is een gezondheidsboek uit 1999 nog betrouwbaar?

ik heb een interessant boek gevonden dat gaat over de zwangerschap en ontwikkeling van kinderen(fysiek) in de eerste jaren. maar hij is dus uit 1999. is dit nog betrouwbaar ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zelfs in de wetenschap worden tal van bronnen gebruikt die net zo oud zijn of zelfs nog wel wat ouder.
http://nji.nl/nl/Download-NJi/Normale-ontwikkeling-pdftekst.pdf
(de bron zelf komt trouwens uit 2011) Ik denk dan ook niet dat je je veel zorgen hoeft te maken over verouderde informatie. Misschien er op sommige punten wat nieuwere inzichten zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
bedankt!
Ivana
6 jaar geleden
Ik heb nog een boek over zwangerschap waarin wordt aangeraden niet meer dan 12 sigaretten per dag te roken. Had er laatst nog een gesprek over met mijn huisarts. We hebben hartelijk gelachen om deze verouderde inzichten. Dus af en toe een korrel zout kan geen kwaad!

Antwoorden (3)

Hij zal vast nog wel betrouwbaar zijn, alleen is er in de afgelopen jaren veel informatie bijgekomen, die mis je dus wel.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee, waarschijnlijk is hij niet meer betrouwbaar. Het boek is in 1999 uitgekomen, dit betekent dat het boek dus eerder is gescjreven. De informatie uit het boek is dus al meer dan 19 jaar oud. In deze 19 jaar is er zeer veel verandert op dit gebied
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De basis van de ontwikkelingspsychologie, werd gelegd door onder andere Piaget. Dergelijke inzichten zijn nog steeds de grondslag, de basis van de theorie van de menselijke ontwikkeling is niet structureel gewijzigd.
Zeker niet op het vlak van motoriek (lichamelijk), eerder dat er op dit vlak inderdaad informatie bijgekomen is.
Op cognitief (denken) en sociaal emotionele ontwikkeling, is er wel een grote ontwikkeling geweest, het blijkt steeds dat kinderen meer kunnen en begrijpen dan eerder werd aangenomen.

Belangrijker dan het jaartal voor de kwaliteit van het boek, is echter de auteur. Worden er onderbouwde uitspraken gedaan met referenties, bronnen en onderzoek? Het boek 'oei ik groei' is bijvoorbeeld op dit vlak controversieel, omdat het beweringen doet die niet wetenschappelijk bewezen zijn.

Koop anders een oude druk van het boek ' ontwikkelingspsychologie' of een boek van Martine Delfos. Deze boeken zijn ook studiemateriaal, dus worden oude drukken voor vaak weinig van de hand gedaan. Deze boeken zijn onderbouwd, wat het meer tijdloos maakt.