Als je ouders neef en nicht waren, is het risico dan groter zelf een gehandicapt kind te krijgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.4K

Antwoorden (3)

Als er erfelijke ziektes in de familie zijn, dan wel. Niet erfelijke ziektes niet groter dan bij geen familierelatie
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In elke familie zitten foutjes in de genen die je normaal niet terugziet als je niet trouwt binnen die familie.
Nee, is op zich zelfs een ietsiepietsie gunstiger omdat je zelf blijkbaar geen ernstige afwijkingen hebt. Door in te telen komen vaak afwijkingen aan het licht, bij geen afwijking is het genotype iets gunstiger dan in de gemiddelde populatie. Omdat je zelf niet met een verwant kinderen krijgt is er geen probleem. Overigens zijn de inteeltproblemen bij neef nicht huwelijken niet al te groot.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is geheel afhankelijk van de aandoening die in de familie voorkomt. En of deze component uit je eigen of aangetrouwde familie zou kunnen komen. Soms is het de domme pech dat beide ouders een aanleg hebben die tezamen tot een aandoening/ziekte leidt. Terwijl er in beide families geen van deze aandoeningen/ziekten zijn.

Sommige aandoeningen zijn dus erfelijk of je erft een erfelijke aanleg. Dan heb je zelf geen ziekte, maar heb je wel een gen dat je mogelijk aan je kinderen kunt doorgeven. Dat wil dan ook nog niet eens zeggen dat zij die ziekte/aandoening kunnen krijgen, maar het misschien ook weer door kunnen geven. Het is een ingewikkeld gebeuren.

Mocht je vragen hebben is de klinisch geneticus de arts om je vraag neer te leggen. Zo nodig kan hij een familieonderzoek doen om je te adviseren. Zie informatie in de onderstaande link.