De kans om een één-eiige tweeling te krijgen, is dit alleen van de vrouw (XX) afhankelijk of kan de man (XY) dit ook bepalen?

Aangezien de bevruchting al heeft plaats gevonden en de cellen dus van de man en vrouw samen één zijn, heeft de erfelijkheid van de man hier dan ook invloed op, op het krijgen van een één-eiige tweeling?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (4)

Nee het heeft daarmee niets te maken. Het heeft te maken dat in het eerste stadium de cellen zich zodanig splitsen dat er twee levensvatbare vruchten ontstaan... Niemand of niets die dat bepaalt en als het zo is dat het wel door iets bepaald is dan is het toeval...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De man kan hier absoluut geen invloed op uit.
Het feit dat de vrouw xx doorgeeft, ook niet.
Het gaat erom of er in het beginstadium cellen op een dusdanige manier splitsen, zodat ze zich los van elkaar ontwikkelen.

Echt invloed heeft niemand, maar tweeling-krijgen is wel een beetje erfelijk onder vrouwen. Sommige vrouwen hebben meer kans op een tweeling dan anderen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Meerlingen ontstaan meestal na bevruchting van meerdere eicellen. Bij bevruchting van twee eicellen ontstaat een tweelingzwangerschap; bij bevruchting van drie eicellen ontstaat een drielingzwangerschap. Men spreekt dan van een twee-eiige of drie-eiige meerling. Een tweelingzwangerschap kan ook ontstaan doordat uit één bevruchte eicel twee kinderen groeien. Dan spreekt men van een eeneiige tweeling. Een combinatie is eveneens mogelijk. Zo kan bijvoorbeeld een drieling bestaan uit een eeneiige tweeling en een derde kind uit een andere eicel.

Het is dus geheel afhankelijk van de vrouw.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Even heel basaal gezegd is het feit dat de bevruchte eicel twee kindjes oplevert, iets wat vrouwelijk bepaald is.

Zelfs het ontstaan van een twee eiige tweeling is vrouwelijk bepaalt. Immers heeft de vrouw dan twee eitjes aangemaakt i.p.v. eentje. Het sperma van de man schiet doorgaans met miljoenen zaadjes te gelijk. Dus of ie dan een of twee eitjes bevrucht maakt niet uit.

De man kan dus niet bepalen of er tweelingen ontstaan. Enkel de vrouw en de hoeveelheid rijpe eitjes op een bepaald moment, bepaald dat.. of de aanleg van de eitjes van de vrouw om meerdere identieke kinderen te produceren uit een bevruchte eicel.

Veel info vind je ook hier: http://www.erfelijkheid.nl/faq/meerling.php