ik maak me altijd druk over hoe ik eruit zie. heb een heel negatief zelfbeeld over mezelf ;( wat kan ik daaraan doen?

ik ben 20 jaar en ik heb een heel zwaar verleden achter de rug kan aanleiding zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Besef vooral dat bijna iedereen zichzelf niet perfect vind (ook al roepen ze dat misschien wel). Iedereen twijfelt aan zichzelf (over zowel uiterlijk als innerlijk) en dat is ook helemaal niet erg. Dat hoort bij het leven.
Door je zware verleden lijkt het voor ons hier praktisch onmogelijk om er echt iets nuttigs over te kunnen zeggen. Het zal blijven bij algemeenheden waar je hoogstwaarschijnlijk uiteindelijk niet echt iets aan hebt. Daarom... zoek professionele hulp.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je verleden KAN de oorzaak zijn, maar val niet in de valkuil om voor alles wat je nu voelt of ervaart, naar je verleden te wijzen. Dan belemmer je jezelf in je ontwikkeling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eens met Stippel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat stippel zegt kan ik onderschrijven. Maar als je er zelf niet uitkomt, zoek dan hulp, in welke vorm dan ook. Zij kunnen doorzien met er schort aan jouw zelfbeeld en wat het nodig heeft.
Misschien is het ingebeeld en zijn het belemmerende overtuigingen in je zelf, of die experts kunnen je handvat geven om te werken aan je zelfbeeld.
Het komt aan op moed om dit allemaal te bespreken, maar je bent nooit te oud om te werken aan je geluk. (ik weet niet hoe oud je bent). Eerst bezinning dan actie, alleen jij weet van binnen wat je voelt en wilt.

Antwoorden (6)

Je realiseren dat er meer in het leven is dan je uiterlijk. Waar ben je goed in, wat vind je leuk, wat zijn je hobbies?

Waarom focus je je zo op het uiterlijk? Zolang je er een beetje verzorgd uitziet maakt het de meeste mensen niet veel uit hoe je er uit ziet.

Focus op je sterke punten, je mooie lach of ogen. Iedereen heeft iets waar hij/zij niet blij mee is.
Vergelijk je niet met de bladen, dat is allemaal Photoshop.

Zorg dat je gezond eet, genoeg slaapt, kleding draagt waar je je prettig in voelt en ga sporten.
Kies een sport die je leuk vind, word je blijer van.
11 jaar geleden
Je bent goed zoals je bent en als anderen dat niet kunnen respecteren weet je dat ze niet belangrijk zijn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is natuurlijk heel makkelijk om te zeggen, dat iedereen mooi is en dat ook jij er prima uitziet. Maar de vraag is natuurlijk of je het echt gaat geloven.

Als je er al zo lang last van hebt, dan is het verstandig om contact opnemen met je huisart of met een psycholoog. Die kunnen je helpen met het achterhalen hoe het nu komt dat je zo'n laag zelfbeeld hebt (hoeveel je vraag wel een indicatie geeft). En nog belangrijker zij weten met welke technieken en therapiën je aan je zelfbeeld kunt werken.

Misschien vindt je het eng of ben je bang dat ze je raar vinden, maar dat is nergens voor nodig. Ten eerste ben je niet de enige die hier last van heeft, maar velen durven geen hulp te vagen. Terwijl het je leven een stuk prettiger zal maken als je het wel doet. Het feit dat je het durft aan te geven is al een hele stoere stap en de eerste stap naar een normaler zelfbeeld!

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+!
Persoonlijk denk ik dat het te makkelijk is om te zeggen van dat uiterlijk er niet toe doen, wees gewoon jezelf, dit en dat... want ik weet dat je dat toch niet helpt.

misschien moet je een psycholoog raadplegen? Deze kan dan met je praten en ook helpen je verleden te verwerken. Het doet goed om over dingen te praten. Dan kan je het eens kwijt. Zij kan ook mee sleutelen aan je zelfvertrouwen. Het is niet erg om hulp te zoeken! en een psycholoog is geen schande!

Als een psycholoog je niet ligt bestaan er ook nog cursussen, hier kom je met een aantal mensen samen en gaan jullie samen aan jullie zelfvertrouwen werken, je hebt dan samen hetzelfde probleem.

