Mijn dochter van bijna 4 zeurt al een poos dat ze zelf wil leren lezen. Ik wil haar best wat leren maar ik weet niet waar ik moet beginnen?

Ik wil ook niet de aankomende school in de wielen rijden. Is het verstandig om haar alvast lezen te leren als ze dat graag wil? En zo ja wat is de beste manier?

Toegevoegd na 35 minuten:
Even als toevoeging, ik wil mijn dochter niet pushen, het komt vanuit haarzelf. Logo's (van winkels etc) kan ze heel goed begrijpen. Krijgt ze snoepjes in een zakje vraagt ze, is dit van Albert Heijn? Omdat dat logo erop staat. Rijden we langs Ikea maakt niet uit waar dan zegt ze: Kijk mam een Ikea en dit met erg veel logo's.

We lezen haar veel voor maar ze vraagt nu steeds, wat staat daar? Wat staat daar?

Ik wil haar dus alleen ondersteunen in haar eigen behoefte.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in de bibliotheek zijn prima boekjes te leen.
inderdaad niet te veel pushen: er zijn al zo veel 'hoogbegaafden', en de school heeft het niet makkelijk met -te veel- voorsprong.
Ivana
12 jaar geleden
@ Adrie.Maar je moet een kind die meer wil weten/leren ook niet blokkeren. Ik denk dat Philos héél goed bezig is en precies weet waar het om gaat.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
dat is normaal - ik kon ook al lezen voordat ik naar school ging

Het beste antwoord

Dat is best lastig. Ik ben zelf leerkracht, en moeder van 3 kinderen. Je kunt wel degelijk dingen fout doen, maar dat wil niet zeggen dat je niets mag.
Het allerbelangrijkste is veel voorlezen, en veel met taal bezig zijn. Bijvoorbeeld: kijk, hier moeten we naar binnen, want op dit bordjes staat "ingang".
Je kunt spelletjes doen als "ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het begint met een mmmmm" of je geeft opdrachten als: leg je blokken maar in de d-oo-s. Let er op dat je de letters uitspreekt zoals ze klinken. Dus niet em, maar mmm, en een a spreek je uit als de a van tak, niet als aa.
In de boekenwinkel en de bibliotheek heb je verder boeken om samen met kleuters te lezen. Mijn dochter van 4 vindt ze heel leuk. (zie link) En verder zijn er spelletjes van "Maan roos vis" en ook bijvoorbeeld van Loco.
Op deze manier leert je kind spelenderwijs al een beetje lezen, maar ben je het haar niet schools aan het leren. Wat ik ook altijd tegen mijn kinderen heb gezegd, is dat ze nog niet op een grotemensenmanier hoeven kunnen lezen een schrijven, het mag op een kleutermanier. Zo zijn ze ook begonnen. Tot voor kort schreef mijn dochter in golfjes en zaagvormen, maar nu schrijft ze steeds meer letters. En gisteren stuurde ze haar eerste echte e-mail (ikvijelief).
Vooral gewoon lekker een beetje met letters laten spelen, en er nog geen eisen aan stellen. Een kind dat eraan toe is om te leren lezen pikt het wel op, en anders komt het in groep 3.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die boekjes zijn echt leuk, heb er 2 gekocht en mijn dochter vindt het super om samen te lezen en de letters te oefenen. Het gaat supersnel.

Andere antwoorden (11)

ik zou zeggen met aap noot mies! maar ik denk dat een goede boekhandel je er meer over kan vertellen! je kan ook zelf een letter per dag leren met een passend modern woord erbij zoals c is van computer, m is van mobiel of zo .teken een letter per a4 tje en hang ze op!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
anneliez
12 jaar geleden
aap noot mies zijn met pensioen gestuurd hoor ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou apenstaartje dan!! ;-)
ja dat kan best handig zijn, ik zou beginnen met makkelijke boekjes.
met woorden zoals maan, mies, poes,
of haar zelf woordjes op schrijven onder een plaatje, en dan laten uit spreken.
misschien zou u op internet kunnen zoeken naar speciale start-leespakketen.
het lijkt mij dat ze der op school alleen maar een voordeel aan heeft. mits u hetverkeerd aan leert maar dat lijkt me niet.
succes er mee !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt haar spelender wijs het alfabet vast leren, er zijn liedjes over, maar ook leuke boekjes, als een kind dat wil moet je dat aanmoedigen, als een kind dat niet wil, niet pushen, maar je rijdt de school er niet mee in de wielen als je ermee begint.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Ik heb laatst een hele mooie methode gezien...

Iemand had voor haar kind op elk object in huis een duidelijk label geplakt met daar de naam van het object op in het groot.

bijvoorbeeld een a4-tje met "deur" op de deur en "kast" op een kast en "keuken" op keuken.

zo kan je dochter spelenderwijs zelf kijken hoe het er uit ziet met letters. uiteindelijk kun je dan zelf verder gaan door de klank bij de afzonderlijke letters te voegen.

vraag wel eerst bij de school welke methode ze hanteren! het kan zijn dat ze bij de "r" rrrr of ER zeggen (kleine letter klinkt dan anders voor hun als hoofdletter dan).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger leerden we losse letters, nu volgens mij woordbeelden. Ze geven dus per dag één letter, maar koppelen er gelijk een woord aan vast. Je kunt het best de onderwijskracht van de basisschool even aanspreken en vragen wat het systeem is dat ze hanteren. Dan rijdt je de toekomstige school niet in de wielen.

