Ik heb een kleine barst van een paar centimeter in mijn voorruit van mijn auto wordt die dan afkeurd tijdens de apk keuring?

Auto apk

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
3.7K

Antwoorden (7)

'k mag het hopen want het is gevaarlijk EN je laat zoiets niet repareren voor de apk maar voor je eigen VEILIGHEID!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar wordt die dan wel afgekeurd? Want anders moet ik t even snel laten repareren voor die tijd!
ik denk het wel apk gaat specifiek over veiligheid van je auto
13 jaar geleden
Het ligt eraan waar de barst zit. Als die in het gezichtsveld ligt word je auto afgekeurd. Misschien even langs de garage die kunnen je vrij snel antwoord geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jep is bij mij ook gebeurt, ik had hem toen laten repareren en toen was ie uiteindelijk wel goedgekeurt, ik zou voor de zkrheid wel even doen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou even bij carglass langsgaan, je weet wel, die mensen waar je strontziek van wordt van de reclame! Van Carglass repareerd; carglass vervangt! (Het werk wat ze doen is uitstekend) hun kunnen met hun hpx 5000 je sterretje laten maken! En meestal nog gratis ooknog! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
Gratis is het niet de verzekering betaald dat zeggen ze ook in de reclame
Als de barst niet in het gezichtsveld zit en hij geen 3 of meer vertakkingen heeft en niet van hoek naar hoek loopt mag de auto er niet op afgekeurd worden!
Tegenwoordig is het ook zo dat autoruiten gelaagd zijn dus ookal heb je een barst in je ruit kan hij er niet uitvallen of versplinteren.

Maar vooral de plaats van de schade is bepalend voor een goedkeur of afkeur van de auto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
No worries. De site van correctautoglas heeft een speciale pagina gewijdt aan de APK-eisen voor de voorruit:
"Tijdens de APK-keuring kan uw auto worden afgekeurd op de voorruit, als hier een of meerdere beschadiging(en) in zitten. Dit is afhankelijk van de grootte en de plaats van die beschadiging(en) in de voorruit. Bij een beschadigde voorruit moet de APK-keurmeester de controle uitvoeren aan de hand van de artikelen 2.9.2 t/m 2.9.6 uit de Regeling Permanente Eisen APK. Voor personenauto’s en bedrijfsauto’s met een maximum massa van niet meer dan 3500 kg hebben wij de regelgeving op een rijtje gezet:
Toegestane beschadigingen in het directe gezichtsveld
- Enkelvoudige scheuren ongeacht de lengte. De scheur mag echter geen vertakking in het gezichtsveld vertonen.
- Oppervlakkige krassen waarvan de breedte niet meer dan 5 mm bedraagt.
- Beschadigingen of verkleuringen die geheel binnen een denkbeeldige cirkel van 20 mm passen. Dit kan bijvoorbeeld een sterretje of een klein vertakt scheurtje zijn.
Toegestane beschadigingen in het indirecte gezichtsveld
- Enkelvoudige scheuren ongeacht de lengte. De scheur mag echter geen vertakking in het gezichtsveld vertonen.
- Oppervlakkige krassen waarvan de breedte niet meer dan 5 mm bedraagt.
- Beschadigingen of verkleuringen die geheel binnen een denkbeeldige cirkel van 50 mm passen.
In het randvlak van de voorruit - dit is het gedeelte dat niet tot het directe of indirecte gezichtsveld behoort- mogen beschadigingen of verkleuringen aanwezig zijn.
Het directe en indirecte gezichtsveld
Het kan soms lastig zijn om te bepalen of de beschadiging in het directe, indirecte gezichtsveld of daarbuiten valt. Algemeen kan worden gezegd dat het gedeelte van de voorruit direct voor u met een breedte van 30 cm het directe gezichtsveld vormt.
De precieze regelgeving om onderscheid te maken tussen het directe, indirecte gezichtsveld of randvlak is nogal uitgebreid en daarom hebben wij voor de volledigheid een pdf-bestand van de RDW-regelgeving bijgevoegd."