hoe stel ik een pup aan een 1 jaar oude kat voor?

ik heb een kat en wil een husky

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (5)

door ze eerst ieder apart in een ruimte te zetten met een raam ertussen zodat ze elkaar zien.
Daarna kun je ze rustig eens bij elkaar laten en ze aan elkaar laten snufflen.
Maar misschien kun je ze direct bij elkaar zetten en is er niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door ze bij elkaar in de kamer te zetten, je kat zal wel schrikken, maar als die zich bedreigd voelt, zoekt die wel een beschutte plek...
laat ze rustig wennen aan elkaar, dan komt t goed..
let wel op dat je pup niet op de kat afrent, want een kat kan lelijk aanhalen, en dan kan je pup schade oplopen aan zijn oogjes...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eerste kennismaking tussen hond en kat moet zo rustig mogelijk verlopen. Nodig niet alle buren uit om de nieuwkomer te komen bewonderen, zorg dat alleen de vaste gezinsleden erbij zijn. Vooral niet teveel opwinding en/of lawaai. Met name katten kunnen daardoor erg gestresst raken. Ga niet teveel focussen op de kat. Dit kan de kat gestresst maken en de hond jaloers doen worden.
Als de hond de nieuwkomer is, houd de hond dan de eerste dagen in een bench. Hoe zekerder de hond zich voelt, hoe kleiner de kans is dat hij gaat blaffen of dreigen naar de kat. Bovendien kan de hond zo niet wegrennen en daarmee het jachtinstinct van de kat prikkelen.

Laat niet toe dat de kat tegen de bench op gaat springen of gaat staan sissen tegen de hond. Probeer beide dieren af te leiden door het geven van iets lekkers of leidt de kat af met zijn favoriete speeltje. Prijs en beloon de kat als hij in de buurt van de bench komt en zich netjes gedraagt. Doe datzelfde bij de hond.

Geef hond en kat tegelijk hun maaltijden. Probeer de kat steeds dichter bij de bench van de hond te laten eten of vice versa. Samen eten verbroedert en als hond en kat in elkaars nabijheid normaal durven te eten, dan is dat een teken dat ze ontspannen zijn in elkaars nabijheid.
Na een week kunt u de hond voor het eerst uit de bench laten. Doe dat op een moment dat de kat even niet thuis is. Zo geeft u de hond de kans om zijn omgeving te verkennen.

Als de hond een paar keer de kans heeft gehad om de omgeving rustig te verkennen zonder dat de kat erbij is en de hond en de kat reageren inmiddels normaal op elkaar (dus geen geblaf of gegrom of geblaas naar elkaar) dan is de tijd daar om kat en hond bij elkaar te laten: haal de hond uit de bench. Laat dan de kat in de kamer. Eventueel laat u de riem aan bij de hond zodat u direct kunt ingrijpen als hij achter de kat aan gaat rennen of andersom.

Geef beide dieren de ruimte om elkaar te ontlopen, indien gewenst. Zorg dat beide dieren een eigen (slaap/lig)plek in huis hebben. Zet de kattenbak het liefst op een plek waar de hond niet bij kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
regel 1:
Zorg ervoor dat je eigen houding volkomen rustig is.
Doe net alsof er niks bijzonders is. Honden en katten voelen onmiddelijk de zenuwen van hun baas aan.

regel 2:
In dit geval (een pup met een volwassen kat die het terrein al 'in bezit' heeft) laat je de kat de ruimte om te onderzoeken. Dit betekent: Pup in de bench, en kat snuffelend eromheen draaiend zoveel als ze wil. Zo voelt de kat zich niet bedreigd in haar territorium, en mag zij als 'oudste' de zaak verkennen.

regel 3:
Grijp niet voortdurend in, wanneer de pup eenmaal uit de bench mag om zelf te gaan onderzoeken. De kat zal zich aanvankelijk loeiend en blazend opstellen maar dit is haar goed recht en natuur. Laat het maar even gaan.
Op den duur zal ze wennen aan de situatie, en doodgemoedereerd op een veilige plek gaan zitten loeren.

regel 4:
Leer de pup de regels van het huis, maar laat de kat met rust! De kat straffen of ergens weghalen leidt hooguit tot een ongelukkige kat (of erger). De pup moet zich leren aanpassen aan de regels van mens en kat.

Als je bovenstaande regels in acht neemt, zul je zien dat de twee over een half jaar vriendjes zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet de meest ideale combinatie. Een husky houdt niet van katten.