elke klap of stoot is een mishandeling
dus de grens bestaat niet
als je iemand slaat is dat dus al mishandelin
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar is van jouw kant niets over te zeggen, alleen van de ander kant...

Dat bepaalt die ander, dat is niet aan jou... Die ander is slachtoffer of niet, het is maar net hoe die jouw gedrag beoordeeld... En wees erop bedacht dat je verantwoording moet afleggen daarover als die ander je aanspreekt daarover en niet alleen nu maar tot over jaren en jaren, dus je verantwoordelijkheid strekt zich tot in de verre toekomst uit...

Jij kunt het niet kennen of ontkennen, dat doet die ander, alleen die ander...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je iemand iets aandoet - wat dan ook - waar diegene niet van gediend is, dan is dat mishandeling.

Dat kan fysiek zijn, door slaan, stompen, duwen etc.

Maar dat kan ook mentaal of verbaal, door pesten, vernederen, wat dan ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We spreken van kindermishandeling wanneer een kind door de ouders/opvoeders fysiek, psychisch of seksueel bedreigd of gewelddadig benaderd wordt. Dit kan zowel in actieve als in passieve vorm. Door de bedreiging of gewelddadige benadering wordt het kind ernstige schade berokkend in de vorm van fysiek letsel en/of psychische stoornissen.

Als bovenstaande zaken aan de orde zijn, is duidelijk een grens al ruim gepasseerd....

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit alles geldt voor kinderen maar natuurlijk voor volwassenen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke vorm van het een ander aandoen van pijn, verwonding of schade is een vorm van mishandeling. Zowel lichamelijk als geestelijk. Zodra je aan iets van dit begint ga je over de grens en mag je het mishandeling noemen. De ernst van mishandeling wordt wel beschouwd in gradaties. Je hebt zware mishandeling en een milde mishandeling. Bij een zware mishandeling laat je een vorm van schade achter. Ook de straffen zijn verschillend naar de mate van mishandeling.

Als iemand mij een klap uitdeelt dan is dit theoretisch gezien mishandeling. Echter zullen we in de volksmond dan nog niet zo snel spreken van mishandeling. In de volksmond wordt er eerder gesproken van mishandeling als er schade/letsel is aangericht of als een milde vorm van mishandeling langdurig aanhoudt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet elke klap is mishandeling. De reden is van groot belang.
Als iemand je , mogelijk jarenlang, treitert...ook al is dat psychisch, dan kan een stevige klap ook noodweer zijn.

Ook een bedreiger/overvaller neerslaan is geen mishandeling te noemen. (mits de bedreiging bewezen kan worden volgt normaal gesproken vrijspraak)

Daarnaast mag je vrijuit iemand meppen en slaan bij bepaalde sporten....deelname aan die sport is per slot vrijwillig (boksen , fullcontact karate , kickboksen ed.)

Derhalve is het nogal van de omstandigheden afhankelijk wanneer je een klap mishandeling mag noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de Hoge Raad is er sprake van mishandeling ex artikel 300 Wetboek van Strafrecht als opzettelijk pijn of letsel wordt toegebracht. De opzet moet dus gericht op het toebrengen van pijn of letsel. Als je een ladder draagt en je draait je om wanneer iemand iets vraagt, zodat de ladder een ander raakt, is dat geen mishandeling. Als je in een discotheek met je armen gaat zwaaien en je raakt iemand, kan dat wel mishandeling opleveren. Je neemt dan bewust het risico dat je iemand zult raken.

Toegevoegd na 3 minuten:
PS Als je de tegenstander slaat bij een bokswedstrijd, is dat ook geen mishandeling. Je slaat immers niet om letsel of pijn toe te brengen.
Bij zelfverdediging is er wel sprake van mishandeling, maar dit is niet strafbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus wanneer een ouder een kind onbewust geestelijk mishandeld kan die hiervoor niet gestraft worden, ondanks dat het kind aantoonbaar is beschadigt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt. Er is dan geen opzet aanwezig. Hulp en voorlichting helpt dan beter.
Iedere klap of geestelijke vernedering is mishandeling. zelfs als mensen het een "pedagogische tik noemen. ;(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer je een klap uitdeeld of wanner je iemand mentaal af probeerd te breken, dan ga je al over een grens heen.

Dit noem je mishandeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je iemand lichaamelijk of geestelijk schade toebrengt
Daar zijn veel mogelijkheden in.bv niet de zorg geven die iemand toe komt die het welzijn bevordert
zeker als het met regelmaat voor komt.
Mishandeling komt vaak door onmacht.
Niet wetent met een situatie om te gaan te zware druk.