Traumatische ervaringen uit je leven kun je heel lang bij je dragen zonder er last van te hebben.
Het zit keurig weggestopt.
Als je dat wegstoppen maar lang genoeg doet, voel je er niets meer van.
Maar er komt vaak een moment in je leven, vroeg of later, dat het er ineens terug is in alle hevigheid.
Zo van het een op het andere moment.
Zonder enig voorteken.
Vaak is de aanleiding hiervoor helemaal niet dramatisch, soms door bijna niets.
De angst echter kan zeer hevig zijn.
Wordt door niemand begrepen en eigenlijk begrijp je het zelf niet eens!
Mocht dit ooit zo gebeuren vraag dan om hulp, pillen helpen echt niet, alleen de oorzaak wegnemen helpt.
Je kan dus door angst overvallen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal juist... +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel herkenbaar +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (9)

Het kan inderdaad... Je kunt freezen door angst...
En dan is het slap overal in je lichaam...

Dat is dan door angst overvallen worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, toen ik een keer bij iemand in de auto zat die tijdens het wisselen van een cd'tje recht op een vrachtwagen afreed... mijn benen voelden of ze 200 kilo per stuk wogen.

Maar niet zomaar ineens, zonder reden. Dat herken ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
toen ik 1 van mijn kinderen kwijt was, en ik naar de sloot keek dacht het zal toch niet (wat je dan voelt) de wereld staat dan even stil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik heb het zelf meegemaakt..het kwam totaal onverwacht en ook in een situatie die nog nooit eerder enige angst bij mij had opgeroepen..het was er ineens en kreeg gewoon blinde paniek ..heel vreemd..daarna nooit meer gehad..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja zeker als je een revolver op je slapen voelt of een truck in jouw richting stormt of je fortuin verliest in één dag op de beurs, kan de angst iemand immobiliseren , verlammen ,erger dus dan overvallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan inderdaad.
Ik moest me voorstellen aan een groep van 400 mensen, en de angst overviel me, ik wist mijn naam niet eens meer!
Het was verschrikkelijk wat ik toen voelde;-(( Zweten, trillen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
JA, dat gebeurt mij een paar keer per dag.

Ben bezig aan het afkicken van bepaalde pijnmedicatie (onder begeleiding), maar dat gaat niet geheel zonder slag of stoot...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gebeurt mij minstens 1 keer per week. je kan het verleden niet wissen en niet aan de wereld kenbaar maken wat er dan is, dus zal ik mijn leven lang heel vaak nog zullen schrikken denk ik.
dan gelijk overvallen worden door angst en weer een paar dagen depri zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb dat een keer meegemaakt, nu al meer dan 20 jaar geleden. Ik zat op mijn werk te sleutelen onder een oplegger, niets aan de hand maar ik werd overvallen door angst, ik ben echt zonder iemand te spreken van mijn werk weggevlucht naar huis. Ik was heel bang dat ik niet meer normaal functioneerde, kon praten e.d.
Was na bellen van vrienden en een nachtje slapen wel weer over (schaduwen van een onverwerkt verleden volgens mij).