Vruchtbaarheidstest?

Kun je naar de dokter gaan en vragen of je daar op getest kan worden of moet je daar een medische reden voor hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ik had deze vraag vroeger ook. Ik had veel last van de anticonceptiepil en van een spiraaltje, condooms waren zo'n gedoe. Dus vroeg ik aan de huisarts of ik een vruchtbaarheidsonderzoek kon krijgen zonder dat ik op dat moment een kinderwens had.

Dat kon niet want er zijn zo ontzettend veel mogelijkheden waarom iemand niet zwanger wordt, dat zo'n onderzoek onbetaalbaar is. Bovendien is vruchtbaarheid afhankelijk van vele factoren, die in de loop der tijd ook weer kunnen veranderen. Heel opvallende dingen (bijvoorbeeld ontbrekende eierstokken) zijn wel vast te stellen, maar al die minimale kleine afwijkingen niet.

Als er wel een zwangerschapswens is, kan men gerichter gaan zoeken waarom het niet lukt. Dat gebeurt dan in stappen om steeds bepaalde oorzaken uit te sluiten. En zelfs dan is niet altijd vast te stellen waarom iemand niet zwanger wordt. Er zijn genoeg mensen die medisch gezien zwanger kunnen worden, maar bij wie het ondanks vele pogingen toch niet lukt.

Er is dus ook geen enkele 100% betrouwbare test voor jou denkbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!

Andere antwoorden (4)

Je bent een vrouw.
Je kunt in ieder geval zelf al testen wanneer je het meest vruchtbaar bent, maar er zijn ook combitesten, waardoor je partner ook getest wordt.

http://www.testjezelf.nu/online-bestellen/ovulatietesten/voor-man-en-vrouw.html?gclid=CO3Y9vjy6qcCFZgA3god2F2Zbg

Als dat allemaal niets oplevert kun je naar je huisarts om een doorverwijzing te vragen voor een specialist.
In hoeverre dat vergoed wordt, hangt van je ziektekosten verzekering af.

DUS:
1] Je huisarts bellen en vragen hoe hij/zij er over denkt.
2} Je ziektekosten verzekering bellen en vragen wat er vergoed wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thnx!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zit nu ineens te denken.. Maar zo'n test die je omschrijft geeft aan wanneer je de meeste kans hebt om zwanger te raken.. Wat ik bedoel ik een vruchtbaarheidstest om te zien óf je zwanger kunt raken..
Ja, dat kan. Als je al langer dan een jaar bezig bent om zwanger te raken en het lukt niet, dan wordt je doorverwezen en wordt in het ziekenhuis verder onderzoek gedaan.

In sommige gevallen wordt ICSI of IVF toegepast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak een afspraak met je huisarts. Ofwel hij laat je testen, of samen met je partner, of hij stuurt je door naar een specialist.

Als je 'een gevoel' hebt dat t niet OK is, altijd een arts raadplegen en niet zelf gaan dokteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt altijd naar de huisarts gaan met vragen over je gezondheid, ook vragen over zwangerschap en vruchtbaarheid. Probeer eerst samen met de huisarts duidelijk te krijgen wat er in grote lijnen aan de hand is. Ben je nog maar een enkele maand bezig om zwanger te worden dan lijkt me een verwijzing wat aan de vroege kant. Duurt dat al veel langer dan kan een verwijzing naar de fertiliteitspoli nuttig zijn. Dat traject loop je samen met je partner, omdat een kind krijgen nu eenmaal begint met een eicel en een zaadcel. Ook de combinatie van een verminderde vruchtbaarheid bij zowel de man als de vrouw kan een rol spelen.