Zitten achter nachtmerries een boodschap of onbewuste gedachten?

Vannacht werd ik wakker door een nachtmerrie. Ik droomde dat mijn dochter (ineens weer een jaar of 3-4 oud inmiddels is ze 13) iets deed wat niet mocht en ik wilde haar van de plek weghalen. ze werkte giga tegen en ik kon haar niet optillen. Ineens veranderde haar hoofd in een doodeng gezicht dat ik van haar af wilde slaan, maar als ik mijn vuist vlak bij haar had dan kwam haar eigen gezicht weer naar voren waardoor ik niet sloeg en het werd een gevecht tegen iets anders dan mijn dochter. Zit er achter zo'n nachtmerrie een boodschap of heeft dat meer met mij te maken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het klopt dat ze aan het puberen is...
En het klopt ook dat ik moeite heb om haar los(ser) te laten. Ik was altijd al een beetje overbezorgde moeder.
Met mijn zoon ging dat wel redelijk over, maar ik heb idee dat ik altijd nog erg op mijn dochter moet passen. Ben erg bang dat haar wat overkomt

Het beste antwoord

Dromen/nachtmerries zijn verwerkingsmomenten. Heel je leven gebeuren er dingen met je die je op het moment zelf niet verwerkt, omdat ze op dat moment te akelig, te bedreigend, te confronterend zijn. Die ervaringen – dus onverwerkte emoties – stop je weg in je onderbewustzijn en je vergeet ze. Maar ze zijn er nog wel in die kelder van de geest. Dat kunnen overigens ook wel (te overweldigende) leuke dingen zijn.
In je slaap zet je het kelderdeurtje tussen bewustzijn en onderbewustzijn op een kiertje open, zodat die ‘te grote’ ervaringen beetje bij beetje alsnog gevoeld en verwerkt kunnen worden. Dat gebeurt iedere nacht, maar als die verwerking onvoldoende is en de ervaring nog steeds ‘te erg’ dan laat je bewustzijn hem nog steeds niet toe en herinner je je die droom niet. Hooguit word je wakker met een rotgevoel.
Lukt de verwerking goed, dan wil je bewustzijn die oude inhoud wel toelaten, en herinner je je die droom wel – of een deel ervan. Wat je droomt is GEEN precieze herbeleving, het is door het onderbewuste aangeboden verpakt in hele primaire symbolen. Dingen als ‘donker hol’, ‘moeder’, ‘een diepe val’, ‘bloemenweide’ ‘achtervolgd worden’, dat soort oer-symbolen. Nachtmerries zijn verwerkingen die nét goed genoeg gelukt zijn om acceptabel te zijn – behapbaar, maar nog steeds ‘real heavy’.
De droom wil je dus wel degelijk wat zeggen, maar het gaat niet om je dochter, slaan of een gezicht – dat zijn symbolen voor iets. En dan wordt het lastig: symbolen waarvoor? Dat kun je het best zelf uitdenken. Uitvoelen, eigenlijk natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt zeer geloofwaardig +1

Andere antwoorden (6)

Het zijn meestal gedachte waar je de hele dag (of langer) mee bezig bent.
Ik neem aan dat je je dochter niet echt wil slaan in haar gezicht, dus een boodschap is het zeker niet.
Ze kan gezien haar leeftijd wel aan het veranderen zijn, en zich een beetje afzetten tegen jou?
Dat zou het enige zijn wat een beetje te verklaren is;-)
En daar ben jij in wakkere toestand al mee bezig natuurlijk, vandaar dat het dan in een nachtmerrie (droom) terugkomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het is een verwerking van indrukken die je in het verleden ooit hebt opgedaan aangevuld met fantasieën. Ik heb dat ooit uit kunnen testen. Ik, Babander, droomde ooit van een dameskapsalon in Medemblik (NH) waar ik nog nooit was geweest. Toen ik er voor mijn werk in de buurt was ben ik eens gaan kijken, maar de realiteit en de beelden in mijn droom kwamen absoluut niet overeen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja er zit altijd een betenis achter en je moet de dingen die je in een droom ziet nooit letterlijk nemen. Alles is symbolisch, omdat je niet kan praten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dromen (ook nachtmerries)
zijn voor het verwerken van dingen,
maar je droomt soms ook wat je verwachtingen van iets zijn,
Of waar je bang voor bent, of wat je hoopt te gebeuren,
nou dat laatste in dit geval waarschijnlijk niet,
Maar het kan veel zijn. Misschien ben je bang dat je je dochter ooit zal slaan, dat je dat onbewust ergens verwacht, EN dat je daar bang voor bent.
Dat is 2 in 1 eigenlijk! :(
sterkte ermee,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een bijzondere, maar ook nare droom.

Jullie zijn momenteel in de overgang van jullie relatie en eigenlijk wil je dat helemaal niet. Onbewust ben je daar boos over en zou je sommige kanten van deze verandering weg willen maaien (dat is menselijk).

Het is moeilijk; jullie hebben een bijzondere band en je weet maar nooit wat deze verandering met zich mee zal brengen.

Op het bewuste niveau is er daarintegen (waarschijnlijk) nog niet veel aan de hand en wordt het oude in stand gehouden.

Hoe je met deze verandering om moet gaan, daar zou ik veel over kunnen schrijven. Maar dat zijn maar woorden die niet persoonlijk genoeg zijn, waardoor er een kans bestaat op een te letterlijke interpertatie.

Voor wat er in de boekenwinkel te vinden is, kan hetzelfde gelden...(het blijft ergens afstandelijk/wetmatig).

Achterhaal wat je er zelf van vindt, door er zelf over te schrijven en met zussen, vriendinnen, kennissen en je moeder over te praten. En hou het contact met je dochter open...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent er te veel mee bezig, en zodoende kun je in een soort van kramp terechtkomen.
Probeer haar wat vertrouwen te geven, en laat de teugel iets vieren.
Je dochter is aan het veranderen in een jonge vrouw, een nieuwe fase in haar leven en dat van jou.
Dat doodenge gezicht van haar in jouw droom, zijn jouw angsten die je teveel onderdrukt.
Laat los, en neem de tijd om je te ontspannen.
Het komt echt allemaal weer goed.