Kan iemand die in zijn leven een vrij groot trauma mee heeft gemaakt beter tegen een nieuw groot verlies ?

Of is het juist voor haar / hem moeilijker met nieuw verlies om te gaan ? En nee, ik spreek hier niet over mijzelf , maar ik wil leren begrijpen hoe mensen verlies ( baan, relatie , kind of partner ) het beste kunnen verwerken ....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Ik zou haast zeggen van wel, omdat ik dat zelf bij mij en mijn zussen en andere mensen heb ervaren. Ik weet niet of het voor iedereen standaard geldt, dat zal wel niet.

Een trauma dat je voor de eerste keer meemaakt betekent dat je dan voor de eerste keer ook de wanhoop en woede ervaart, de verwerking voor het eerst meemaakt. Alle keren daarna heb je misschien net zo veel pijn, maar de ervaring is anders, je herkent dingen. Dat geeft je weer moed, uiteindelijk komt het meestal weer goed.

Persoonlijk heb ik de traumatische ervaringen in mijn leven ervaren als vreselijk, maar ze hebben heel veel dingen in mijn leven verandert. Je gaat anders tegen dingen aankijken en andere dingen waarderen. Je krijgt een vorm van wijsheid ervoor terug.
Alhoewel voor kinderlijke onschuld ook iets te zeggen is, die ben je dan natuurlijk voor de rest van je leven kwijt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Dat is per persoon verschillend.
Als je al veel groot verdriet moest verwerken, word je wel harder zeg maar!! maar of je er dan beter tegen kunt..ik denk het wel..maar dat is ook voor iedereen verschillend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@sharona . Dat ik juist van jou het eerste antwoord krijg . Bedankt , vind het heel bijzonder ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Goldenten..Ik snap het;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sharona ben het met je eens zoiets dacht ik ook, ja en moeilijk zal het altijd blijven
hoe iemand met herhaalde trauma's omgaat is erg persoonlijk, maar ik kan me voorstellen dat voor sommige mensen op een gegeven moment de psychische rek eruit is.
14 jaar geleden
Nee dat is niet zo, maar als die een groot trauma VERWERKT heeft dan weer wel...
Dus het meemaken is niet bepalend, maar het verwerken ervan... Snapt u wat ik bedoel?

Verwerk je oude trauma en dan ben je sterker... Zie de filosofie van Friedriech Nietzsche...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee dat hoeft niet. maar kan wel.
mischien leren ze wel eerder om er beter mee om te gaan en hoe ze dingen moeten verwerken.
echter het kan ook zijn dat die nieuwe verlies net te veel is dat je het er niet meer bij kan hebben
en dan zie je geen licht meer
14 jaar geleden
Dat is maar de vraag. Wanneer de persoon zijn 'trauma' niet goed verwerkt heeft is dit geen goede basis tegen een nieuw (groot) verlies.
Eerst verwerken, daar ligt de basis.

Niet alleen zeggen (met het verstand) dat het verwerkt is maar zeker ook met je gevoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ je laat .
Dat is ook maar net hoe je ermee bent omgegaan.
Over het algemeen is het zo dat lijden je loutert, zodat je veel innerlijke wijsheid kunt opdoen, in die periode dat je het meemaakt.
Met de opgedane ervaring en wijheid, zul je beter handen en voeten weten te geven aan het nieuwe trauma wat je overkomt.
Maar dat is denk ik per persoon verschillend, zodat op deze vraag geen universeel antwoord is te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het per persoon zeer verschillend zal zijn.
Hoe het karakter van de persoon is en hoelang het geleden is dat het eerste trauma is gepasseerd.
De geestelijke vitaliteit zal hierin een grote rol spelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je stort in een put en komt met een keiharde klap op de bodem terecht.Daar is het donker,genadeloos donker.Met de hulp van dierbaren kom je langzaam weer omhoog maar even zo vaak val je weer naar beneden.Je blijft worstelen tot je steeds meer licht in de duisternis ziet.Je tranen zijn op!Je komt met de nodige littekens uit de put en probeert je er langzamerhand van te verwijderen.Je hebt schade opgelopen.Het herstel gaat langzaam en het wantrouwen loert om de hoek. Hopenlijk heb je genoeg krachten opgebouwd om een volgend trauma op diezelfde manier te overwinnen.Ik Geloof!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, elk verlies is anders en zal ook anders worden ervaren.
wat wel zo is ,is dat je het makelijker kunt verbergen...
maar uiteindelijk komt het er toch wel uit maar dan nog harder!!
geloof me...spreek uit ervaring!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is per persoon en per situatie verschillend en afhankelijk van het tijdstip na de eerste ervaring.
Herhaling maakt je lang niet altijd sterker. Je leert wel steeds beter jezelf en je echte vrienden kennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@goldenten: een trauma dat goed verwerkt is, kan ook maken dat iemand veel sterker uit de strijd kan komen en in de kracht zet, zodat nieuwe verliezen niet meer bekeken worden vanuit een hulpbehoevend slachtoffergevoel, maar zal diegene volgende tegenslagen beter kunnen leren hanteren.
Het leven is niet moeilijk en lastig door de ervaringen die het biedt, maar meer hoe je ermee omgaat.een trauma kan een van de dingen zijn waarmee een mens een kans geboden wordt veel over zich zelf te leren.
het gaat er ook om of iemand zich wil blijven vasthouden aan het trauma en zich blijft identificeren ermee omdat dit "voordeel" opleverd. (aandacht anderen o.a).als iemand echt wil groeien en het trauma is echt verwerkt dan staat diegenen sterk genoeg in het leven om nieuwe situaties aan te kunnen. tenzij er verschillende trauma's door elkaar heen lopen. een trauma kan uit meerdere elementen bestaan, die compact samen een trauma genoemd worden.
het is een beetje moeilijk te zeggen als je de persoon niet kent van dichtbij, dus ik hou het even in het midden.
het is ook meer een vraag voor een specialist op dit gebied omdat het zo persoonsgebonden is.