pannenkoekjes, eieren, tofu
anneliez
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eieren vegataries?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, eieren zijn vegetarisch, zolang ze niet bevrucht zijn. (Biologische eieren kunnen wél bevrucht zijn, dus de beste keus voor een vegetariër zijn vrije uitloop eieren, maar dat terzijde.)
Iets is vegetarisch zolang er geen dier voor gedood wordt. Veganisten eten (en dragen) niets dierlijks, zij eten dus geen eieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Net zo als kroepoek zeker?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, kroepoek is vervaardigd uit schaaldieren.
Daar sterven wel degelijk dieren voor. Je ziet het verschil toch wel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan ben je ovo-vegetariër, wat strikt genomen geen vegetarier is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, voor eieren zijn geen dieren gedood.
Zolang je geen dode dieren eet zit je goed als vegetariër.
En onbevruchte eieren leven niet. Ander verhaal is natuurlijk als ze bevrucht zijn. Nogmaals, het zijn veganisten die geen eieren "mogen" eten. En geen melk drinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga eerst eens googlen op ovo-vegetariër en dan praten we verder. Is maar hoever je gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je zelf ook nog even googled, dan kan je zien dat een ovo-vegetariër een vegetariër is die wél eieren gebruikt en geen melkproducten.
Daar staat ook een lacto-vegetariër tegenover, die juist wel melkproducten gebruikt en geen eieren.
De "normale" vegetariër, daarentegen, gebruikt beide producten wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan ben je dus iedergeval in mijn ogen geen vegetariër. Een vegetariër gebruikt helemaal geen dierlijke producten. Maar iedereen zijn invulling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De officiële definities zijn toch anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij het productschap van vlees, melk en pluimvee etc. zeker
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaan verschillende woorden voor verschillende eetpatronen. Als jij het ene eetpatroon met de naam van een andere wilt bestempelen, ga geheel je gang, alleen ben jíj dan degene die door de war is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of jij hebt geen kennis van zaken en roept maar wat voor je gelijk! En dat is wat er aan de hand is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, laten we vooral verder gaan met dit welles-nietes spelletje. Prima, ik heb geen enkel idee waar ik het over heb.
Ik ben pas 12 jaar vegetariër, en de 2 jaar daarvoor was ik veganist. Ik heb me nooit in dergelijke dingen verdiept.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ovo-vegetariers en lacto-vegetariers zijn ook vegetariers.
De verzamelnaam vegetarier wordt gebruikt voor mensen die geen voedsel eten waar dieren voor zijn doodgemaakt.
Een veganist gebruikt helemaal geen dierlijke produkten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Jeroen: ik kom er ook even in als vegetariër: ik eet eieren. En ja, ik ben vegetariër. Overigens, NovemberGray: persoonlijk kies ik wél voor biologische eieren. Voor mij persoonlijk weegt het zoveel mogelijk voorkomen van dierenleed (vrije uitloop voldoet niet aan mijn persoonlijke normen) zwaarder dan het risico dat een ei bevrucht is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Bierdopje: afgezien van de vraag of de mens überhaupt is 'gemaakt', ons spijsverteringsstelsel is 'gebouwd' en er een 'bedoeling' zou zijn, is wat je schrijft een naturalistic fallacy. Het is prima mogelijk om vegetarisch te leven, daarmee is het wel of niet eten van dieren een *keuze*, die niets te maken heeft met wat 'natuurlijk' is. Er zijn zoveel dingen die wel natuurlijk zijn maar niet wenselijk, of niet natuurlijk en wel wenselijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ten eerste zijn wij mensen geen carnivoren, maar omnivoren.
Leeuwen kunnen niet overleven op (enkel) plantaardig voedsel.
Wij hebben daarentegen tijden geleefd op planten, bessen, noten en zaden, met slechts heel sporadisch een stukje vlees. (In de jager-verzamelaar tijd.)
