helpt foliumzuur echt?

Ik vroeg me af. Ben net begonnen met het slikken van folium zuur.. en helpt het echt? Want hoe zit het dan met de mensen die 'per ongeluk' zwanger zijn geworden die hebben dat niet geslikt toch?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (4)

Als je zwanger wilt worden moet je voor die tijd beginnen met foliumzuur. Dit om de kans op het krijgen van een kind met een open ruggetje te verminderen.
Verder is het voor mensen die niet dagelijks 2 ons groenten en 2 stuks fruit eten heel raadzaam om Foliumzuur te slikken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor vrouwen die het niet geslikt hebben was de kans op bloedarmoede en een geboorteafwijking groter, als het toch goed ging, hebben ze geluk gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, die hebben dat niet geslikt.

Ik heb dat ook niet geslikt.
Dat wist men vroeger allemaal niet.
Niemand slikte dat toen.
En toch heb ik twee prachtige, supergezonde zonen.

Extra foliumzuur verkleint de kans dat je baby wordt geboren met een ernstige aandoening.
Dat is de hedendaagse wetenschap.

Maar dat wil niet zeggen dat je zonder die
foliumzuur geen gezonde baby's kan krijgen.

http://www.slikeerstfoliumzuur.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Foliumzuur is niet zozeer een 'werkzame stof' alswel een soort vitamine.

Als je daar echt een tekort aan hebt, loop je een heel klein risico op een kind dat geboren wordt met een open ruggetje (spina bifida) of andere ernstige aandoeningen van het centrale zenuwstelsel.

Die kans is wel klein, (in Nederland ongeveer 120 kinderen per jaar) maar foliumzuur kan wel het grootste deel (niet alle) van die problemen voorkomen, kost vrijwel niets, heeft geen bijwerkingen en kan dus probleemloos aan ALLE zwangeren voorgeschreven worden, zodat je op het totaal aantal nieuwgeborenen het aantal kinderen met open ruggetje beperkt.

Toen mensen nog GEEN foliumzuur extra slikten was het percentage kinderen met de aandoening dus iets hoger, maar ook toen werden verreweg de meeste kinderen gezond geboren. En dat geld dus ook voor de kinderen die nu nog regelmatig geboren worden zonder dat de moeder foliumzuur heeft geslikt.

Je verkleint er de kans mee, maar die is al niet extreem groot, en wel slikken garandeert ook niet dat je kindje gezond is. Er zijn meerdere factoren van invloed op de ontwikkeling van de afwijking.

Zo zie je ook in programma's als 'I didn't know I was pregnant' regelmatig moeders stómverbaasd kijken als blijkt dat hun kindje gezond is, terwijl ze geen bergen prenatale vitamines hebben geslikt, gerookt en af en toe gedronken hebben. Alsof kinderen een bouwpakket van vitamines en dieetmaatregelen zijn. Het lichaam is flexibel, en zelfs onder de meest vreselijke omstandigheden worden echt veruit de meeste kinderen gezond geboren. Met of zonder kunst- en vliegwerk.

Dus ja, foliumzuur 'helpt' , een heel klein beetje, maar voornamelijk om de statistieken iets beter te kleuren. Het geeft geen persoonlijke garanties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, mooi uitgelegd.
amigo
12 jaar geleden
heel mooi
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Het is een feit dat veel mensen ( dan vooral vrouwen ) een tekort aan foliumzuur hebben. Er is moeilijk aan te komen door een normaal gevarieerd dieet.

Het is ook een feit, dat een tekort aan foliumzuur voor en tijdens de zwangerschap kan leiden tot een spina bifida, oftewel een 'open ruggetje' bij het ongeboren kind.

Omdat de voorlichting in Nederland erg groot is, en er in Nederland in vergelijking met bijvoorbeeld Amerika erg weinig ongeplande zwangerschappen zijn, kan het kijken alsof het slikken van foliumzuur niets uit haalt.

Maar in Amerika ( waar dus veel ongeplande zwangerschappen voor komen ) komt een 'open ruggetje' als gevolg van een foliumzuur tekort van de moeder, nog te vaak voor. En gezien dit gewoon te voorkomen is, wordt er dus zoveel over geïnformeerd naar vrouwen met een kinderwens.