Hoe vertel ik mijn kind (4 jaar) dat zijn vader hem niet wil kennen?

Hallo iedereen,

Toen ik zwanger raakte (ik was 20) was mijn toenmalige vriend heel blij. Hij verheugde zich op het vooruitzicht om vader te worden.
Al gauw kwam ik er achter dat hij zijn leven niet wilde aanpassen ten behoeven van het kind.
Hij bleef overmatig drinken, en wiet roken en wist mij heel goed te vertellen dat ik niet moest zeuren en dat een kind opvoeden in deze situatie prima kon.
Toen ik hem niet duidelijk kon maken dat zijn gewoontes wel degelijk invloed zouden hebben op het kind ben ik tijdens mijn zwangerschap bij hem weggegaan.

Toen onze zoon werd geboren was hij in de wolken, en kwam elke twee weken langs om een relatie op te bouwen.
Na drie maanden kwam hij niet meer langs, en na een half jaar belde hij mij dronken op dat het mijn schuld zou zijn dat hij onze zoon niet meer zag.
Ik heb hem duidelijk gemaakt dat hij welkom was om onze zoon te zien, maar wel onder mijn voorwaarden (in mijn huis, of anders op neutraal terrein met 1 van mijn ouders erbij).

Dit accepteerde hij niet en heeft toen boos opgehangen.
Ik heb daarna nooit meer wat van hem gehoord. Op facebook hou ik hem wel in de gaten (wat als mijn zoon hem wil ontmoeten).

Hoe vertel ik mijn zoon dat zijn vader niet geïnteresseerd was in hem, als mijn zoon gaat vragen wie zijn vader is en waarom hij er niet is?

ik hoop dat iemand mij tips kan geven!

groets
Suus

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat het goed is, nu al over zijn vader te vertellen en het hem langzaam duidelijk te maken dat contact niet mogelijk is voor zijn vader. Het waarom zou ik achterwege laten, totdat hij dit echt kan begrijpen. Breng dat dan ook niet negatief, probeer zijn vader niet zwart te maken. Laat hem foto's zien, vertel dingen over hem, maar blijf positief over hem, de vervelende dingen die gebeurd zijn, daar kan je zoon niets mee, het is niet uitgesloten dat zijn vader van gedachten veranderd in de toekomst, dan moet je zoon zelf kunnen beslissen of hij hem aardig vind of niet.
Maar hoe dan ook, je hebt de juiste beslissing genomen, om hem alleen op te voeden en groot te brengen, alle lof voor jou dat je nu naar de juiste manier zoekt. Dit advies hoef je niet op te volgen, doe dat alleen als het voor jou goed voelt, jij kent je kind en jij kent de vader..
flyingcrow
8 jaar geleden
+ crea!

Antwoorden (1)

Het is niet raadzaam om een kind van 4 jaar te gaan vertellen dat zijn vader hem niet wil zien. Het is op die leeftijd veel te jong om dat te kunnen begrijpen.
Wellicht zou je dat ( samen met een maatschappelijk werker of andere hulpverlener )aan de vader over moeten laten.Alleen hij kan zijn kind vertellen of hij hem al dan niet wil zien en wat de reden is.Hopelijk lukt het om samen met hulpverlening tot een oplossing te komen voor dit probleem.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben het met je eens dat je je kind op deze leeftijd nog niet moet vertellen dat zijn vader geen contact wil. Maar hij moet wel weten wie zijn vader is, dus vertellen over zijn vader en foto's laten zien, als je die hebt, is wel belangrijk. Het kan voor een kind heel gevoelig liggen, niet te weten of hij een vader heeft en wie dat is, op school zal er over vaders gepraat worden en als hij dat niet weet, kan dat zelfs een reden zijn voor andere kinderen om hem te pesten. Ook kan het kind verdrietig worden te zien of te horen dat andere kinderen wel contact met hun vader hebben.
Dat zijn vader hem niet wil zien, is een vermoeden van moeder, het is maar de vraag of vader echt geen contact wil, of dat dat alleen niet het geval is als dat onder toezicht moet. Goed idee dus, om het waarom aan vader over te laten, maar wat als vader daar niet voor open staat?