Vader wil depressie niet toegeven, wat nu?

Ik heb een vriendin die een depressieve vader heeft. Vroeger ging niks mis omdat haar moeder nooit de vader tegensprak. Maar dit pikte ze sinds 4jaar geleden niet meer en wou problemen uitpraten. Plots werd de vader grof en wou altijd zogezegd het beste voor zijn kinderen, maar hij maakt ze gewoon kapot. Er gaat geen dag voorbij zonder dat ze weent of erover begint tegen mij. Ik ben nog maar een tiener en weet echt niet wat ik moet doen voor haar. Of wat zij kan doen. Zij is zelf ook nog maar 16 jaar, en dit hoort gewoon niet in een gezinssituatie voor zo'n jong meisje. Voor mij is het duidelijk (ik ben daar namelijk zeer veel) en dat is dat de vader het gewoon niet wil toegeven dat er iets mis is met hem of in zijn hoofd. Hij steekt de schuld op zijn kinderen en vrouw die volgens hem niet genoeg praten met hem ook al spreken ze uren met hem over hoe school was etc. Deze situatie kan zo niet langer..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waaruit blijkt dat die vader depressief is dan?

Antwoorden (3)

Ik weet te weinig van deze man, om daar een goed antwoord op te kunnen geven, maar laat je vriendin eens gaan praten met haar huisarts, deze kent wel het hele gezin en weet hoe te handelen in dit soort situaties. De vader kan alleen hulp krijgen als hij zelf mee wil werken, maar hulp voor je vriendin, zou ook al kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Yes indeed crea!

Dit is een lastige situatie.. als ik het goed begrijp ben jij hier dus ook heel vaak mee bezig terwijl het meer een probleem is in het gezin waarin je vriendin zich bevindt.
Overigens begrijp ik het heel goed hoor dat je ze wilt helpen. Dat zou ik ook doen.

Is het een vriendin van school? In dit geval kan het dan helpen als je vriendin met iemand gaat praten van school bijvoorbeeld een maatschappelijk werker. En jij kunt haar daarin steunen natuurlijk! Misschien kan je haar aanvullen tijdens het gesprek als ze moeite heeft met het te vertellen. Maar overleg dan eerst wel even met je vriendin over wat ze het precies wil gaan hebben voordat jij dingen gaat vertellen die ze misschien (nog) niet wil vertellen hihi!

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allereerst vind ik het mooi van je dat je je vriendin probeert te helpen. Probeer zelf wel voldoende afstand te houden zodat je er zelf niet te veel onder lijdt. Je schrijft dat die man een depressie heeft en dat niet wil toegeven. Als ik je verhaal lees dan denk ik niet dat het een depressie is waaraan hij lijdt. Waarschijnlijk is hij "gewoon"een heel dominante man die wil dat de dingen gaan zoals hij dat wil en heeft hij nooit geleerd rekening te houden met de mening van een ander. Als zijn vrouw en anderen zich daartegen gaan verzetten, zal hij moeten bijdraaien want anders barst de bom een keertje. Ik denk dat die man en zijn vrouw moeten gaan praten bij een relatie/gedragstherapeut (psycholoog) die in dit soort zaken ervaren en deskundig is. Dat zal hij zelf ook moeten willen en waarschijnlijk ziet hij er het nut niet erg van in. Waarschijnlijk gaan zijn ogen pas open als hij in de gaten heeft dat zijn vrouw en kinderen het echt helemaal zat zijn. Misschien dat hij dan hulp aanvaardt. De vrouw van die man zal toch de noodzakelijke stappen moeten zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is het probleem. Hij wil niet naar een psychiater. Ze zijn 1 keer geweest en hij wil niet meer gaan omdat hij het belachelijk vind om daar zoveel geld aan te spenderen... Daarom dat ik denk dat hij het niet wil toegeven. Ook weet hij zelf wel dat zijn gezin het beu is dat hij zo doet, maar toch ziet hij niet in dat het misschien bij hem kan liggen..