Hoe kom je na meer als 5 jaar nog over iemand heen?

Wat als je na zoveel jaar nog steeds gevoelens voor iemand hebt. Geen verliefdheid, maar een diep gevoel van houden van, een soort verbondenheid. Maar hij is inmiddels getrouwd en ik heb ook iemand waar ik veel van houd. Maar omdat hij in dezelfde leefomgeving woont is ontlopen onmogelijk.. Ik voel mij er al jaren neerslachtig bij, zelfs psycholoog heeft niet geholpen. Ik probeer het contact vanzelfsprekend tot minimum te houden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vraag eens aan de psycholoog of hij je kan behandelen alsof je een verslaving hebt.... Want dat heb je ook.. Je bent verslaafd aan het gevoel van verbondenheid aan die persoon.

Het beste antwoord

Neem een groot vel en zet in het midden een lijn van boven naar beneden.

Ga aan de ene kant de slechte eigenschappen van die persoon opschrijven want die moet hij ook gehad hebben.
Ga daaronder opschrijven waarom de relatie verbroken is.
Ga redenen bedenken waarom het toch niets had kunnen worden met die persoon.
(Bedenk daarbij dat die persoon nu misschien wel heel anders is dan 5 jaar geleden want mensen kunnen soms heel erg veranderen).
Schrijf op wat jouw gevoelens precies zijn.
Schrijf ook op wat je nu nog met die gevoelens zou kunnen doen en zou willen doen.
Probeer hem toch zoveel mogelijk te ontlopen.

Aan de andere kant schrijf je dit ook allemaal op maar dan van de persoon waar je nu mee bent. Behalve dan natuurlijk dat laatste.

En vergeet ook niet dat je die persoon misschien wel idealiseert nu je geen relatie meer met hem hebt. Schrijf daarom ook de mindere momenten met hem op.

Zo kun je je gevoelens omtrent hem misschien beter plaatsen en de periode met hem afsluiten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het klinkt of je een obsessie hebt. Dat is niet gezond en niet goed voor je geestelijke gesteldheid. Vraag je af wat je hiermee bereikt? Waarom laat je die man niet los?

Een obsessie is iets dat je kan verminderen door psychische begeleiding. Je vertelt dat je psychische hulp hebt gezocht en dat dit niet heeft geholpen. Wellicht had je geen klik met je psycholoog. Zoek een andere manier (of psycholoog/psychiater) om hiermee om te gaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Met andere manier bedoel ik: meditatie, sport, hobby's etc. Iets waar jij je prettig bij voelt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
'Een diep gevoel van houden van, een soort verbondenheid' is prima om een hechte vriendschap op te bouwen. Maar uit je vraag blijkt dat dat niet kan, dus moet je onder ogen zien dat je nog wel degelijk verliefd bent. Als je iemand probeert te ontlopen, is er namelijk iets anders aan de hand dan vriendschap. Bovendien zou je dan ook niet zo expliciet vermelden dat jullie beiden een partner hebben.
De enige manier om hier vanaf te komen, is toegeven dat je verliefd bent. En blijkbaar is het een obsessie geworden (al jaren neerslachtig, psycholoog heeft niet geholpen).
Ik denk dat je het beste weer met iemand kunt gaan praten, zoals een psycholoog of een coach, maar nu op basis van het echte probleem dat je tot over je oren verliefd bent, en dat je daar vanaf moet zien te komen. Als je het probleem niet benoemt, kun je het niet oplossen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In mijn ogen is er maar 1 oplossing. Elkaar niet meer zien en spreken.
Het is hard, maar anders kom je nooit van elkaar af.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus niet zoals je zelf zegt "minimaal", nee helemaal nix!