kan je als je geadopteerd bent er voor zorgen om toch weer terug naar je 'echte' familie en daar voor altijd te blijven?

heb ik me altijd al afgevraagd.

Toegevoegd na 36 minuten:
en je zou het ook heel graag willen, zou je dan weer door je 'echte' ouders (biologische ouders) naar je geboorte land verplaatst kunnen worden, en daar een nieuw leven op kunnen bouwen? of kan dat pas na je 18e?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (4)

Er is altijd een goede reden voor dat je niet bij je biologische familie woont.
Kom je oorspronkelijk uit verre landen dan is geld vaak het probleem.
Je kunt ook ongewenst zijn om andere redenen (omdat je bijvoorbeeld het resultaat van geweld bent/verkrachting)

Zodra je groot/volwassen bent kun je uitzoeken waar en wanneer je geadopteerd bent en zo de reden achterhalen.
Zou je familie uit Zuid-Amerika komen of uit Azië, is er weinig reden om te veronderstellen dat je voor altijd daar bij je biologische "echte" familie zou WILLEN blijven.
Die twee werelden liggen zo ver uit elkaar, dat het onwaarschijnlijk is dat je dáár zou kunnen aarden. Wat natuurlijk wel kan is regelmatig er heen om contact op te bouwen met je 'andere' familie en met internet kun je, als je de andere taal geleerd hebt, Skypen.

Voor meer achtergronden en informatie kun je kijken naar verschillende tv-programma's zoals "Vermist" en "Spoorloos", die mensen zoeken o.a. voor geadopteerde kinderen uit andere landen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan pas na je achttiende. Je staat nu onder de ouderlijke macht van je adoptieouders. Ben je eenmaal meerderjarig, dan kan je doen wat je wilt.
Maar de vraag is wel of je biologische ouders je nog "thuis" willen en kunnen hebben en of je dat zelf ook zou kunnen. Kom je uit een heel armoedig land dan is de cultuurschok meestal enorm. Die adoptie is in bijna alle gevallen bittere noodzaak geweest. Heb je al bedacht wie je onderhoud gaat betalen als je bij je biologische ouders zou gaan wonen als meerderjarige? Breng je ook even een lekker groot geriefelijk huis mee? Je telefoon heeft waarschijnlijk niet eens bereik, als er al elektriciteit is!

Toegevoegd na 23 uur:
De adoptie terugdraaien ( herroepen) kan je volgens de Nederlandse wet, zie Burgerlijk Wetboek 1:231 pas, als je 20 bent en dan kan het tot je 23e aan de rechtbank worden aangevraagd. Dan moet het wel in het kennelijk belang van de geadopteerde zijn. Een minderjarige kan dus nog niets doen. De adoptiefouders bepalen hoe en waar het kind dan woont. Zij hebben de ouderlijke macht.
Vanaf je 18e kan je desgewenst terug naar de natuurlijke ouders en dan kan je daar een nieuw leven gaan opbouwen, maar dan ben je nog steeds het kind van de adoptiefouders!. En of dat allemaal zinvol en doenlijk is, blijft de vraag.

Toegevoegd na 1 dag:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/adoptie/vraag-en-antwoord/kan-ik-als-adoptiekind-de-adoptie-ongedaan-maken.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als jij bij de rechter aannemelijk kunt maken dat jouw biologische ouders jouw voldoende kunnen beschermen en de adoptie een dwaling is geweest kan een rechter besluiten om je weer bij je biologische ouders te plaatsen.

Let wel je moet goede redenen hebben om een dergelijk verzoek in te dienen, ook dienen jouw biologische ouders er volledig achter te staan en jouw een toekomst kunnen bieden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een dergelijk verzoek kan al vanaf het twaalfde jaar echter dient er dan een volledig onderzoek plaats te vinden en de biologische ouders de verantwoordelijkheid kunnen nemen voor het kind, vanaf het 20ste jaar kan het kind zonder onderzoek de adoptie ongedaan laten maken.
Of het kan of niet, hangt af van de wetgeving van het land.
In Nederland is het vrij lastig. Bij adoptie hebben je biologische ouders namelijk geen gezag meer over je, en zou je dus gezagsherstel moeten vragen. Hiervoor moeten gegronde redenen voor zijn, en dan moet de rechter het toekennen. Dit verzoek kan (in theorie) worden ingediend door het kind(als het ouder is dan 12), de biologische ouders, of de biologische ouders(namens het kind). Maar of het dan word toegewezen is zeer de vraag, aangezien er meestal een reden is waarom je geadopteerd bent, en je biologische ouders moeten er uiteraard mee instemmen.

Mochten je biologische ouders niet uit Nederland komen, dan heb je te maken met de wetgeving van het land zelf en het Nederlands recht. Dus dan is de procedure nog moeilijker.
Kortom: Het is heel lastig, maar in theorie niet onmogelijk.