Mag je een kinderstoeltje (4+ jr) ook voorin de auto zetten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.8K

Het beste antwoord

Ja dat mag (aangezien een 4+ kinderstoeltje niet meer tegen de rijrichting in geplaatst wordt)

Lees ook maar de onderstaande link eens..

Ik neem aan dat je het b.v hebt over een stoelverhoger?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je geen airbag hebt voorinn, of de mogenlijkheid om die uit te zetten mag dat.
Maar het is achterin veiliger voor het kind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is dit niet helemaal juist...het is idd veiliger de airbag uit te schakelen... maar het mag altijd... http://www.kinderstoeltje.nl/regelgeving.html
Autostoeltje
Gebruik altijd een autostoeltje voor je kind en zet je kind nooit los op stoel of bank. Koop een goedgekeurd stoeltje met (oranje) ECE-keurmerk. Koop een stoeltje dat past bij het gewicht van het kind (het gewicht staat aangegeven op het keurmerk).
Plaats het stoeltje op de achterbank. Je kan hem ook op de voorbank zetten (met uitgeschakelde airbag!), maar de achterbank heeft sterk de voorkeur.

Buitenlandse onderzoeken geven aan dat een autostoeltje, waarin kinderen naar achteren kijken, het veiligst is. In Zweden zitten bijna alle kinderen in een stoeltje dat achterstevoren staat. Bij een frontale botsing vermindert een dergelijke opstelling de kans op letsel met 96 procent. Stoeltjes, waarin de kinderen naar voren kijken, zouden die kans met 46 procent reduceren.

Isofix
Isofix heet het nieuwste systeem voor de bevestiging van autostoeltjes. Veel nieuwe auto's zijn er inmiddels standaard mee uitgerust. De bevestiging is veel secuurder dan wanneer het stoeltje met behulp van de autogordel wordt vastgezet. Bovendien gaat het allemaal veel makkelijker en sneller. Echter, omdat er sprake is van een nieuw systeem blijkt Isofix hier en daar nog niet op de voorgeschreven wijze te werken. Let daar goed op.

Isofix werkt als volgt. Achter de bank- of stoelzitting, waarop de Isofix-autostoeltjes kunnen worden geplaatst, bevindt zich een stalen plaat, voorzien van speciale bevestigings-ogen. Het Isofix-autostoeltje hoeft alleen nog tussen de zitting en de rugleuning van de stoel te worden geschoven en te worden vastgeklikt. Het stoeltje is hierdoor onwrikbaar met het geraamte van de auto verbonden. De gordels van de auto zijn niet meer nodig.

http://www.toly.info/nd/onderweg/veiligheid.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat naar achter kijken is relatief. Als er een airbag op die plek zit kan die bij een botsing meer schade aan richten dan de botsing zelf op die manier en is een zitje dat naar voren kijkt veiliger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt. Maar er staat duidelijk (met uitgeschakelde airbag!),
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ie voorin is. Wat als ik nu achterin airbags heb? Moet ik continu met een uitgeschakelde airbag rijden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan houdt het op natuurlijk. Je moet je kind meenemen in de auto.Ikzelf heb alleen airbags aan de zijkant achter.
Maar kijken wat je gevoel zegt wat het beste is. Een gezinsauto zal er toch op gemaakt zijn dat je kinderzitjes vervoerd, dus daar zal best over nagedacht zijn. Is het een idee om de garage even te vragen? Die weten dat wel!