Heb je één of ander doel? een droom? Misschien kan je die proberen te verwezelijken. Als dit je lukt zou dit je zelfvertrouwen kunnen geven. Zeg elke dag voor de spiegel dat je een prachtig persoon bent vanbinnen en vanbuiten(klassieker).

ik heb bij de bron nog een link staan die je zou kunnen helpen!

Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door stap voor stap meer van jezelf te gaan houden. Dit is een heel proces. Waar je veel in vind is googlen op de tien regels van geluk en dan kijken wat je tegenkomt.

Begin jezelf eens te verassen met een etentje een lekker luchtje, gewoon eens niets hoeven doen. Meditatie leren geeft je er nog meer inzicht in. Hier begint het. Het is een lange boeiende weg en dat gaat niet van de ene dag op de andere, maar het is de mooiste weg die er is. Je bent het waard om voort te leven. Vandaag is de eerste dag van de rest van je leven
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een negatief beeld over jezelf, is iets wat je gedrurende lange tijd opgebouwd hebt.
Helaas is dat niet even snel, door middel van een tip in een berichtje op goeievraag, om te buigen naar iets positievers.
Er zijn wel manieren om er wat tegen te doen, maar die kosten veel tijd en moeite.

Je geeft aan dat je een negatief zelfbeeld hebt en veel bezig bent met je uiterlijk.
Daaruit begrijp ik dat je je er in elk geval van bewust bent, dat dit beter anders kan.
Dat is al een goede eerste stap!
Als je je ergens van bewust bent, kun je er namelijk aan gaan werken.

Wat me van belang lijkt, is dat je anders gaat denken over jezelf.
Nu denk je op een te negatieve manier over jezelf. Deze negatieve gedachtes zouden veranderd moeten worden in meer realistische.
Je bent vast een zeker een heel gemiddeld mens, met sterkere en zwakkere kanten, net als zoveel mensen. En dus niets slechter dan al die anderen.
Een methode om dit denken te veranderen, is cognitieve gedragstherapie (CGT) of RET (cognitieve emotionele therapie). Google daar maar eens op. Er is redelijk wat over te vinden.
Een ander begrip waar je ook op zou kunnen zoeken, is "irrationele gedachten".

Het beeld en de gedachten die je over jezelf hebt, zijn ontstaan door allerlei ervaringen die je gedurende je leven hebt opgedaan. Dingen die je gedaan hebt en die een bepaald resultaat hadden. Manieren waarop mensen om je heen op je reageerden. Dingen die die mensen tegen je zeiden. Etc... etc...
Van al die ervaringen zijn bepaalde stukjes vastgelegd in je hoofd. Als veel van die ervaringen niet zo positief waren, is die vastgelegde ïnformatie" dat ook niet.

--- De rest van mijn verhaaltje staat in de reacties; ik blijk niet meer tekens te mogen gebruiken hier :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
---- vervolg> Je geeft aan dat je je vaak druk maakt over hoe je eruit ziet.
Mogelijk is er in de loop van je leven vaak de nadruk gelegd op je uiterlijk o.i.d. en houdt het je daarom overmatig bezig.
Ga eens na welke gedachtes je over je uiterlijk hebt. En bedenk dan eens of deze gedachtes wel nuttig zijn en waar zijn.
En denk eens na hoe belangrijk je het uiterlijk van anderen vindt. Haal eens een paar mensen voor je die je graag mag. Wat vind je van hun uiterlijk? Vind je dat dat gewoon bij ze hoort en dat die mensen leuk zijn omdat ze zo zijn als ze zijn? Vind je hun uiterlijk erg belangrijk?
Weet je überhaupt in detail hoe ze eruit zien? Ga je met ze om vanwege hun uiterlijk?
En is het realistisch wat je van je eigen uiterlijk vindt?
Probeer jezelf eens steeds dit soort vragen te stellen als je uiterlijk je bezig houdt. Dit kun je ook toepassen bij andere dingen waarmee je niet zo gelukkig bent. Mogelijk kun je er wat mee. Veel succes.