Incest is m.i. taboe omdat wij het als zodanig bestempelen. Ik wil het graag verder toelichten.
Incest heeft een zeer negatieve klank omdat het meestal tegen de zin van de ander is. Er wordt iemand onderdrukt en misbruikt op een manier die ik me helaas kan voorstellen. En dat is afschuwelijk.
Toch zie ik een andere kant. Ik kan me voorstellen dat je als broer en zus, neef en nicht etc. best iets meer voor elkaar kunt voelen dan gebruikelijk is. Zoals Hansv ook al eerder aangaf, heb ik er geen problemen mee wanneer twee wilsbekwame volwassen mensen verliefd op elkaar worden en van elkaar houden, ook al is het toevallig familie. Ik zie het in dat geval net als een gewone relatie die wel geaccepteerd is. Kinderen krijgen is een ander verhaal, maar ik geef graag mensen hun eigen verantwoordelijkheid. En ik hou er niet van dat dingen 'niet kunnen' omdat de omgeving dat nu eenmaal heeft bepaald.
Waren we in een ander land als bijvoorbeeld Japan geboren, hadden we er anders over gedacht. Hier is het niet normaal, dus gaan de meeste automatisch met de meute mee in denkwijze en overtuiging. Ik ben niet bang om anders te denken als ik het kan onderbouwen en verantwoorden. Wat fout is, is fout. Maar hierin zie ik niet iets fout als het om puur liefde en respect gaat...