Dat stukje vlees is in de loop der tijden veranderd in het hoofdingrediënt van bijna elke maaltijd. De moderne mens eet overbodig veel vlees. Daarnaast houden die leeuw er geen bio industrie aan over. Die vangt zijn eten eerlijk, de prooi heeft een natuurlijk en vrij leven gehad.
Als we nu bijvoorbeeld eens kijken naar hoe kippen behandeld worden; als zij een maand te leven krijgen is dat uitzonderlijk lang. In die maand worden ze zo vetgemest als het maar kan, waardoor de kippen grote gezondheidsproblemen ontwikkelen; vaak kunnen de botten en spieren de extreem snelle groei van het dier niet bijbenen waardoor het niet eens meer op zijn poten kan staan.
Alsof dit al niet erg genoeg is, zitten de kippen zó op elkaar gepropt dat er al geen mogelijkheid was om te lopen als ze het wél hadden gekund, en door dit ruimtegebrek en de stress die dit veroorzaakt pikken ze elkaar kapot. Omdat ze de hele dag in hun eigen fecaliën liggen gaan de wonden ontsteken, met de nodige gevolgen. Nu leven deze beestjes net iets meer dan 20 dagen in zo'n situatie (dat is hun hele leven) en dan worden ze op de meest nare manier omgebracht.
Toch even een heel ander verhaal dan het door jou genoemde konijntje.
En dat zijn alleen nog de kippen. Daarbij wordt de vleesindustrie grotendeels beheerd door maffia, die geen enkele moeite hebben met het omleggen van een veearts als deze iets te zeggen heeft over de leefsituatie of gezondheid van de dieren. Bierdopje, toen ik 8 was heb ik een documentaire gezien over de vleesindustrie die mij zó heeft aangegrepen dat ik daarna nooit meer een dood dier heb gegeten.
Er zijn tegenwoordig zoveel goede vleesvervangers verkrijgbaar (dat was toen ik begon wel anders), dat ik het ook helemaal niet mis. Ik vind het leven van een dier een te grote prijs om mijn smaakpapillen voor een moment te bevredigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
SuzyQ: Na nog wat te hebben gezocht en nagevraagd ben ik er achtergekomen dat ik me enorm heb vergist.
Het zijn enkel de eieren met het Demeter keurmerk die bevrucht kunnen zijn. (Op elke 3 kippen is er minimaal 1 haan aanwezig.)
"Gewone" biologische eieren zijn onbevrucht.
Ook zag ik dat de snavels van vrije-uitloopkippen worden afgehakt/-gebrand.
Ik neem dus terug wat ik gezegd heb en stap over op de bio-eieren. Ik snap jouw beweegredenen heel goed, maar ik zou geen ongeboren kuiken kunnen eten. Alhoewel een geaborteerd kuiken volgens mij dood beter af is. Wat gebeurt er eigenlijk met de mannelijke kuikens op biologische legboerderijen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bierdopje, ik dacht dat dat toch wel een algemeen bekend feit was...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Google maar eens op 'vleesmaffia'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je weet dat de maffia in de vleesindustrie betrokken is, maakt dat mijn bewering dan niet behoorlijk aannemelijk?
Denk je nu echt dat de maffia alles rustig uitpraat?
Ik heb hier in het verleden een aantal documentaires over gezien, waaronder degene die mij aanleiding gaf vegetariër te worden. Helaas kan ik me geen titels herinneren, maar ik zal even zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier hebben we een moord:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Moord_op_Karel_Van_Noppen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dan is het niet bekend.
Wat dan nog..?
Maakt dat het minder waar?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Novembergraye en @SuzyQ. Ik vind het een waardevolle discussie en er worden mooie argumenten genoemd maar ik houd er wel een beetje dat gevoel aan over " Waarom moeten wij vegetariërs ons verdedigen voor onze keuze terwijl de omnivorische mensen hun keuze nauwelijks verdedigen ? ".
