Kan een thuiswonend kind in een koophuis blijven wonen als beide ouders overleden zijn?

stel je hebt een volwassen kind die nog thuis woont of die komt weer thuis wonen en je komt als ouders allebei te overlijden.
je hebt je huis helemaal afbetaald en er zit geen hypotheek meer op dus volledig eigendom op naam van de ouders.En met je ander kind heb je geen contact meer. Sterker nog, je weet niet eens waar deze woont. hoe zit dat?

een jaar geleden
11K
Ritsuka
een jaar geleden
Zorg dat je dit soort dingen in een testament vastlegt
ronron1212
een jaar geleden
Zolang je kinderen de erfbelasting kunnen betalen is dat geen probleem.
teusvh
een jaar geleden
Ga eens langs bij een deskundige. Een notaris bijvoorbeeld. Je zult toch al sowieso een testament moeten opstellen. Het kan bijvoorbeeld heel aantrekkelijk zijn om je huis nu te verkopen aan je kind, met het beding dat je er zelf levenslang in mag blijven wonen. Dat drukt de prijs aanzienlijk. Het geld dat je daarmee 'overhevelt' valt later buiten de erfenis (en dus de legitieme portie), én je hoeft er geen erfbelasting over te betalen. Als hij onvoldoende geld heeft om dat huis van je te kopen kun het hem lenen natuurlijk (tegen een erg lage rente). Die lening (vordering) valt op enig moment in de erfenis, en dan kan hij dat wegstrepen tegen de schuld die hij nog heeft. Kortom: er is best een heleboel creatief te regelen, maar hoe langer je daarmee wacht, hoe lastiger het wordt.
erotisi
een jaar geleden
Teusvh, dat je door verkoop met beding van zelfbewoning de waarde van de woning niet in de erfbelasting valt is niet helemaal juist en achterhaald. De toegenomen waarde van de woning wordt namelijk bij verrkijger gewoon fictief bijgeteld. Dus deze creatieve oplossing is door de wetgever al ingehaald

Antwoorden (1)

Of dat kan ligt aan de overige financiële middelen uit de erfenis, eigen spaargeld van het kind dat in het huis wil blijven wonen en of dat kind zo nodig een nieuwe hypotheek zou kunnen aflsuiten op de woning.

Het kind waar geen contact meer mee is, heeft in principe (uitgaande van 2 kinderen) recht op de helft van de erfenis. Indien er in een testament is bepaald dat het thuiswonende kind alles krijgt en het andere kind niets, heeft dat andere kind nog steeds recht op de helft van waar hij zonder testament recht op zou hebben, in dit geval dus een kwart van de erfenis. Dat deel heet de legitieme portie. Ook als je zelf niet actief op zoek gaat naar dat kind, hangt er elk moment de dreiging boven het hoofd van het andere kind dat broer of zus een keer opduikt, ontdekt dat ouders zijn overleden en alsnog de legitieme portie opeist.

Stel dat de woning nu 350.000 euro waard is en er is ook nog 50.000 aan spaargeld en overige bezittingen. Dan is de totale erfenis 400.000 waard, waarvan het uitgesloten kind dus recht heeft op 100.000 euro. In dit rekenvoorbeeld zou bovendien ruim 50.000 euro erfbelasting betaald moeten worden. Als het thuiswonende kind die 150.000 euro niet heeft en niet kan regelen, zal het huis dus verkocht moeten worden.

Stel dat de woning 250.000 euro waard is en er is 150.000 euro spaargeld / overige bezittingen (die te gelde gemaakt kunnen worden), dan is de waarde van de totale erfenis ook 400.000 euro, maar is het voor het thuiswonende kind veel eenvoudiger om broer of zus uit te kopen en de belastingschuld te voldoen.
---
Indien het onterfde kind de legitieme portie wil opeisen, moet hij/zij dit wel binnen 5 jaar doen. Duikt het kind in die 5 jaar niet op, dan kan het thuiswonende kind met een gerust hart in de woning blijven wonen en ook het eventueel voor broer/zus gereserveerde deel van de erfenis gebruiken voor iets anders.

Kinderen, andere erfgenamen en/of executeurs zijn niet verplicht zelf actief op zoek te gaan naar onterfde kinderen. Het onterfde kind doet er dus goed aan zelf toch minstens eens per 5 jaar (via via) te informeren of de ouders nog leven, als hij/zij aanspraak wil maken op de legitieme portie van de erfenis.
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Het lastige met dit antwoord is, dat het nogal wat speculatie bevat mbt eigen middelen en waarde vd woning, terwijl het kernpunt maar half wordt genoemd.
Het echte probleem is, dat het andere kind wel 'verdwenen' is, maar desondanks erfgenaam blijft. Vraagsteller zegt wel 'En met je ander kind heb je geen contact meer. Sterker nog, je weet niet eens waar deze woont.' maar dat kind volgt wellicht actief hoe het met de ouders gaat (Facebook/social media, via andere familie, etc) maakt dat goed mogelijk. De twee belangrijke issues om per testament te regelen zijn;
-verdwenen kind alleen legitieme portie laten erven;
-andere kind tot enige executeur testamentair benoemen (anders is het verdwenen kind ook formeel executeur, want die rol gaat naar alle erfgenamen gezamenlijk tenzij testament anders beslist).
Verder is mijn advies om iig actief op zoek te gaan, ook nu al, om verrassingen later te voorkomen.
erotisi
een jaar geleden
Tinus, een legitimaris is geen erfgenaam en kan dus ook nooit vanzelf als executeur optreden.
tinus1969
een jaar geleden
@erotisi, mits er een testament is (vziw). Als er niets is geregeld, is de verdwenen zoon geen legitimaris maar gewoon erfgenaam. Tijd dus voor notaris bezoek.
LeonardN
een jaar geleden
@tinus1969 Maar je advies is:
(1)-verdwenen kind alleen legitieme portie laten erven;
(2)-andere kind tot enige executeur testamentair benoemen Als je (1) regelt, dan is (2) toch al niet meer nodig? Dat bedoelt erotisi denk ik. Daarnaast, volgens mij regel je niet dat het andere kind de legitieme portie erft, je regelt dat het ene kind de enige erfgenaam is.
Dan moet het andere kind zelf (en tijdig) regelen dat deze zelf de legitieme portie opeist.
Mijn advies zou dus juist zijn om NIET actief te gaan zoeken en te hopen dat deze na vijf jaar misgrijpt (na erfenis).
Althans als dat de wens is van de vrager. https://verklaringvanerfrechtservice.nl/op-welke-informatie-heb-ik-als-legitimaris-recht
"Op basis van de wet moeten de erfgenamen of een executeur jou benaderen en informeren. Iemand die onterfd is, hoeft NIET geïnformeerd te worden. Als je bent onterfd dan moet je binnen vijf jaar na het overlijden een beroep doen op je legitieme anders vervalt dit recht."
tinus1969
een jaar geleden
@LeonardN, dat zijn keuzes die je kunt maken. Het belangrijkste is om naar de notaris te gaan en een aantal zaken expliciet te regelen. En om bij die regeling er iig van uit de gaan dat die 'verdwenen zoon' WEL opduikt - want mss volgt die gewoon via FB of familie hoe het met zn ouders gaat.
LeonardN
een jaar geleden
Net zoals actief zoeken een keuze is die je kan maken, echter zie ik 0 voordeel in de keuze om actief op zoek te gaan naar de verloren zoon.