wat kan ik doen om het spreken van mijn dochtertje (2,5 jr) te bevorderen?

eigenlijk op drie manieren bedoeld.
1. zodat ze betere en langere zinnen gaat maken,
2. de uitspraak
3. meer praten op de opvang

het blijft een klein beetje achter, wat mij betreft niet zorgwekkend en daarbij moeilijk te oordelen omdat ze op de opvang dus duidelijk minder praat als thuis, maar het werd wel genoemd door de juf ook.

wat ik al doe: ik praat veel met haar, benoem dingen, wacht rustig op antwoorden, stel open vragen, lees boeken met haar...wat kan ik nog meer doen, ik wil haar nml ook niet onzeker maken, ze is erg gevoelig...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De dingen die je al doet, zijn helemaal goed. Ze is nog zo jong en als ze zo gevoelig is, zal ze erg onder de indruk zijn van alles wat ze meemaakt op de opvang. Maak je maar niet druk, ieder ontwikkeld zich op zijn eigen tempo. Mensen vergelijken nou eenmaal graag. Kinderen maken ontwikkelingssprongen, ze is nu van alles aan het opslaan en je zal zien dat ze opeens een periode krijgt waarin ze de oren van je hoofd kletst! :)

Het beste antwoord

Volgens mij doe je dat al: je bent je ervan bewust en creëert een omgeving en houding waarmee je haar aanmoedigt zich verder te ontwikkelen. Zolang er geen redenen tot zorg zijn (verdere ontwikkeling gaat goed, ze loopt niet veel achter, mondmotoriek is OK) ga je geen logopedie of andere hulp opstarten. Dus doe jij precies wat je kunt doen: spelenderwijs en met de dagelijkse dingen moedig je haar aan.

Misschien nog een paar kleine dingen, maar je hebt al veel goede tips gekregen. Verhaaltjes lezen en haar aanmoedigen om te vertellen wat er op een plaatje staat is erg zinvol, dat soort dingen zijn belangrijk. Er is genoeg te doen wat dat betreft: inmiddels leert de tweede generatie het alfabet van Sesamstraat, en er zijn veel meer programma's voor die kleintjes die erg leerzaam zijn. En er zijn genoeg manieren waarop je dingetjes kunt oefenen met kinderen die zij zien als één groot spel.

Wat nog niet ter sprake is gekomen: het eten. Kinderen verkennen de halve wereld door dingen in hun mond te stoppen, ze zijn enorm gefocust op hun mond en wat ze daarmee voelen en proeven. Dat helpt ook de mondmotoriek, wat belangrijk is voor goed leren spreken. Moedig haar dus ook aan om nieuwe dingen te eten en bied haar voedsel aan met verschillende structuren: hard, zacht, knapperig, iets wat smelt in je mond, iets wat je eerst door moet bijten, grote stukken, kleine stukken, iets waar je op kunt zuigen en iets waar je aan kunt knabbelen. Alles natuurlijk binnen veilige marges zodat je verslikken of andere problemen voorkomt en zoveel mogelijk onder (jouw) toezicht. Maar bied het haar aan: geef haar eens een rauw stukje paprika als je staat te koken, snijd haar eten pas kleiner als het echt nodig is en laat haar waar mogelijk zelf haar eten in haar mond stoppen.

En misschien het belangrijkste: maak je niet teveel zorgen. Het is al gezegd, maar elk kind volgt zijn eigen tempo en volgorde van ontwikkeling. Sommige kinderen zijn zogenaamd laat met praten maar drukken zich ineens in perfecte volzinnen uit: zij hebben gewoon even de kat uit de boom gekeken tot ze vonden dat ze de gesproken taal goed genoeg beheersten. Andere kinderen springen bij wijze van meteen in het diepe en maken fouten bij het leven - om daar steeds sneller van te leren en daarmee zichzelf te verbeteren. Houd het in de gaten van een figuurlijk afstandje: als consultatiebureau en/of huisarts vinden dat er geen reden is tot zorg, is die er niet. Komt er ooit wel een reden, dan zoek je hulp.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ze kan dora gaan kijken en leer haar liedjes
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Liedjes leren is inderdaad een goede optie, ook kan je haar voorlezen en haar na het verhaal vragen wat er gebeurd is. en hier dan op door vragen zodat ze ook dingen onthoud, (woorden)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze is nog erg jong, heb geduld. Kinderen ontwikkelen zich op hun eigen manier. Kindjes kunnen maar één ding tegelijk. Misschien is jou dochtertje met andere dingen bezig, zoals tanden/kiezen, grove/fijne ontwikkeling. Als dat klaar is kan ze ineens beter gaan praten.
Op dit moment kun je niet meer doen, je bent al goed bezig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kristal
10 jaar geleden
Ja precies, niet teveel nadruk opleggen. Als ze gevoelig is zal ze juist dichtslaan als je haar teveel wilt ondersteunen
Lekker speels houden. +1
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel!
Jonge kinderen leren idd het best als ze ongedwongen kunnen spelen.
u kunt met haar taal spelletjes spelen bijvoorbeeld memory, het is leuk op plaatjes te soortheren en benoemen. u moet niet te lange zinnen makken en ook niet dwingen om te praten zo kan uw kind zich ongemakkelijk en onzeker voelen. praat veel tegen haar bijvoorbeeld met aankleden: kijk hier is een sok, waar moet de sok?
ik hoop dat u er iets aan heeft maar meestal komt het vanzelf wel goed.