Kan een ouder of beiden ouders afstand doen van een kind?

Niet schrikken. Geen rare ideeën hier. Mijn man en ik hadden het over mensen die huisdieren nemen en als ze lastig zijn ze zo maar naar een asiel doen of erger...

Daardoor kwamen we op dit onderwerp. Het gaat hier dus niet om een baby maar bijvoorbeeld een kind van ik noem maar iets een jaar of 8.

Amadea
8 jaar geleden
Nee, dat kan niet. De keuze voor een kind is levenslang.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Amadea, ik heb afgelopen zomer een boek gelezen over een meisje dat op haar 12e nog werd geadopteerd (gebaseerd op een waargebeurd verhaal). De moeder was nog in leven en heeft daar toestemming voor gegeven.
Soit, ze was dan niet in staat nog voor haar dochter te zorgen, maar toch: ze deed er dan toch afstand van?
Erna55
8 jaar geleden
Wanneer ouders problemen hebben met het opvoeden van hun kind, kunnen ze via de huisarts om steun bij de opvoeding vragen.
In zeer ernstige gevallen kan de raad van kinderbescherming ingeschakeld worden.
Uit : https://www.kinderbescherming.nl/Images/a5-opvoeden-2014deflr_tcm103-225297.pdf
" als er binnen een gezin problemen zijn, kan een gezin hulp inschakelen van mensen uit hun sociale netwerk of van professionele instanties zoals ‘Veilig Thuis’, een wijkteam, het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) of een instelling voor jeugdhulp van de gemeente. Een gezin kan ook met ‘Veilig Thuis’ of jeugdhulp te maken krijgen als anderen zich ongerust maken over de opvoedingssituatie van een kind. Elk gezin heeft wel eens moeilijkheden. Dat is niet erg als de ouders erin slagen om samen met hun kind een oplossing te vinden. "
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In Turkije zag ik nog in het nieuws dat ouders het kind aan de Turkse staat kunnen geven waarbij ze afstand doen van het kind, het kind komt dan in een weeshuis.
Ik weet niet hoe dit in Nederland is maar t is best een raar idee.

Antwoorden (2)

Men kan geen afstand doen van zijn kind tenzij men niet de biologische ouder blijkt te zijn. In dat geval zijn er juridisch in sommige gevallen mogelijkheden.

In geval men naast de juridische ouder tevens de biologische ouder is kan men kan de rechtbank verzoeken het gezag te wijzigen zodat dit alleen bij de ander oudere komt te rusten maar dit betekent niet dat alle banden met het kind verbroken worden. Erfrechtelijk blijven de banden bestaan en ook de onderhoudsplicht blijft in stand.

Alleen in geval van adoptie kan dit wijzigen. Adoptie dient echter in het belang van het kind te zijn. De beoordeling daarvan ligt bij de rechter.

http://www.nobusadvocaten.nl/nieuws/268-kan-ik-afstand-doen-van-mijn-kind/
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
er moet wel een echte verklaring van de ouder komen en ondertekent worden dat die afstand doe van zn kind en dat gaat naar de rechter .je doet niet zomaar afstand van je kind zonder reden niet altijd is het de ouder die de schuldige is mensen ordelen te snel als ze dat horen maar de situatie weten ze dan niet ,moet dus wel een oficele verklaring getekent worden ,en idd ze proberen het wel te herstellen .
Uiteindelijk gebeurt dat wel. Wanneer ouders of een ouders dermate in de problemen zit, dan nemen ze al geestelijk afstand. Verwaarloosde kinderen komen regelmatig voor. Jeugdzorg krijgt als het goed is hier een melding van via school e.d.
De insteek is herstel van de relatie, alleen dat lukt niet altijd. Pleegzorg is dan een optie. Een officiele afstandsbeschikking opstellen, daar heb ik nog nooit van gehoord, wel van een levenslange kapotte kind-ouder relatie. Uiteindelijk blijf je dan wel op papier 1e lijnsfamilie, igv erfenis. maar als je je hond aan een boom bindt maak je ook geen beeindigingscontract op, dus komt het afstand nemen van een kind of huisdier eigenlijk op hetzelfde neer.
Of het een ouder te verwijten valt? Ach, ik ken een verhaal van een psychisch verwarde moeder die 1week na de vevalling haar kind al niet meer wilde, want ze had al een kind. De baby is toen geadopteerd. Jeugdzorg heeft wel veel pogingen ondernomen om de relatie te herstellen, maar ik heb me altijd afgevraagd of dit wel goed was voor het kind. Immers, jarenlang geconfronteerd te worden met je biologische moeder die je niet wilde, leek mij nou niet zo'n goed idee voor de psyche van een kind.