kan ik de prikpil voortijdig stopzetten?

Ik heb 2 weken terug de prikpil laten zetten. De werking hiervan is 3 maanden. Nu hebben mijn partner en ik plotseling besloten een 2e kindje te willen. Omdat ik PCOS heb kan ik direct het ziekenhuis bellen voor hulp om zwanger proberen te raken. Alleen vraag ik mij af of werking van de prikpil voortijdig gestopt kan worden i.p.v. die 3 maanden werkingsduur?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als jullie zo heel plotseling besloten hebben om een kind te willen, is het wellicht verstandig om even rustig de tijd te nemen om over die beslissing na te denken. Een kind 'nemen' is geen impulsieve daad. Tegen de tijd dat jullie goed nagedacht hebben, is de prikpil waarschijnlijk uitgewerkt.

Antwoorden (2)

Nee, als die prikpil eenmaal gezet is zal je moeten wachten tot deze uitgewerkt is.
9 jaar geleden
Nee, dit kan niet. De prikpil bevat hormonen die worden ingespoten. Die blijven werkzaam en die werking kun je niet zomaar teniet doen.
Als je echt voor een kindje wil gaan, zal dat ook niet al na die drie maanden lukken. Het duurt namelijk vaak wel een aantal maanden tot een jaar vóór al die hormonen weer uit je lichaam zijn verdwenen en je weer vruchtbaar bent.
Dat hangt ook af van welke soort prikpil je gebruikt: bij injectie in de spier (Depo-Provera), duurt het soms wel een jaar. Bij injectie onder de huid (Sayana), duurt dat minder lang.