Wat kan ik doen om het verleden van mijn vriendin te laten rusten?

Heel gek, maar ik ben nooit echt jaloers geweest. Totdat ik met mijn huidige vriendin kreeg.

Het begon zoals "het hoort". Lief zijn en zenuwachtig om elkaar te zien, tijdens het uitgaan kon ik haar blind laten gaan. dat was 2 jaar geleden.

We hadden het toen veel over haar verleden gehad. Veel exen, (s)experimenteren, alcohol, drugs, vreemdgaan ect, eigenlijk alles in tegenovergestelde van wat ik deed.

Dat ging een paar maand goed, en wist bijna alles al lang. Maar op gegeven moment begon langzaam de jaloezie te komen. Ik maakte lullige opmerkingen naar haar, en snauwde meer. Vertrouwde haar niet (alleen op het punt dat ze weggaat, want ik weet echt donders goed dat ze het nu niet meer doet.), als we uitgaan heb ik toch nog een schuin oog naar haar toe als ze met andere jongens loopt te praten. Heel vreemd.

Zoals ik zei is dit niet direct na het verleden-verhaal gebeurd, maar er zat een gat in van ongeveer 6 maanden.

en ik weet ook zeker dat ze niet vreemdgaat omdat ze echt zo gek op me is. Dat is echt niet te filmen.. En ik ben ook zeker gek op haar. Maar als dit zo door blijft gaan is het imo beter om haar te laten gaan. Want elke keer indirect voor cheater uitgescholden te worden, als je het niet meer doet, en het zelfs afgezworen hebt, is ook niet leuk. Dat verdient ze niet.

Please help me, want ik wil echt niet dat de relatie hierdoor kapot gaat.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
25.9K

Het beste antwoord

Je geeft zoveel om haar, dat je haar voor haar eigen bestwil los zou willen laten, terwijl je haar juist zo graag voor jou alleen wilt hebben!
Dat is toch wel mooi! Zij heeft ook al grote stappen gezet. Jullie hebben dus allebei veel voor de ander over.
Zonde om uit te maken zou ik zeggen.
Jaloezie is heel naar en storend.
Ik zou zeggen: vertel het, vertel dat je jezelf niet redelijk vindt en dat je hoopt dat het gauw weer over gaat.
Het kan nl. ook gewoon over gaan over een tijdje.
Moet je jezelf wel steeds even corrigeren als je merkt dat je weer een moment hebt van onterechte jaloezie, anders gaat het niet makkelijk over.
Je kunt jezelf (met een beetje moeite) namelijk wel geleidelijk aan 'opvoeden', of bijsturen.
Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

ik ben vroeger ook zo geweest, van het feesten en de vrouwen, rotzooi enzo, maar je wordt ouder en je leert ervan, na een tijdje worden mensen stabiel en rustiger.

je ziet in hoeveel pijn een ander dit doet, en wanneer je dit hebt ingezien krijg je spijt en wil je dit NIET meer doen.

ik denk als ze niet veranderd was dat je dat wel allang had gemerkt. je voelt het wel aan of iemand echt van je houd (dt?) :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ze zo open voor haar verleden heeft verteld, geeft al aan dat ze eerlijk is naar jou toe. Geef haar dan ook vertrouwen terug.

Veel mensen experimenteren als ze jong zijn en komen daarna op een punt dat ze willen gaan settlen en hun rust vinden. Het zou dan niet terecht zijn, als iemand telkens op het verleden wordt afgerekend, terwijl dit verleden allang vaarwel is gezwaaid.
13 jaar geleden
Waarschijnlijk heb je een onderbewuste angst dat je vriendin tóch nog een keer de fout in zou kunnen gaan met drugs,of andere jongens.

Je rationele denken en gevoel voor haar ontkennen het en je wilt ook gewoon dat jullie relatie goed stand blijft houden.
Dat is normaal m.i. en ook lovenswaardig.

Maar je onderbewuste wantrouwen komt van tijd tot tijd naar de oppervlakte en dáárom maak je snauwerige opmerkingen.

Praat er gewoon eerlijk met je vriendin over.
Laat zien,dat je haar echt respecteert en van haar houdt,maar durf gewoon over je angsten te praten.

Wanneer ze écht heel veel van je houdt,luistert ze niet alleen naar je,maar zal ze ook je angst kunnen begrijpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
_ De angst is bewust. Waarschijnlijk ongegrond maar duidelijk bewust.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan blijf ik er toch bij,dat thesaltturner het beste er openlijk met zijn vriendin over moet gaan praten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen idee waarom die minnen, van mij krijgt dit toch echt een +!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok,cool man! thx! :)
Laat haar deze vraag lezen en praat er met haar over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een goed afscheidritje maken, kan altijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft vast met jou onzekerheid te maken ,dat je heel bang bent haar te verliezen.
Hoe je tegen iemand doet zegt vaak heel veel over jezelf.
Haar hoef je en kan je niet veranderen ,het enige waar jij wat aan kan doen zijn je eigen emoties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grote klasse dit antwoord. +
Je zit in een vicieuze cirkel, waarbij je angst je waarheid wordt doordat je die zelf in de hand zet.

Ik probeer het uit te leggen...

