Kun je aan je eigen dna zien of je een kind van je moeders vader(opa) of broer(Oom) bent? Je hebt alleen je eigen DNA beschikbaar.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik dacht dat 50%DNA van je moeder en 50% van je vader kreeg.
Als mijn biologischevader haar vader of broer is moet ik toch een dna streng van 75% en 25% hebben?
En dat dit dan duit op incest.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (4)

Nee dat is onmogelijk met alleen je eigen DNA, je hebt wat meer vergelijkingsmateriaal nodig.

Toegevoegd na 3 uur:
Ik begreep je vraag anders, ik dacht dat je bedoelde dat ALS je al wist dat er incest was of je er dan achter kon komen of je een kind van je moeder+oom bent of een kind van je moeder+opa. Dat bedoelde je niet. Je wilde weten of je aan je eigen DNA kunt zien of je moeder een kind kreeg van haar vader of broer in het algemeen.

Ik snap het nu maar je kunt dat niet altijd met 100% zekerheid zeggen en de kans dat je dat bij een kind van een vrouw en haar vader kunt zeggen is groter dan bij een kind van een vrouw en haar broer. In het tweede geval kan het zo voorkomen dat ze keurig netjes de genen verdelen van hun vader en moeder (opa en oma kind).

Als een vrouw een kind krijgt van haar vader zijn er gegarandeerd meer genen hetzelfde maar niet standaard de 75-25 omdat die vader bij de spermacel aan zijn dochter ook andere genen kan geven als bij de 'verwekking van zijn kleinkind". Maar die kans is dus kleiner dan bij een kind van een vrouw en haar broer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee dit is niet mogelijk omdat je het moet vergelijken met het DNA van je andere familieleden. Zelfs als je het DNA materiaal hebt van je andere familieleden dan is het nog niet mogelijk om met 100 procent te zeggen wie de vader is.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als er incest is, dan heb je inderdaad wat meer identieke strengen, je bent dan meer homozygoot dan mensen die geen verwante ouders hebben. Je kunt het dus wel degelijk aan je eigen DNA zien of je een product van incest bent.

Toegevoegd na 14 uur:
Dit soort tests is wel uitgevoerd, zie bron voor de data.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Strikt genomen is dit niet mogelijk omdat je altijd vergelijkingsmateriaal nodig hebt.

Wat jij hier vraagt is vergelijkbaar met het melden dat je ouders hebt en dat jij 1.60m meet en dan vragen of jij kleiner of groter bent dan je ouders zonder ons te melden wat de lengte van jouw ouders is.

Begrijp je wat ik bedoel?

Je hebt dus altijd een minimum aan gegevens van de ander nodig om een vergelijk te kunnen maken. In dit geval is dat minimum aan gegevens de DNA structuur van óf jouw broer/oom óf jouw vader/opa.

Liefs en leef hoe dan ook in harmonie met elkaar!