Hoe krijg ik mijn zoon aan het lezen?

Van Harry Potter tot aan Darren Shan, Geronimo Stilton tot aan Kippevel...Zelfs de Assasins Creed boeken; het lijkt hem absoluut niet te boeien. Hardcopy maar ook softcopy, het lijkt niks uit te maken. Als ik hem vraag wat hij leuk zou vinden, komt er niks zinnigs uit...Hij is 10, volgend schooljaar groep 8, zijn leraar heeft al aangegeven dat hij (m'n zoon) écht meer zou moeten lezen, het helpt hem op meerdere vlakken, variërend van woordenschat tot concentratie. Ik doe m'n best, maar ben nu zo'n beetje door mijn opties heen...Moe word ik van deze luie generatie! Wie heeft de verlossende tip?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.7K
Amadea
9 jaar geleden
Welke hobby's heeft hij? Het zou 't slimst zijn wanneer hij over zijn grootste hobby graag meer wil weten, en daar een leuk verhalend boek over geschreven is. Dan is hij bij voorbaat al geïnteresseerd in het onderwerp.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Amadea, hij houdt van gamen, is ontzettend fan van Assassins Creed. Daarom heb ik de boeken voor hem gekocht, maar na een paar pagina's is de animo weg. Het is alsof hij helemaal geen fantasie heeft, zich er niks bij kan voorstellen, maar als je zijn korte verhalen leest (hij zou graag boeken willen schrijven), blijkt hij wel degelijk over fantasie te beschikken. Hij lijkt eerder te zoeken naar die snelle "rush" die hij uit games kan halen...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vooral niet te hard 'pushen', vandaag of morgen struikelt hij per ongeluk over een boek dat hij wel leuk vindt, en dan is hij 'verkocht'. Of niet. Misschien proberen om hem via films aan comics te krijgen en van daar uit naar boeken?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je schrijft dat hij zelf boeken wil schrijven. Heb je weleens tegen hem gezegd dat het fijn is als hij dan een goede zinsopbouw beheerst, een goede woordenschat heeft enz. enz. en dat zelf lezen hem kan helpen om een goede woordenschat en een goede zinsopbouw enz. te krijgen, resp. te leren enz.? Ik zeg niet dat hij nu geen goede woordenschat enz. heeft maar het is misschien een tip om hem aan het lezen te krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Stippel, ook dát bleek een vergeefse poging van mij, de comicbook store waar ik hem mee naartoe nam vond hij erg leuk, heeft ook van alles bekeken en waar mogelijk doorgebladerd, maar de comics die we uiteindelijk kochten en meenamen naar huis lagen al heel gauw in de kast...Om daar dan ook niet meer uit te komen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@MevrouwvandenBerg, ja, dat heb ik hem verteld, ook heb ik hem de website van Darren Shan laten zien (en die heeft hij verder zelf doorgelezen); deze man heeft een heel hoofdstuk gewijd aan het belang van taal en gedegen kennis ervan, de noodzaak van het beschikken over een goede, uitgebreide woordenschat voor het kunnen schrijven van een goed boek..."Leuk." Meer kwam er niet uit mijn zoon. :-(
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beetje generaliserende opmerking.... luie generatie ??? Omdat hij niet leest ?? Hij is 10....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Game tijd aan banden leggen..?. Dat is funest voor de fantasie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wordt hij wel eens voorgelezen?
Ik denk dat dat wel motiverend kan werken.
Zelf ben ik ook nooit een heel grote lezer geweest; maar vroeger las mijn moeder wel vaak voor en op school werd dat ook gedaan. Ik werd ook vaak mee naar de bibliotheek genomen, vanaf jonge leeftijd.
Dat heeft volgens mij wel gezorgd voor iets meer lezen, als zal ik nooit een grote boekenwurm worden ;-) De boeken die je noemt ken ik niet allemaal, maar degene die me wel iets zeggen, zijn volgens mij wel redelijk "moeilijke" boeken. Harry Potter staat volgens mij in de bibliotheek wel bij de "C-boeken" en de boeken voor volwassenen.
Misschien een wat makkelijker soort uitkiezen? (B-boeken). Boeken met korte verhalen in plaats van één lang verhaal is misschien ook nog een idee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Mobie1980, heb je een bron? Nooit geweten dat gamen slecht is voor de fantasie van spelers.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je niet leest ben je lui?
Sorry hoor maar wat een onzin.
Sommige mensen houden van lezen,anderen weer niet.
Mijn broertje gamed ook liever dan dat hij leest,maar hij doet ook aan sport en hij is echt niet lui.
Je zoon is pas 10 toch,nog tijd zat om te gaan lezen.
Als hij wil.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Pas op met teveel pushen!!! Twee van mijn drie kinderen (waren alle drie fanatieke lezers) hebben het lezen als ontspanning afgeleerd op de middelbare school. Wij denken: door de verplichte boekenlijst.
Het enige wat die twee nog lezen zijn gebruiksaanwijzingen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mobie: Game tijd keihard aan banden leggen is inderdaad funest voor de fantasie, dat heb je goed gezien! Maar dat bedoel je vast niet... Ik heb hier drie gamers waarvan twee vreetlezers. Dat zijn wel de dames, mijn zoon heb ik/heeft zichzelf ook niet aan het lezen gekregen helaas.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Herkenbaar allemaal. Mijn twee zonen lezen ook nooit, zelfs geen tijdschriften of gebruiksaanwijzingen. Ik heb ze altijd voorgelezen, mee naar de bieb, interessante boeken over hun hobby's Helpt niks. Zelf lees ik alles wat los en vast zit. Mijn nichtje van 11 ook. Denk inderdaad dat jongens meer voor de "snelle hap"gaan en tegen een boek opzien. Zoals Marjol31n zegt, wellicht korte verhalen aanbieden
Ik lees nu de vakliteratuur van mijn zoon, en scheur uit wat hij echt moet weten, of vertel hem dat onder het eten, als hij niet wegloopt. Maar jammer vind ik het wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gesp, ik weet niet hoe oud je kinderen zijn maar dat vele lezen op de middelbare is nu wel echt voorbij hoor. Mijn zoon heeft nu drie jaar op de havo achter de rug en heeft iets 12 boeken gelezen in het Nl en Eng.

