Wanneer te beginnen aan de babykamer en uitzet?

Wat is de meest praktische en goede tijd om te beginnen met het verbouwen en inrichten van de babykamer? Ik ben nu 13 weken zwanger en wilde eigenlijk nog een paar weken wachten, echter ken ik ook mensen die het kamertje al praktisch af hebben rond deze tijd. Wat is zinvol? Heeft iemand goede tips?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tnx :)
jc54
13 jaar geleden
Heb je nu ook vlinders in je buik? Althans het gevoel?
Bij vlinders werkt dat anders, eerst eitjes leggen, dan rupsjes die uitkomen, daarna rustige poppen, om vervolgens te veranderen in weer een mooie vlinder.
In elk geval, heeeeel hartelijk gefeliciteerd, geniet van je zwangerschap en laat het t.z.t. maar eens weten of het ook zo'n mooie dagpauwoog is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gefeliciteerd! :D
Je kunt je een ongeluk kopen aan babyspulletjes. Tip: eerst kijken, kijken, niet kopen. En als je weet wat je wilt: dan pas gaan kopen.
Als je trouwens echt moet verbouwen, moet je natuurlijk wel op tijd beginnen. Maar de minimale uitzet heb je zo bij elkaar.

Het beste antwoord

Als je de zwangerschap verdeelt in drie keer drie maanden, zijn de tweede drie maanden het meest geschikt om te klussen en boodschappen te doen. Je bent dan de eerste onzekere periode voorbij maar je bent nog wel fit en beweeglijk genoeg om zulke klussen te kunnen doen. Later in de zwangerschap gaat de buik meer in de weg zitten en treden er vaker kwaaltjes op als maagzuur en harde buiken en dat voetje dat zo gemeen in je ribben kan trappen ;-)
Als je de grootste dingen dan klaar hebt, kun je de laatste drie maanden gebruiken voor kleine dingetjes in de afwerking of gewoon omdat ze zo leuk zijn. Een lampje bekleden, iets breien, nog eens door Ikea lopen op zoek naar wat leuks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Het is verstandig om rond de 7 maanden het kamertje klaar te hebben, ivm vroeggeboorte.

Maar ook voor jezelf is het fijn om alles klaar te hebben, zodat je je mentaal kunt voorbereiden. Bovendien kan alle verflucht goed wegtrekken als je vroeger begint.

Het wassen van de kleertjes kun je op het laatste moment nog wel doen. Leuk klusje voor je moeder ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je tegen het einde van je zwangerschap misschien helemaal geen fut meer hebt, is het verstandig om op tijd te beginnen. Dan heb je de laatste weken lekker de tijd om het rustig aan te doen.

Gefeliciteerd, trouwens!

Toegevoegd na 2 minuten:
Daarbij komt trouwens ook, dat sommige artikelen (meubels, kinderwagen) een lange levertijd hebben. op tijd bestellen, dus!
13 jaar geleden
ik wachtte meestal tot voorbij de 4 maanden en ging toen bezig met de uitzet...
en met 7 maanden kwam de kinderkamer...

veel plezier met je zwangerschap ;-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik wachtte meestal ??? Hoeveel kinderen heb je dan wel niet :p ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3 zonen en 1 dochter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tnx :)
Best is om het eerste kwartaal nog te wachten met alles. We wensen het niemand toe, maar er kan altijd iets mis gaan.

Maar vanaf dan, kun je alles al in gereedheid brengen, vooral het kamertje. Beddengoed, verzorgkussen, enz.

Kleertjes echter zou ik mee wachten tot het bijna zo ver is. Er zijn baby's die bij geboorte in maatje 50cm passen, maar er zijn evenveel baby's die absoluut niet in maatje 50cm passen!

Dus met kleertjes kun je best wachten tot je bijna bevalt. Tenzij je in de loop van de zwangerschap al merkt dat het een kleintje gaat worden, of een hele grote ;) Dan kun je je daar op baseren.

Onze oudste was te vroeg geboren. Op 28 weken ben ik het ziekenhuis ingegaan. De dag van tevoren hadden we toevallig net de geboortekaartjes geregeld. De kinderkamer was toen al lang in orde. Kleertjes hadden we nog niet, en achteraf bekeken was dat maar goed ook. Want de 'eerstemaand-kleertjes' die ze normaal in de winter zou aanmoeten, kon ze nu pas aan midden in de zomer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal zo met de 4 maanden beginnen met de uitzet, en met de 6 maanden met de babykamer. Mijn oudste dochter was destijds 5 weken te vroeg. Wij vonden het wel fijn toen dat we op tijd klaar waren, alleen de geboortekaartjes moest toen een beetje overhaast.
13 jaar geleden
Het eerste kwartaal is inderdaad te vroeg. In deze tijd moet je vooral eens gaan rondkijken wat je als babykamer wilt, wat het kost, etc. Het is vooral belangrijk dat jij/jullie je er goed bij voelen, ik bedoel daarmee dat het nooit te vroeg is, als jij voelt dat dit het moment is. Je moet er immers zoveel mogelijk van genieten, van je zwangerschap, en eigenlijk ook van de tijd daarna.

Gefeliciteerd, en veel plezier en geluk gewenst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel verstandig om nog een paar weekjes te wachten, je hebt tijd genoeg! Maar je kunt nu wel al lekker rondneuzen en kijken naar wat er allemaal mogelijk is en wat je leuk vindt. Op je vraag: "wat is zinvol?": dat wat goed voelt voor jou! Fijne zwangerschap en een mooie bevalling gewenst!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb jij zin om dit nu te doen en voel je je energiek genoeg?

Gewoon aan beginnen. Natuurlijk kan er altijd iets 'mis' gaan en dat is niemand toe te wensen. Maar je moet er gewoon vanuit gaan dat alles goed gaat. (op deze manier maak je je ook de minste zorgen en heb je de minste stress. Dus alleen maar beter voor jouw en je baby)

Wacht alleen niet te lang. Straks wordt de baby snel groter in je buik en dan wordt klussen aan een kinderkamer al snel vermoeiender dan je zou verwachten.

veel geluk en klus ze
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt een beetje aan jezelf, zolang je de kinderkamer met 7 - 8 maanden maar klaar hebt ivm vroeggeboorte.
Vriendin van me heeft met week 15 de gehele kinderkamer klaar, wij zijn er zelf nu mee bezig en ben 19 weken zwanger. In december komen ze het leveren. Ligt dus een beetje aan jezelf :-). Opzich is het wel handig als je het klaar hebt, de dingen die je krijgt kan je dan gelijk opruimen ;-).

Groetjesss