Wanneer in de zwangerschap ontwikkeld zich het reukvermogen bij het ongeboren kind?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

In de ontwikkeling van de reukzin zijn drie fasen te onderscheiden: de embryonale, de foetale en de neonatale.
De embryonale ontwikkelingsfase begint bij de bevruchting en duurt acht weken. De vrucht wordt in deze fase een embryo genoemd. De neus, het belangrijkste orgaan voor het waarnemen van geuren, begint zich tegen de vierde week van de zwangerschap te ontwikkelen.
De foetale ontwikkelingsfase loopt van het begin van de negende week tot aan de geboorte. In deze fase wordt de vrucht een foetus genoemd en ontwikkelen de reukzin en de bijbehorende structuren zich verder.
De neonatale ontwikkelingsfase heeft betrekking op de veranderingen die zich bij de baby voltrekken in de eerste vier weken na de geboorte. De meeste structuren die verantwoordelijk zijn voor het waarnemen van geuren hebben zich gewoonlijk al in de eerste twee fasen volledig ontwikkeld.

Zie de bron voor nog uitgebreidere informatie.
Amadea