wanneer waarschuw je je vriend/ man dat de bevalling begint?

hij werkt momenteel een drie kwartier van huis, is te overzien dus, maar hoe weet je dat het tijd is om hem te bellen?
hij kan ook moeilijk dagen thuis blijven (wel gezellig:):) want het kan ook een paar dagen duren heb ik eens gehoord.
laat je dan eerst de verloskundige komen om te "kijken"?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.7K

Het beste antwoord

Zodra je echt zeker weet dat je weeen hebt. Als het goed is, heeft je verloskundige daar een checklist voor.

Hij gaat toch niet rustig doorwerken als hij weet dat jij ligt te puffen, dus dan kan hij net zo goed naar huis komen. Niemand zal ook van hem verwachten dat hij doorwerkt tot jij 8 cm. ontsluiting hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik zou het zeker laten weten. Neem aan dat hij dat ook graag zou willen weten, toch? Eventueel kun je laten weten dat je weeën hebt, en dat je het hem laat weten als ze regelmatig zijn, of als je de verloskundige gaat bellen. Misschien wil hij zelf graag al eerder komen, dan geef je hem in elk geval die kans. Er komt noodweer vanavond, dus als hij wat vroeger naar huis wil om de file voor te zijn vanwege het feit dat z'n vrouw aan het bevallen is, zal daar heus begrip voor zijn.

Grote kans trouwens dat jullie kindje vannacht of morgen geboren wordt, en daarna is het weekend. Dus hij hoeft geen dagen thuis te blijven, maar vandaag gewoon twee uurtjes eerder naar huis (bijvoorbeeld) en morgen blijft hij vast ook thuis.

Succes verder, ik hoop dat je een voorspoedige bevalling hebt!

Toegevoegd na 5 minuten:
Morgen.. of morgennacht: die kans is misschien iets grote dan vannacht al, dan ga ik er vanuit dat dit je eerste kindje is. Maar ik bedoel: als het langer duurt dan 30-35 uur, is het weekend al begonnen. Tenzij je man ook weekenddiensten heeft, hoeft hij dus maar één dag vrij te nemen. En stel dat hij vanmiddag eerder naar huis komt en je hebt morgenochtend nog heel onregelmatige weeën met lange tussenpozen, kunnen jullie altijd nog besluiten dat hij gaat werken en dat je belt als hij moet komen.

Maar ik zou het wel laten weten. Als ik tenminste man was en m'n vrouw of vriendin zou gaan bevallen, zou ik direct willen weten als er 'iets' begonnen was!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat ze zondag is uitgerekend zeg je dat de kans groot is dat het nu of dit weekend komt en dat hij morgen/overmorgen wel wat eerder naar huis kan komen? Hoe KOM je daarbij? De kans is net zo groot of groter dat het na zondag geboren wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel Pelle, had bijna hetzelfde gezegd. Lies12; met zulke uitspraken kun je ostraat behoorlijk zenuwachtig maken, wat helemaal niet fijn is als je 'wacht' tot je kindje geboren wordt.
Ik heb bij mijn tweede een redelijk aantal keer valse voorweeën gehad. Ik had geleerd dat als je stil blijft liggen ze vaak doorrommelen maar als je wat gaat doen gaan ze wel weg als het voorweeën waren. Dat klopte wel want de laatste keer gingen ze niet weg toen ik uit bed ging en toen was ook echt de bevalling daar.

Als het je eerste is adviseer ik te wachten tot er een klein beetje regelmaat in zit en niet op bed/bank te gaan wachten ivm de valse weeën. De verloskundige zal niet zo snel komen dus daar moet je niet op wachten. Het zal je hoogstens 1x gebeuren dat hij voor niets komt en dan weet je ook hoe valse weeën aanvoelen. Dus: wacht pak 'm beet een uurtje en als ze sterker zijn geworden en regelmatiger en korter op elkaar: bel hem dan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eerst de verloskundige laten komen. dan vragen aan haar of het al nodig is om te bellen. je kan natuurlijk zeggen dat het begonnen is maar dan zal hij sowieso naar huis komen.

het kan een paar dagen duren maar ook een paar uur. dus dat is moeilijk te zeggen. laat je goed adviseren door de verloskundige.

en inderdaad bij een wee, timen. om de hoeveel tijd komt een wee, is het regelmatig? hoe lang houdt het aan? als jij een half uur weeën om de 5 minuten hebt zou ik wel de verloskundige bellen, voorweëen zijn vaak kort, krachtig en onregelmatig.

Toegevoegd na 8 minuten:
natuurlijk blijft voorop staan dat jij hem belt als jij hem nodig hebt of bijna nodig hebt.