Antwoorden (7)

Waarom wil je kind niet lezen? Is het echt dat hij geen interesse heeft of heeft hij misschien dyslexie?

Als het gewoon gaat om het niet willen lezen, is er een kans dat hij niet wil omdat hij misschien het gevoel heeft dat het moet, en ja, als iets moet dan willen de meeste kinderen het niet. Probeer eens moppenboekjes, of strips, het is misschien niet het beste leesmateriaal maar hij moet eerst plezier krijgen in het lezen, zodra dat er is wil hij vanzelf wel andere boeken lezen.

Succes :)!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, hij is niet dyslectisch, als hij verplicht moet lezen (op school) heeft hij er geen enkele moeite mee. Strips heb ik ook al geprobeerd (Suske & Wiske, Donald Duck), evenals magazines (GameMania, vanwege zijn liefde voor gamen), hij heeft een abonnement op National Geographic Junior gekregen van zijn tante...Bij allemaal hetzelfde: even doorbladeren, flarden lezen en daarna is het over. Ik weet echt niet meer hoe ik hem kan helpen...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Poeh, lastig zeg! Maar, hij kan het dus wel volhouden om te lezen want op school doet hij het wel, waarschijnlijk omdat hij dan echt MOET. Ik weet niet of je hem nu ook een soort van dwingt te lezen, maar dat zou je nog kunnen proberen aangezien je echt alles hebt geprobeerd om hem te helpen. Hij is 10 jaar en gamed graag, misschien kun je een ruil invoeren, voor elke 10 minuten dat hij leest mag hij 10 minuten gamen, bijvoorbeeld, je moet hier natuurlijk geheel je eigen draai aan geven. Of, als je hem niet echt het lezen op wil dringen, voor elk hoofdstuk dat hij heeft gelezen mag hij iets wat hij normaal gesproken niet zo snel mag. Misschien motiveert dit hem te lezen, en uiteindelijk doe je met elke 2 hoofdstukken, 3 hoofdstukken, etc. elk boek etc. Poeh, ik hoop dat je iets aan mijn tips hebt, heel veel succes in ieder geval, hoop dat hij gaat lezen :)!!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Mahein, geweldig! Ik had er zelf niet aan gedacht, maar inderdaad, een ruilhandeltje zou wel eens heel erg goed kunnen werken....Zeker omdat meneer toch al van mening is dat dat ene uurtje "schermtijd" per dag veel te weinig is!
En dan hoef ik hem niet te dwingen, komt de sfeer in huis zeker ten goede :-)
Ik ga het zeker proberen, dank voor het meedenken!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dikke plus voor je tip!!
Ik ken maar weinig jongens die graag lezen. Mijn zoon heeft nooit een boek open gehad, zijn vader trouwens ook niet.
Je kunt het ze niet door de strot duwen, dat heeft geen enkele zin en je bereikt het tegendeel.
Let goed op of hij een hobby heeft en zoek daar eens leesvoer bij. Hoeft niet meteen hoogstaande jeugdliteratuur te zijn. Jongens zijn vaak veel praktischer dan meisjes en willen geen 'droom-weg-boeken'.
Mijn zoon's eerste boek was een boek over Steve Jobs, de grote man achter Apple. Mijn mond viel open toen ik hem voor het eerst met een boek voor zijn neus zag zitten.
