zich er geen zorgen over. Vele leven in hun droomwereld. Het is ook "onze natuur" als ouders afstand van zo’n wereld doen. Maar, de conclusie is dat wij veel tijd verliezen in plaats van gewoon van het leven (zoals het komt) genieten. Kortom, ik ben aan het zoeken van een evenwicht tussen verantwoordelijkheid en minder druk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Omdat je je er dan meer bewust van bent dat je ouder wordt en er dus meer op gaat letten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De tijd gaat niet sneller naar mate je ouder word. Er blijven nog steeds 60 minuten in een uur zitten en nog steeds 24 uur in één etmaal. De ilusie, of gezichtsbedrog dat de tijd sneller gaat is dat men steeds meer informatie binnen krijgt via de media, internet, werk, gesprekken etc. Hierdoor lijkt alsof de tijd sneller gaat, omdat men steeds meer in dezelfde tijd wilt, of moet doen, of gedaan moet krijgen...

Dit is tenminste mijn visie hierop, wanneer ik zelf deze indruk krijg in inmiddels mijn 36ste lente...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vraag maar eens in het bejaardenhuis of het dan nogsteeds zo is.
Het is een feit dat als je je vermaakt de tijd sneller lijkt te gaan dan wanneer je je verveelt of moet wachten.
Dus waarschijnlijk vermaak je je nu meer dan vroeger.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De beleving van tijdsverloop verandert inderdaad met leeftijd. Hoe ouder, hoe sneller een jaar voorbij lijkt te zijn.

De psychologie lijkt daarvoor een verklaring te hebben gevonden. Als je jong bent, zijn de meeste dingen die je tegenkomt helemaal nieuw voor je. Het meemaken van helemaal nieuwe dingen is intensief, en hoewel de tijd vliegt bij het beleven van nieuwe dingen, maakt de hoeveelheid nieuws dat een jaar in heel veel verschillende events is uit te drukken. Door die grote hoeveelheid indrukken en events, door het feit dus dat je je heel veel individuele momenten herinnert in een jaar, lijkt een jaar lang.

Maar daar kom je pas achter als je ouder wordt. Dan kom je vooral nog zaken tegen die sterk lijken op wat je eerder ook al tegenkwam. Of je capaciteit om zaken als nieuw te accepteren en ook zo op te vatten, neemt af. Hierdoor kent een jaar bij terugblikken veel minder markante momenten. En daardoor is een jaar eigenlijk om voor je er erg in hebt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In de directe realiteit van het bestaan bestaat geen tijd. Zowel tijd als oorzaak, gevolg, beweging, energie en massa zijn in
werkelijkheid slechts psychische fenomenen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je jong bent (bv. 10 jaar), dan is een jaar verder 10% van je hele leven. Ben je 20 jaar, is het volgende jaar 5% van je leven. Ben je 50 dan is een jaar nog maar 2% van je leven.

Een jaar lijkt daardoor steeds minder tijd te bevatten en sneller voorbij te gaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoe ouder je wordt, hoe beter je irrelevante zaken leert herkennen, en hoe gemakkelijker je bepaalt wat niet de moeite waard is om aandacht aan te besteden.
Het in gedachten samenvatten van de afgelopen dag zal zich dus beperken tot de meest relevante of opzienbarende gebeurtenissen, de rest verlaat als "te gewoon" je directe geheugen. Terugkijkend op de dag zullen je hersenen je een "samenvatting" presenteren, die soms maar een uurtje bevat.

Als kind is veel nog nieuw en interessant, en zullen je hersenen proberen alles op te slaan. Dit maakt je memorie over de dag een stuk langer.

Vraag een kind wat hij gedaan heeft vandaag, en hij zal beginnen te vertellen hoe hij 's ochtends zijn veters strikte en de deur uit liep enz.enz, en vervolgens met wie hij gespeeld heeft, en wat hij 's avonds op televisie zag en dat hij een nieuwe tandenborstel heeft.

Vraag een puber wat hij gedaan heeft, en hij zal vertellen met wie hij naar school is gefietst, welke leraar hem dwars zat en met wie hij na schooltijd een paar platen heeft geluisterd.

Vraag een ouder iemand wat hij gedaan heeft, en hij zal zeggen: Gewerkt, en daarna een film gekeken.

De dagen zijn dus even lang, maar het selectieproces van je geheugen laat de dagen korter lijken naarmate je ouder wordt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Koop eens een boek (zie link) auteur: Douwe Draaisma Titel: " Waarom het leven sneller gaat als je ouder wordt"
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding