Ik heb me spiraal laten verwijderen, heb al een lichte menstruatie gehad..ben ik al vruchtbaar? En zou ik al zwanger kunnen raken?

Ik zou graag zwanger willen worden

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
45.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je via Google zoekt op spiraal verwijderen vind je een heleboel topics waar o.a. staat dat je meteen weer vruchtbaar bent, maar dit is iets wat de arts volgens mij ook vertelt als je de spiraal laat verwijderen om zwanger te kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn huisarts zij dat het bij iedereen weer anders is, ik heb al veel gelezen op het internet... Maar daardoor raak je in de war!... Haha

Antwoorden (7)

Ja dan ben je vruchtbaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het lijkt mij dat je vruchtbaar bent vanaf het moment dat hij eruit is. succes met zwanger worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel erg bedankt!
Wacht even je eerste menstruatie af. De bloeding na het verwijderen van een spiraal is geen echte menstruatie. Tenzij je het tijdens je menstruatie hebt laten verwijderen.

In principe ben je nu gewoon vruchtbaar, want het spiraaltje staat het innestelen van de vrucht niet meer in de weg.

Succes met zwanger worden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij het verwijderen van een spiraaltje, volgt er altijd een bloeding. De baarmoedermond moet een klein beetje open gerekt worden, en omdat het ding 3 of 5 jaar in je baarmoeder heeft gezeten, kunnen er ook wat kleine beschadigingetjes plaatsvinden bij het verwijderen. Dat is een in principe niet-hormonale bloeding, die normaliter na een week helemaal voorbij is.

Maar je hebt niet altijd een idee wanneer je in je cyclus bent. Zeker met een Mirena-spiraal, dat ook nog hormonen bevat. Je weet dus niet op welk moment de eisprong plaatsvindt, en je kunt dus in theorie vanaf het moment dat de spiraal verwijderd wordt, onmiddellijk weer vruchtbaar zijn.

Wil je dus nog niet meteen zwanger worden, dan zul je de eerste tijd andere voorbehoedsmiddelen moeten gebruiken. Maar om hygiënische redenen en vooral om mogelijk levensgevaarlijke ontstekingen te voorkomen (en dat zal de arts je ook zeker verteld moeten hebben) is het verstandiger in elk geval helemaal geen sex te hebben tot de bloeding voorbij is. Het is toch een kleine operatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je het hebt over een lichte menstruatie, zul je een Mirena-spiraal gehad hebben?

Die eerste bloeding hoeft niets met je cyclus te maken hebben, die kan ook puur door het verwijderen van je spiraal komen. Maar in principe kun je na verwijdering van een Mirena direct zwanger worden. Als je toevallig vlak voor of na verwijdering een eisprong had (die wordt door Mirena, anders dan door de pil, niet onderdrukt) kun je zelfs zwanger raken van seks die je vóór verwijdering hebt gehad.

Maar let wel op: dat het kán, betekent niet dat je ook direct zwanger zúlt worden. Ga ervan uit dat het ongeveer een jaar zal duren om zwanger te raken. Dat is de periode waarbinnen het de meeste stellen lukt. Iedere maand eerder is mooi meegenomen.

Sowieso kun je op dit moment (als je dat wilt) nog niets timen. Je ovuleert namelijk ongeveer 12-16 dagen vóór je vólgende menstruatie, en na deze ene bloeding valt er niet zoveel over te zeggen wanneer die zal zijn. Je kunt daarom het beste gewoon regelmatig seks hebben.

Boven alles: maak jezelf niet gek met instant zwanger willen worden, maak plezier!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat schijnt inderdaad vaak zo te zijn. En zelfs wanneer dat niet zo is: dan nog kun je er beter plezier in hebben dan je seksleven naar de haaien laten gaan, toch?
Dat heb ik toevallig aan mijn dokter gevraagd. En opzich zou je vruchtbaar moeten zijn maar het eitje heeft geen kans gehad om te rijpen en daarom is het zeer onwaarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou en of!
Ik had mijn Mirena laten verwijderen en direct de 1e maand al zwanger voordat ik de kans had ongesteld te worden. Dus heel goed mogelijk blijkbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou geweldig zijn!!.... Even volhouden nog haha