Hoe groot is de kans dat iemand zwanger wordt door seks tijdens de menstruatie?

Ik weet dat je niet zwanger kunt worden tijdens de menstruatie, maar sperma kan het overleven tot de ovulatie. Hoe groot is deze kans?

2.8K
Amadea
4 jaar geleden
In je vorige vraag meld je de anticonceptiepil te slikken. Als jij de onttrekkingsbloeding in de stopweek bedoelt dan kun je tijdens niet dagen niet zwanger raken, omdat er door de pil geen eisprong is geweest.

Antwoorden (1)

Er is geen kans op een zwangerschap als je seks hebt op de dagen dat je menstrueert....je bent dan helemaal niet vruchtbaar en dit geldt ook voor een aantal dagen ervoor en erna.
Je bent alleen vruchtbaar als je een eisprong hebt gehad en dat is ongeveer rond de helft van je menstruatiecyclus. Een vrouw is maar een paar dagen vruchtbaar...dit zijn zo'n 3 dagen voor je eisprong tot enkele uren erna. Alleen in deze dagen kan je zwanger worden.
Het zaad van de man kan tot ongeveer 5 dagen blijven leven in je lichaam. De eicel is de eerste uren na de ovulatie het meest vruchtbaar, daarna wordt de kans op bevruchting snel kleiner. Meer dan een dag na de eisprong is de kans op een zwangerschap nihil.

Stel dat je elke maand om de 28 dagen menstrueert en erg regelmatig bent, dan is je vruchtbare periode dus meestal rond de 14e dag vóór de eerste dag van je volgende menstruatie.