Interessant NovermberGraye van die documentaire die je deed besluiten niet meer mee te doen aan de vleesconsumptie. Ik zelf heb een zelfde achtergrond. Na eerst in de jaren zeventig op televisie gezien te hebben wat wij mensen de dieren allemaal aandoen ben ik gestopt met vlees eten. Mijn hele familie is inmiddels vegetarisch gaan leven . Het werkt dus wel en je vervult in zekere zin een voorbeeld functie en zeker een voorloper- functie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Interessante gedachte @Bierdopje. Nou ik zal je drie argumente geven waarom jij je omnivorische eetgedrag zou kunnen verdedigen. 1. Vlees is zeer milieubelastend . In Nederland wordt zeer veel energie verbruik en CO2 uitstoot veroorzaakt door de veeteelt . Dan hebben we het nog niet over het methaangas dat door runderen wordt uitgescheiden. 2. We leven met te veel mensen op de planeet om een Westerse vleesconsumptie te blijven volhouden. Het gaat tot tekorten leiden aan hoogwaardige granen en gewassen , die ook direct als mensen voedsel kunnen dienen. 3. Vlees is zeer verspillend . Voor de produktie van één kilo vlees is drie ( kippen ) tot 12 ( runderen ) kilo voedsel nodig. Dit voedsel is vaak hoogwaardig voedsel dat ook meteen door mensen kan worden genuttigd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Geen van jullie geeft mij ook maar één reden om mijn omnivorische gedrag te verdedigen. Simpelweg omdat er niks over gevraagd wordt, of de stelling niet uit’gedaagd’ wordt met een argument waarom het niet goed zou zijn of iets dergelijks." Hier sla je de plank toch even goed mis, zoals GoldEnten al aangaf. Vleeseters hebben geen uitdaging nodig om zich te verdedigen, want die zijn er al in overvloede. Bierdopje, dat je niet af wist van het bestaan van vleesmaffia, dat valt te begrijpen.
Maar als jij nog steeds geen argumenten bent tegengekomen waarom het eten van vlees "niet goed" is -om jouw woorden te gebruiken- dan vraag ik me toch af of je onder een steen geleefd hebt. Naast de door GoldEnten genoemde redenen waarom het consumeren van vlees "niet goed"is, is het ook compleet niet meer noodzakelijk tegenwoordig, maar toch blijft het grootste deel van de mensheid het gedachteloos doen. (Een beetje zoals robots...)
Zonder vleesconsumptie zou er veel minder honger op de wereld zijn; de vleesindustrie is dus niet alleen schuldig aan moord op dieren, maar ook op mensen. (En dan doel ik niet op de dood van een sporadisch veeartsje, waarvan ik overigens nooit 'beweerd' heb dat het algemeen bekend was, maar ik zei slechts dat ik dat dacht.) En nu even over je stelling dat de meeste dieren geen bewustzijn zouden hebben.
Waar haal jij dat in hemelsnaam vandaan?
En trouwens, veel mensen hebben ook geen flauw idee wat ze doen en gedragen zich als robots.
Álle mensen zíjn eigenlijk robots, daar ze worden gestuurd door wat hormonen en neurotransmitters, en dus eigenlijk geen vrije wil hebben.
Betekent dat dat wij ook geen bewustzijn hebben?
Zullen we elkaar dan maar op gaan eten? Er zijn toch genoeg mensen.
Laten we dan beginnen bij de derde wereldlanden, daar slapen de mensen, net als dieren, op de grond, zijn ze niet geschoold en men eet er zonder bestek.
Dan is de drempel niet zo hoog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grappig hoe jij zo gesteld bent op je eigen luxe, en hoe je beweert dat het leven enkel om extraatjes gaat, maar er verder geen snars om geeft dat de dieren die je eet hun hele leven geen daglicht te zien krijgen. De bewering dat vlees zo gezond is, is ook achterhaald.
