Hoe open jij je opstelt, hoe meer dat je pijn gedaan kunt worden. Intiem zijn daar heb je moed voor nodig, want dan sta je toe dat de ander je pijn kan doen. Sluit je je helemaal af, dan kan je dus geen pijn gedaan worden, maar ik zou dan niet van ´leven´ kunnen spreken, dan ben je robotisch... Sta je helemaal open, dan wordt je gekruisigd, dat hebben we al een keer gezien in het verleden... Dus het is zaak om een tussenweg te vinden en die maak jij, voor iedereen anders... Hoe groter verleden je hebt met een ander en de mate van openen bepalen de mate waarin jij de pijn kunt/moet ervaren... zo is het...
Zien hoe het werkt én toch open kunnen blijven, maakt het leven héél spannend...
over de laatste opmerking nog... Weet je waarom er virussen zijn? Die organismen maken alleen maar gebruik van een kwetsbaarheid van het systeem, ze doen niets anders dan dat. Was die kwetsbaarheid er niet, dan was er het virus niet... Maar kijk je verder dan dat, dan kun je zeggen dat het virus je sterker maakt, hij maakt jou attent op je kwetsbaarheid en jij kunt dat in jou repareren en jij komt er sterker uit. Ik weet zeker dat je dit perfect snapt, een ander zou hier kwetsende opmerkingen over kunnen maken naar XiniX toe, ook dat is kwetsbaar zijn, maar ik zeg dan net zoals Jezus, ze weten niet beter, ik vergeef hen...