Sindsdien leest hij alles wat met zijn hobby te maken heeft.

En die leraar moet niet vergeten, dat je ook via je ouders een grote woordenschat vergaren kan.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, het laatste wat ik wil is het hem opdringen, daar bereik ik inderdaad niets mee. Met zijn woordenschat komt het wel goed, daar twijfel ik ook niet aan. Ik wil hem alleen helpen zijn taalvaardigheid en begrip voor de taal te vergroten, daar zal hij uiteindelijk profijt van hebben. Zijn hobby is gamen, wat ik eerder al aangaf, en alles wat in het verlengde ligt daarvan heb ik ook al geprobeerd. Ik moet zeggen dat ik het boek over Jobs eigenlijk wel een hele goede tip vindt...M'n zoon is idolaat van de Apple producten, misschien moet ik hem dat boek eens aanbieden! :-)
Ivana
9 jaar geleden
Maak je niet te veel zorgen. Uiteindelijk is mijn zoon een succesvol ondernemer geworden en, ondanks zijn afkeer van het lezen van jeugdboeken, heeft hij een schitterend bedrijf, geheel in het verlengde van Steve Jobs stijl. ;)) Komt echt allemaal goed. Ieder mens heeft zijn eigen route.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn dyslect zag gisteren een boek van Minecraft liggen... die wilde hij wel hebben (hij is binnenkort jarig....).
dat krijg je met technologie, probeer eens een audioboek uit, bij jongere kinderen zijn stripboeken natuurlijk goed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat bij kinderen wel werkt is voorlezen. Vanaf het prille begin als ze heel klein zijn kinderboeken, maar ook gewone boeken voorlezen. Hierdoor gaan ze zelf lezen.
Maar niets is 100% en als dit thuis ook gepraktiseerd is, dan houdt het misschien
een beetje op.
Hoewel ik op school ook nog meemaakte dat er voorgelezen werd door de leerkracht, weet niet meer welke klas.
Het hielp wel goed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Zelfs op de HBS las mijn Nederlandse leraar nog voor. Saïdja en Adinda, ik weet de titel zelfs nog. ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik herinner het mij van de lagere school. En 't is zo jammer als dat niet meer gedaan wordt, 't was heerlijk ... dacht op vrijdagmiddag, zo genieten ... een spannend verhaal.
Comics kunnen een boost geven in de intresse voor het geschreven matteriaal. En er zijn tal van interesante series in tal van genre's en voor elke leeftijd. Neem hem eens mee naar een goede Strip en cartoon winkel en vraag verkoper wat leuke strips zijn voor zijn leeftijd. Pak wat mee, wie weet grijpt text hem op een moment aan met behulp van de visuele input van plaatjes. "De Brief voor de Koning" van Tonke Dragt en "Kruistocht in spijkerbroek" van thea beckman ben ik ook gaan lezen door een paar goede strips over de middeleeuwen. En ook nu nog lees ik de strips zoals "De huurling" van Vincent Segrelles met kunstwerken van tekeningen en boeken als "the bastard king" van Dan Charenko.