Wat dacht je van alle groeihormonen en alle preventieve antibiotica die je biefstukje/kippenpootje tijdens hun leven naar binnen gewerkt hebben gekregen?
Dat komt allemaal in jouw lichaam terecht.
Om dan nog niet eens te spreken over de cholesterol. Dat vegetariërs zo moeten opletten of ze alles wel binnen krijgen, is ook al vele jaren niet meer het geval.
Een vegetariër die zich regelmatig tegoed doet aan een stukje namaakvlees, hoeft nergens op te letten.
Zelfs mijn huisarts, die zelf vleeseter is, vertelt mij keer op keer dat vegetarisme vele malen gezonder is dan het eten van vlees. De statistieken bewijzen dit; vegetariërs leven gemiddeld langer dan vleeseters. En eh, heb je wel eens goed vegetarisch gegeten?
Vertrouw me, dat kan net zo lekker zijn als een maaltijd met vlees.
Er bestaan tegenwoordig zoveel lekkere vleesvervangers, dat je het om de smaak niet hoeft te laten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bierdopje, vlees levert wellicht meer energie op dan bleekselderij of een paprika, maar wat dacht je van bonen?
Je moet eiwitten niet met koolhydraten gaan vergelijken. De vleesmaffia is voor mij ook helemaal niet de hoofdreden om geen vlees te eten. Ik probeer ook helemaal geen criminaliteit te bevechten. En ik heb nooit beweerd dat vegetarisme een verandering teweeg zou kunnen brengen in maffiapraktijken. De reden waarom wij aan het discussiëren zijn, is dat jij vroeg waarom ik vegetariër ben, en vervolgens de door mij gegeven redenen probeerde te weerleggen.
Ik probeer niets anders dan te verduidelijken wat mijn beweegredenen zijn, aangezien jij mij hierom vroeg.
Wat jij probeert te bereiken, anders dan alles te proberen te ontkrachten, tja, daar kan ik je geen antwoord op geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je, voor de grap, je eigen vraag ook nog even bekeken?
Daar heb je een paar stellingen waarom vegetarisme "tegen de bedoeling in zou gaan".
Vind je het raar dat ik dan probeer uit te leggen dat dat niet waar is?
Jouw 'vraag' was niet puur en alleen een vraag, nee, jij begon meteen te prikken. En dan kan je ook wel iets terug verwachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmm, het overtuigen is voor mij geen noodzaak in een discussie. Het is voor mij belangrijk ander licht op de zaak te werpen/geworpen te krijgen, en van elkaar te leren.
Je denkt toch na over wat de ander zegt. Dan is voor mij het doel bereikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"De verzamelnaam vegetarier wordt gebruikt voor mensen die geen voedsel eten waar dieren voor zijn doodgemaakt."
Dat klopt niet helemaal. De vegetariër eet geen delen van het dode dier, maar dat wil niet zeggen dat er geen dieren voor dood zijn gemaakt.
Het is wel zo dat voor die producten niet per se gedood hóeft te worden, dat je ze ook kan eten zónder te doden. Maar voor melk en ei die je in de winkel koopt, worden indirect wel veel dieren gedood. Er zijn telkens nieuwe kippen nodig om die eieren te leggen. Van alle geboren kuikentjes zijn ongeveer de helft mannetjes, en daar kunnen ze niks mee (omdat ze immers geen eieren leggen en van een ras zijn dat niet zo geschikt is voor vlees), dus worden die allemaal door de versnipperaar gegooid. Als een koe melk wil geven, zal ze af en toe zwanger moeten worden, de helft van de kalven is een mannetje, en ook hier zijn die overbodig. Daarnaast worden kippen en koeien al redelijk jong afgeschreven omdat ze dan minder productief zijn dan een nieuwe kip of koe. Dus worden ze verkocht aan de vleesindustrie of afgemaakt. "Wat gebeurt er eigenlijk met de mannelijke kuikens op biologische legboerderijen?"
