Waar komt het woord strippen vandaan?

en dan bedoel ik niet de versie van een vrouw of man die zichzelf uitkleed, maar ik bedoel strippen om de baarmoedermond losser te maken en weeen op te wekken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Het woord strippen betekent dat je er een laagje af haalt (of eigenlijk los haalt). Dat wordt ook gedaan met de baarmoedermond.

De verloskundige voelt of de baarmoedermond open staat en kan met haar vingers proberen de vliezen wat losser te maken. Dit vlies waar de baby in zit dus. Het vlies komt dan wat los van de baarmoedermond en hierdoor worden er hormonen aangemaakt (prostaglandine) waardoor de weeën worden opgewekt.

Dus strippen betekent hier ook wat de naam zegt.

Toegevoegd na 1 minuut:
(ik bedoel dus dat de vliezen van de baarmoedermond los worden "gestript").

Toegevoegd na 4 minuten:
NB. Dit plaatje verduidelijkt het een beetje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Toch is er een overeenkomst tussen beide betekenissen, alsook met het strippen van een oude verflaag : je krabt / haalt / trekt ergens een laagje af. Wanneer je wordt gestript tijdens of voor de bevalling, worden de vliezen een beetje losgemaakt in de hoop dat zo de bevalling sneller op gang komt. De vliezen worden dan als het ware losgepeuterd van de wand van de baarmoeder.
Dat is overigens nog geen garantie dat de bevalling dan ook daadwerkelijk begint, maar het kan helpen. Meestal doen ze het als de ontsluiting te traag gaat of de bevalling erg lang (meer dan twee weken overtijd) op zich laat wachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Strippen is ontdoen van...

kleren strippen is kleuren strippen en dan zie je roze...

en dat andere strippen is een kleine rek maken ter plekke, zo laat men de baarmoeder wand de richting zien waarnaar het uiteindelijk naar toe moet...Dus totale rek uiteen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier kan ik geen chocola van maken xinix. De baarmoederwand wordt niet uitgerekt, het vlies wordt losgemaakt zodat er hormonen vrijkomen die de weeën opwekken.