Je krijgt opeens de gedachte van haar verleden. Een verleden die je niet gewend bent, omdat je zelf het tegenovergestelde bent. Je kent het niet en je keurt het af.
Je maakt er opmerkingen over, lullige, je snauwt meer. Kortom je relatie zet je onder druk. Het wordt minder gezellig en zij zal zich meer en meer afgewezen voelen. Ze voelt zich minder geliefd bij jouw. En wat iedereen dan zal doen, die zal dan ook om zich heen gaan kijken naar wat anders. Het begint klein en steeds meer. Meer discussies, ruzie, meer druk...

Uiteindelijk wordt jou angst ook groter, omdat die bijna de waarheid en werkelijkheid gaat worden.
Je eigenlijke angst heb je in dit geval zelf tot een werkelijkheid gestuurd. Want als jij je angst had onderdrukt, EN je had vol liefde in je relatie gestaan zonder lullige opmerkingen, zonder snauwen, dan had zij je ook nog steeds 'leuk' gevonden en was het niet nodig om te 'shoppen'.

---

Hoe nu verder...?

Praten met je vriendin. Vertel haar je angsten zoals je die in deze vraag zet. Verontschuldig jezelf over die rotopmerkingen. Vooral praten, leg het allemaal op tafel, alleen dan kan er aan gewerkt worden.
Alleen JULLIE TWEE kunnen dit oplossen samen. Van beide kanten uit.

Vindt de liefde die je blind maakt voor haar verleden. Wat dat was toen en niet nu of morgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow Gdanonym. Ik zie het een beetje anders in deze situatie maar jouw toevoeging van "vicieuze cirkel " is heel goed + "je eigenlijke angst heb je in dit geval zelf tot een werkelijkheid gestuurd " + !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik mis iets
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oeps plusje vergeten. Kwartje viel pas na een uur of drie :-$
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:-)
Ga na bij jezelf waarom juist deze vriendin op jouw pad is gekomen . Dat je van haar bent gaan houden. Dat je verliefd werd. Dat is niet zonder reden. Iets in haar trok jou aan .

Ik denk dat haar "wilde " kanten jou aantrok. Die kanten van het leven die jij nooit echt hebt meegemaakt.

Nu wil je haar hebben . Je verliefdheid is bezitterig geworden . Je kan een wild diertje niet in een kooitje stoppen. Zij is een wild diertje .
Bovendien je bezitterige gedrag naar haar toe stoot haar af.

Accepteer haar zoals ze is . Ze zal waarschijnlijk ook in de toekomst wel eens vreemdgaan . Hou rekening dat dit gaat gebeuren en werk aan jezelf zodat je dit kan accepteren.

Echt als ze niet was zoals ze was toen jij haar leerde kennen, dan had je haar nu niet als vriendin gehad. Accepteer dat zij nou eenmaal zo is.

Je kan iemands PASSIE niet "verwijderen".

Toegevoegd na 8 minuten:
Nogmaals ik bedoel dat destijds , iets in haar in iets bij jou " opende " en dat dit juist datgene is wat je nu afkeurt.
Je dient terug te gaan naar de tijd dat je net bij haar was, haar net leerde kennen en je fascinatie van haar wilde kanten je van binnen roerde. Laat die energie terugkomen naar jouw eigen "ik". Het heeft met je ego te maken .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Diep, heel diep. Misschien te diep. Niet iedereen kijkt naar het leven als een leerproces.
Een waardevol antwoord +
Tja, jaloezie kan er zomaar insluipen. Hoe meer je de aanvankelijke verliefdheid in liefde laat veranderen, hoe meer angst je krijgt haar te verliezen en daar hoort vaak jaloezie bij. Je wilt haar niet verliezen aan een ander en waakt hiervoor. Doordat je haar verleden kent, weet je dat ze ertoe in staat is niet zo strikt te voelen zoals jij.
Dit maakt je onzeker en meer allert.
Je wilt dit eigenlijk niet, maar gevoelens kun je niet dwingen. Je zult ook niet kunnen doen alsof het je niets uitmaakt dat ze iets doet wat je liever niet hebt en je wilt het niet,maar door de frustraties ga je snauwerig doen. je wilt toch dat ze voelt dat je het er eigenlijk niet mee eens bent. Het belangrijkste is dat je weet dat je haar kunt vertrouwen. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik ook veel geëxperimenteerd heb met jongens/mannen en dit hoort erbij vind ik. Geen drugs, alcohol en ook niet met getrouwde mannen, maar wel met veel verschillende types, gewoon uit nieuwsgierigheid. Mijn man heeft wel enkele vriendinnetjes gehad, maar ik was en ben zijn ware liefde. Hij van mij ,dus pas met hem begon ik aan kinderen te denken. We hebben een zoon nu en ik weet zeker dat hij zijn leven voor ons zou geven als hij ons ermee kon redden. Dat is een gevoel en hij voelt en weet dat ik hetzelfde zou doen. Zodoende hoeft er geen jaloezie te zijn. Als het gevoel maar goed is! Natuurlijk hebben we wel eens een meningverschil, we hebben tenslotte tegengestelde karakters. Hij is temperamentvol en ik ben rustig. Maar we respecteren elkaars verschillen en daardoor loopt het niet uit de hand. Als ik je een raad mag geven; vertrouw op je gevoel en respecteer haar en haar gevoelens. Laat je jaloezie niet toe en zorg dat ze je kan blijven vertrouwen en praat over je gevoelens met haar. Communiceren is zo belangrijk!
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook erg goed, meer vanuit een "stabiele " situatie geredeneerd. +