Biologische boeren kopen hun kippen bij dezelfde bedrijven, dus ook voor biologische eieren geldt dat er kuikentjes voor gedood worden. "Dan ben je ovo-vegetariër, wat strikt genomen geen vegetarier is."
"Een vegetariër gebruikt helemaal geen dierlijke producten."
Er bestaan verschillende definities. De meest gebruikelijke is dat een vegetariër iemand is die geen vlees en vis eet, maar wel ei en melk ed. kan gebruiken; dat een totaal-vegetariër niks dierlijks eet, en dat een veganist niks dierlijks gebruikt (dus ook geen leer, wol etc.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal waar.
Overigens was het een retorische vraag die ik stelde.
Helaas gebeuren er zoveel nare dingen in de voedselindustrie, dat je nooit 100% leed-vrij zal kunnen consumeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"De mens als dier is namelijk niet gemaakt om als vegetariër te leven. Ons spijsverteringsstelsel is voornamelijk gebouwd voor de vertering van vlees, omdat plantaardig materiaal een stuk moeilijker af te breken is. Wat dat betreft zou het worden van vegetariër tegen de bedoeling in gaan."
Dat gaat alleen op als je gelooft dat wij geschapen zijn met een doel. Ik geloof niet in een God, dus wat mij betreft gaat dit niet op. En het zichtbare dierenleed weegt voor mij veel zwaarder dan de inimini kleine mogelijkheid dat er een God zou bestaan die ons geschapen heeft.
Overigens kunnen wij als mensen prima plantaardig voedsel verteren, dat is geen enkel probleem. En ook van plantaardige eiwitten, die er om bekend staan dat ze minder goed verteerbaar/opneembaar zijn dan dierlijke, hoeft een veganist maar 10% meer te eten, om genoeg te hebben. Dat is bijna verwaarloosbaar. En een vegetariër nog minder.
Overigens eten ook omnivoren plantaardig voedsel hoor, of eet jij nooit brood, groente, fruit en noten omdat je ze niet kan verteren? "Ik vind dat vreemd omdat je nooit mensen horen klagen als een leeuw een levend konijn of iets dergelijks consumeert. Geld voor iedere carnivoor. Alleen wij mensen doen dan iets anders?"
Als een leeuw het doet, vind ik het ook naar voor het konijn. Maar dat is niet iets waar ik iets aan kan veranderen. Ik kan niet zorgen dat leeuwen geen vlees meer eten. Maar zelf geen vlees eten, is iets dat ik wél kan doen. Als ik vlees eet, veroorzaak ik veel dierenleed; als ik het niet eet, een stuk minder, dus waarom zou ik dat doen?
Daarnaast kunnen lang niet alle dieren gezond leven zonder vlees, en wij mensen wel. "Wist je overigens wel dat de meeste dieren geen bewust zijn hebben? En dus niet eens een besef hebben van wat ze doen?"
Zij hebben misschien niet hetzelfde zelfbewustzijn als wij, maar hebben wel degelijk een bewustzijn hoor. En ze hebben heel duidelijk wel gevoel, wat iedereen die ooit een hond of kat heeft gehad duidelijk weet. De zoogdieren waarvan mensen het vlees eten verschillen fysiek niet zo gek veel van ons hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Helaas gebeuren er zoveel nare dingen in de voedselindustrie, dat je nooit 100% leed-vrij zal kunnen consumeren."
Klopt. In het gewone leven kan je zelfs niet eens zorgen dat je nooit leed veroorzaakt: als jij niet meer bij je partner wil zijn, doe die diegene ook veel verdriet. Maar dat is geen reden om de hele dag maar iedereen expres te gaan kwetsen.