Luister goed naar waar uw zoontjes intresses liggen en speel daar op in qua strips. Ziet u dat hij speciale intresses in bepaalde comics heeft lees ze dan zelf, dit is ook perfect om gesprekken aan te knopen en meer over de gedachten van uw kind te ontdekken. Gebruik die nieuwe kennis om daar boeken aan te koppelen die perfect zijn afgestemd en introduceer hem zo.

Zijn Strips en cartoons ook een te grote stap dan kan in deze digitale tijd ook in de hoek van gaming wat te vinden zijn. Afhankelijk van zijn kennis van engels zijn er ook interactieve verhalen zoals "Dear Esther"erg boeien. Deze kunt u samen spelen/kijken (zie bronnen) Esrb rating is RP
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn zoon las ook niet graag. dacht als hij niet wil, dan maar stripboeken. Beter strips dan helemaal niet. Hij leest nu boeken in een razend tempo weg. Hij is inmiddels 13. En heeft nog steeds abonnement op de donald duck. Wat overigens ook nog een leerzaam blad, qua woordenschat, is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
wij hebben ook jaren DD gehad. de jongens keken af en toe plaatjes, ik las hem elke week zelf met veel plezier. Maar geholpen heeft het niet. Kijk en Zozitdat het zelfde
Een leerkracht kan nog zoveel zeggen, lezen past gewoon minder bij de gemiddelde jongen. Ik hoor nooit van leerkrachten die vinden dat een meisje wat veel leest maar eens moet gaan buitenspelen omdat dat zo goed is voor de grove motoriek!

Aan de andere kant kun je het wel een beetje gaan verplichten. Ik heb een zoon met ernstige dyslexie en ik word altijd een beetje moe van mensen die zeggen dat ze hun kind thuis toch geen extra huiswerk kunnen laten doen (dat wil hij niet), of dat ze hun kind niet kunnen helpen met huiswerk (dat wil hij niet), of dat ze hun kind niet verplicht kunnen laten lezen (dat wil hij niet). Hoezo niet? Een kind met dyslexie moet anderhalf jaar lang heel veel extra huiswerk thuis doen waarbij de ouders moeten helpen en zo'n kind MOET echt lezen. Waarom zou dat bij een kind zonder dyslexie niet werken?

Je moet dus zelf willen dat je kind meer leest en dan kun je dat best verplicht stellen. Douchen is ook verplicht, het gewone huiswerk van school is verplicht, kind moet bijv de hond uitlaten en wat is nu 20/30 min lezen op een dag? Je kind leert daar echt heel veel van en dat pakt hij maar mee.

Zoek het bij een jongen in de informatieve boekenhoek van de bibliotheek of geef hem de hele serie 'van nul tot nu' te lezen (stripboek over de geschiedenis), maar verplichten kan prima. Hij gamet veel, laat hem gamen als hij in de vakantie een uurtje per dag leest en een uurtje buitenspeelt. Lijkt me allebei heel gezond!

Toegevoegd na 3 minuten:
Ter aanvulling: om een goede woordenschat te krijgen kun je ook luisterboeken nemen. Wij nemen elke vakantie een stapel mee om in de auto naar te luisteren met het hele gezin. Echt heel erg leuk en gezellig.