Ik kon ook lezen toen ik vier was en mijn kleinkind nu ook. De leergierigen willen dat echt graag en als ze het graag willen gaat het tien keer zo snel.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Ik zeg doen! Begin met de klanken..
Bijvoorbeeld, de b (bu zo spreek je het dus uit, niet bee) Uw dochter kan dan woorden vinden dat begint met die letter. Laat de letter ook zien, dit kun je varieren met andere letters, of zoek in de kamer iets begint dat met de b? Dit is echt geweldig om het te doen!

Je kunt natuurlijk ook hulp vragen aan de leerkacht, hoe doen zij het en wat leert ze allemaal op school? Misschien zijn ze op school al bezig met een letter?

Maar 1 tip, je kunt je dochter natuurlijk ook de letter proberen te laten schrijven, maar doe dit niet met schrijfletters. Als ze het eenmaal fout aanleert is het heel moeilijk om het af te leren.

Veel plezier!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn oudste dochter was - zoals bij iedereen - mijn 'broddellap' , dus daar heb ik alle hele halve, goede slechte en discutabele adviezen, tips en trucs op uitgeprobeerd, inclusief het zo jong mogelijk leren lezen. Letters voorschrijven (precies zoals we dat op school geleerd hebben, en GEEN blokletter), samen boekjes lezen, etcetera. Ze vond het ook wel leuk, maar was er duidelijk nog niet rijp voor. Pas in groep 3 leerde ze echt meer lezen en schrijven dan haar naam, maar halverwege groep 4 was ze AVI-uit. Een van de vlotsten.

Mijn jóngste dochter heeft rond haar derde (!)zichzelf leren lezen. (Want mamma las te weinig voor :lol:). Mamma had met de oudste wel gezien dat forceren niet helpt, dus daar ben ik nooit meer echt mee gaan zitten oefenen. Uit boekjes die ze gewoon uit haar hoofd kende (Nijntje, Pietertje Pet, Sesamstraatbabies), heeft ze zich op de een of andere manier - vraag me niet hoe - zo het lezen eigen gemaakt. Dat was wel een periode waarin ze wel regelmatig vroeg ' welke letter is dat ? Welke letter is dat ? en later : hoe schrijft je die letter ? En hoe schrijf je die letter ? Maar verder heb ik er geen concrete aandacht aan besteed. Toen ze naar groep één ging, las ze in AVI 2 met groep vier mee. Maar : pas halverwege groep 5 was ze AVI-uit. Niet de laatste, maar haar ´voorsprong´ was ze wel flink uitgelopen. (Toen MOEST het ; toen was blijkbaar de lol er af).

Kortom : als de interesse er is, maakt het niet zoveel uit welke methode je volgt, ze leren het toch wel. Is de interesse er nog niet, dan maakt ook de meest officiële methode geen bal uit.

Probeer gewoon zo veel mogelijk te schrijven zoals je dat zelf ook in groep 3 hebt geleerd als ze naar een letter vraagt, leen desnoods maan-roos-vis-boekjes van de bieb, maar maak er geen halszaak / dagtaak van. Een kind dat ECHT wil leren lezen, kan zichzelf dat bij wijze van spreken nog leren uit de bijbel (als ze de tekst maar uit haar hoofd kent en de link klank/letter kan leggen), een kind dat nog niet rijp is, pikt het sowieso niet op.
Spelenderwijs, in haar tempo en op haar verzoek is de beste methode. En vooral : geen resultaten eisen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi antwoord, en nog mooiere voorbeelden uit de praktijk :))
Ik heb leren lezen met maan roos vis. Makkelijke boekjes om woordjes te leren. En je kunt een soort gebaar maken bij elke letter. Kortom, zorg dat ze het leuk vind maar zorg dat ze op school ook nog dingen leert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen ik 4 was kon ik ook al lezen. Zeurde er vanaf mijn derde al om dat mijn ouders het mij zouden leren. Ze gaven me een oude krant, een paar blaadjes een schaar en een pot plaksel. Ze wezen me dan een paar letters van korte woorden in de krantenkoppen en dan mocht ik aan de slag om letters uit te knippen, zelf woorden te maken en ze op de blaadjes te plakken. Als ze goed waren werd ik natuurlijk uitbundig geprezen. Dat waren genoeglijke uurtjes. Ik zie mezelf nog op de grond zitten met al die spullen om me heen. Ik heb heel gauw het lezen onder de knie gekregen want met een groot gezin hadden mijn ouders niet zoveel tijd om voor te lezen. Wel kreeg ik van mijn vader vaak leuke boekjes; alleen ik want de andere kinderen hadden geen interesse in boekjes en lezen.
12 jaar geleden
Gewoon geven waarom ze vraagt. Dus je leest elke straatnaam, als ze er om vraagt. Elk bord, als ze erom vraagt.
Mijn jongste was ook zo, nog jonger dan 4, want hij kon al voorlezen in de eerste kleuterklas, toen was hij 4, en de juf zat achter haar bureautje te werken (dit zag ik eens toen ik hem kwam ophalen).
Ik moest op iedere hoek de straatnaam voorlezen, elk bord dat we tegenkwamen. Op bepaald moment zei hij: "Mam staat daat Boterbloemstraat"? Ik stond versteld. Hij had zichzelf leren lezen.
Verder niets pushen, alleen en enkel waar zij om vraagt! Geen materiaal aanbieden, enkel wat ze leuk vindt. Het gaat spelenderwijs.
Het kind maakt zelf uit waar het aan toe is. Een ander kind doet weer eerst andere dingen en leert later pas lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gewoon lekker doen het gaat om jouw dochter en ik denk niet dat de school dat erg vind mijn zoon had dat ook toen hij zou oud was en ik heb samen met hem dan gedaan boekje lezen samen met bed tijd en verhaaltje en ook alle dingen langs de weg dus doe wat u hart in geeft gaat om u dochter en niet om de school