Zelfde geldt denk ik voor ei en melk, die kunnen we ook vervangen door plantaardig voedsel (zolang je zorgt voor een B12-bron), of af en toe daardoor vervangen. Verrijkte sojamelk doet bijvoorbeeld qua voedingsstoffen totaal niet onder voor koeienmelk. En dan hoeft er geen koe voor te lijden. "Maar dieren zijn toch net zo belangrijk als de mens? Maar van jullie moeten ze maar oprotten zodat wij meer ruimte hebben?"
Het gaat niet om dieren die in het wild leven, het gaat om de dieren die gefokt worden voor het vlees. De meeste daarvan leven zo'n gigantisch kutleven, zitten 24 uur per dag opgesloten, worden als jong dier bij hun moeder weggehaald, hebben vaak fysiek pijn, en worden al heel jong gedood. En ik zie het net als ouders die hun kind mishandelen en vermoorden: zij hadden beter geen kind kunnen krijgen, want dat kind heeft zo'n rotleven, dat het beter af is als het nooit geboren was geworden. "Ow, en buiten het feit dat vlees ongelovelijk lekker is, is het ook heel erg gezond. Het valt wel te vervangen, maar dan moeten wij dus allemaal op ons voedsel gaan letten op wat we binnen krijgen."
Dat valt enorm mee. Vlees heeft wat voordelen boven plantaardig voedsel, maar vegetarisch voedsel heeft ook weer allerlei voordelen boven vlees, vegetarisch is net zo gezond en kan zelfs gezonder zijn. Als vegetariër hoef je echt niet veel meer op je voeding te letten dan als omnivoor. "Dat is ook niks. Ik zou overigens nóóit van mijn leven willen doen. Het lekkere vlees op geven."
Niet om je te overtuigen, maar puur ter informatie: Tegenwoordig zijn er zoveel heerlijke "vleesvervangers" en andere producten dat je echt niks hoeft te missen. Ik ken nu zelfs zo enorm veel heerlijke dingen, die 99% van de omnivoren niet kennen, die ik ontdekt heb doordat ik vegetariër ben. En er komen de laatste tijd ook "vleesvervangers" op de markt waarvan veel omnivoren niet door hebben dat het geen echt vlees is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
’‘Je bedoelt zeker omdat dat graan dan kan worden opgegeten door mensen?
Maar heb je al wel eens gerekend in nuttige energie, in plaats van kilo’s? Vlees geeft namelijk vele malen meer energie dan planten."
Het meeste diervoer is soja. Als je van die soja plantaardige producten maakt als tofu, heb je uiteindelijk qua voedingsstoffen (ook qua proteïne) veel meer dan als je het door dieren laat eten en dan vlees overhoudt.
anneliez
13 jaar geleden
ik heb wel een discussie ontlokt he.
Hoop dat jullie er allemaal iets wijzer van zijn geworden ;)
(en ook wijs gediscussierd hebebn natuurlijk )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De cijfers over hoeveel vegetariërs er in Nederland zijn verschillen, wat je op internet vindt is tussen de 2 en 5%.
Daarnaast is er ook nog een hele groep die een deel van de maaltijden vegetarisch eet.
Dat is dus echt wel een significante groep. En dat dat invloed heeft, is ook te merken. De hoeveelheid vegetarische "vleesvervangers" neemt nog steeds enorm toe. Het is nu echt zoveel makkelijker om luxe te eten als vegetariër dan 10 jaar geleden (hoewel je natuurlijk ook heerlijk luxe dingen kan maken van groente, fruit, granen en noten, maar sommige mensen houden gewoon van een burger oid. bij hun maaltijd).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat onze lichaamsbouw en tanden betreft: ik vind het logisch dat wij vlees goed kunnen verteren. In de geschiedenis had dit veel nut, het is immers handiger om alles te kunnen eten dan beperkt te zijn en vlees levert een boel voedingsstoffen en calorieën. In tijden waarin het moeilijk was om aan voldoende voedsel te komen om te overleven was dit natuurlijk een groot voordeel. In onze maatschappij waar overal voedsel verkrijgbaar is, hebben we zo'n geconcentreerd voedsel niet meer nodig, en in deze tijd waarin zoveel mensen overgewicht hebben, is het maar de vraag of het niet juist een nadeel is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk heeft dat wel te maken met een voordeel uit de geschiedenis, door de evolutie past het lichaam zich aan aan de beste overlevingskansen. Tenzij je niet in evolutie gelooft maar in een god die ons ontworpen heeft oid., maar dan houdt elk gesprek over wetenschap sowieso op.
