2 keer de morning afterpil gebruikt, kan het later zo zijn dat ik door de pil niet meer zwanger kan raken?

İk heb tot nu toe 2 keer de morning after pil gebruikt, alleen ik vraag me af of ik later ( dus na 4-5 jaar ) als ik nou een kindje wil. Zou er een miskraan of dergelijks kunnen ontstaan, omdat ik dus de afterpil heb gebruikt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je er daar zoveel zorgen over maakt is het misschien tijd om je iets meer met zwangerschappreventie te gaan bezighouden.
Ritsuka
12 jaar geleden
Is het niet slimmer om de normale pil en/of condoom te gebruiken?
Lijkt mij beter voor je lijf dan die hormonenbommen.

Antwoorden (4)

Dat lijkt me geen probleem. Over 4 à 5 jaar zijn de stoffen, die in de morning after pil zitten, al lang uit je lichaam verdwenen. Mocht je toch een miskraam krijgen, dan hoef je je niet schuldig te voelen, omdat die eerdere pil hier niets mee te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is juist het tegenovergestelde, hoe vaker je de morning afterpil gebruikt, hoe minder het betrouwbaar wordt. 1e morning after pil die je op tijd gebruikt is betrouwbaar en beschermend tegenover een zwangerschap. Maar, als je het vaker gebruikt, is er kans dat de morning after pil niet meer helpt. Tenminste, niet meer zo beschermend als de eerste keer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je nu feitelijk vraagt is: 'word ik onvruchtbaar doordat de morning-afterpil heb gebruikt?'.
Het antwoord is NEE. De morning-afterpil gebruik als er iets mis is gegaan met je gewone anticonceptie, als noodmiddel. Het is geen sterilisatie (die wel blijvend is) maar een soort overdosis hormonen die voorkomt dat een bevruchte eicel kan innestelen en zo dus ook een zwangerschap voorkomt op/rond de tijd dat je 'm slikt.

Als je het vergelijkt met sinaasappels: als je nu 100 sinaasappels eet, betekent dat niet dat je de rest van je leven geen vitamine C meer binnen hoeft te krijgen.

Iets anders: de morning-afterpil beschermt niet tegen SOA's, en bepaalde SOA's kunnen wel degelijk leiden tot verminderde vruchtbaarheid. Gonorroe en chlamydia zijn daar voorbeelden van (en als je besmet bent, hoef je daar als vrouw niets van te merken, of pas na jaren).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kans op een miskraam is er altijd, dus hier heeft de MA pil niets mee te maken.

de kans dat je een SOA oploopt en dat dit voor problemen gaat zorgen is groter dan blijvende schade van gebruik van een MA pil.