Vlees is behoorlijk geconcentreerd hoor, veel proteïne, veel vet, veel calorieën. Natuurlijk moet je het niet vergelijken met frisdrank ed., dat is pure rotzooi, daarbij vergeleken is alle wholefood gezond.
Vlees heeft zeker wel invloed op overgewicht, veel mensen vallen af als ze vegetariër worden. Dat frisdranken ed. nog meer invloed hebben op je gewicht, lijkt me logisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de duidelijkheid: ik zeg niet dat vlees voor overgewicht zorgt hoor. Wat ik bedoelde was dat ons lichaam ingesteld is op vlees goed kunnen verwerken doordat in de geschiedenis lang vlees gegeten is. Maar dat de reden waarom vlees toen een voordeel is, dat nu niet meer per se is.
Tip 1. Laat kant en klare ‘vleesvervangers’ links liggen.
Veel kant en klare ‘vleesvervangers’ zoals groenteburgers, vegetarische hamburgers en gehaktballetjes zijn vaak niet zo geschikt om in de gourmetpan te verwarmen. Ze drogen er net als op de barbecue nogal van uit. Uitzonderingen zijn Quorn, tofu, seitan en tempé. Tempé kun je bijvoorbeeld zelf marineren. Maar het is nog leuker om je eigen veggieburgers te maken.
Tip 2. Doe iets leuks met groenten.
Zomaar wat paddenstoelen, paprika en prei roerbakken in je gourmetpannetje kan natuurlijk altijd, maar het is niet echt avontuurlijk. Doe iets bijzonders en vul eens een stel paddenstoelen en paneer wat aubergines en champignons.
Tip 3. Kook uit de Aziatische keuken.
Hoewel gourmetten een typisch Nederlandse aangelegenheid is, blijken veel Aziatische producten en recepten goed te bereiden op het gourmetstel. Gebruik eens wat sesamolie om in te bakken tijdens het gourmetten. Gebruik loempiasaus, gembersaus en vegetarische oestersaus (vegetarian stir fry sauce, te koop bij Chinese toko’s) om eten op smaak te brengen. Je kunt ook mie voorkoken en in wat sesamolie roerbakken in het pannetje op het gourmetstel. Of bak plakjes knoflook mee. Een geklutst ei op smaak brengen met wat verse koriander en knoflook is ook erg lekker.
Tip 4. Voor erbij.
Stokbrood mag natuurlijk niet ontbreken tijdens het gourmetten. Je kunt echter ook Italiaanse bruschetta van een paar plakjes stokbrood maken. Ook kan je polentakoekjes en krielaardappeltjes presenteren.
Tip 5. Salades.
Salades leveren nu juist geen problemen op voor vegetariërs. Maar sla kan ook in het gourmetpannetje!
Tip 6. Flambeer.
Flamberen is leuk, sfeervol en een beetje spannend. Je kunt diverse groenten flamberen en afblussen met wat room.
Tip 7. Maak zelf je sauzen.
Zelfgemaakte sauzen zijn lekkerder dan sauzen uit een potje. Voor een snelle kerriesaus breng je 125 ml zure room met wat kerrie, paprikapoeder, chilipoeder, zout, peper en ananassap op smaak. Voor een homemade whiskysaus roer je 125 ml crème fraîche, 1 el whisky en tomatenketchup naar smaak door elkaar.
Of maak zelf knoflooksaus. Vooral lekker bij falafelburgers.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede tips! En wees gewaarschuwd, mijn afbeelding is net verwijderd.
Blijkbaar zit GV helemaal niet te wachten op support.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik krijg ineens trek door dit antwoord ;-)
stokbrood met tapenade grillen
champignons met uitjes
verschillende soorten paprika met knoflook
halve tomaatjes

kortom van alles eigenlijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als aanvulling op de vorige tips: wat ook makkelijk is is om koude kaasfondue (uit zo'n zak) in stukjes te snijden en in schaaltjes er bij te geven, plus brood dan natuurlijk.
Verder zijn de 'vegetarische spekblokjes' van AH (de grotere filialen hebben die alleen) erg lekker om mee te bakken bij de champignons/paprika etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf hebben wij altijd mini kaassoufflees uit de vriezer (van Bakker, geloof ik). Erg lekker bovenop de grilplaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg voor een schaal met verschillende groenten: ui, knoflook, paprika, paddestoelen, courgette, etc.

Er zijn deze dagen bij veel supermarkten vegetarische gourmet producten te koop, een aantal kleine burgertjes in een bakje.

Wat ik zelf altijd lekker vind (ik ben vegetariër) is gemarineerde Quorn spiesjes.
Gebruik hiervoor de Quorn stukjes en marineer deze in ketjap met een aantal tenen knoflook, een beetje olie, wat paprikapoeder, peper en sambal naar smaak. (Kijk uit dat er in de laatste geen trassi zit; dit is van garnalen gemaakt.)

Bij natuurvoedingswinkels hebben ze de grootste assortimenten vegetarische producten, en vaak zijn deze ook veel lekkerder dan die van de supermarkt.
Misschien zou je hier een kijkje kunnen nemen.

En natuurlijk een lekkere salade ernaast, en biologisch (stok) brood, want in 'normaal' brood zit vaak dierlijk vet gewonnen uit slachtafval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kwartel-eitjes om lekker met wat groenten een boerenomelet te maken.
Kaasblokjes in bloem, ei, paneermeel doen om heerlijke kaas-schnitzels te maken.
van ei, bloem en melk een deeg maken, en hier ananas in wentelen. (kan bv ook met banaan)
Verder veel verschillende groenten, rijst, aardappeltjes, salades en sausjes, en pannenkoekenbeslag voor het toetje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kleine aanvulling:

geitenkaas /brie op stukje stokbrood op de plaat warm maken en dan eventueel met pijnboompitje en honing garneren
13 jaar geleden
Naast de tips die hierboven staan, kun je het jezelf ook heel gemakkelijk maken.

Je kunt gewoon een gourmetschotel bestellen bij de Vegetarische Slager in Den Haag.

Je kunt het laten bezorgen, maar het is ook de moeite waard om ernaartoe te gaan. Dan is het namelijk te combineren met een bezoekje aan vegetarische toko Sie San, vlak om de hoek. Daar zou je trouwens ook prima je eigen gourmetschotel samen kunnen stellen, laat je vanwege het overweldigend grote aanbod wel adviseren door het personeel. Al was het maar omdat ze je dan van alles laten proeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een goede tips, SuzyQ.
Ik had nog nooit van deze winkels gehoord. Ga ik zeker een keer bezoeken! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij is ook pas net nieuw, de eigenaar heeft een nieuwe vleesvervanger uitgevonden. Persoonlijk moet ik wel zeggen: het is lekker, prima kwaliteit, maar ik vind het wel duur voor wat het is. En bij de toko om de hoek heb je véél meer keus. Gisteren bijvoorbeeld heerlijke vegetarische garnalentempura gegeten. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben benieuwd, 't is voor mij alleen helaas niet om de hoek...
Er zouden meer van dat soort zaakjes moeten zijn!