Hoe je insuline moet gebruiken hangt sterk af van het soort diabetes dat je hebt. Daarbij is het belangrijk hoe je gereguleerd bent. Insuline kan volgens mij de placenta niet of nauwelijks passeren en de foetus ontwikkelt zijn eigen insulinehuishouding; met de voeding die de foetus ontvangt moet dat gereguleerd kunnen worden. Daarom is het extra belangrijk op je voeding te letten als zwangere diabetica.

Hoe dan ook is de vraag hoe je je insuline moet toebrengen dus sterk afhankelijk van allerlei factoren en dat kan eigenlijk alleen je behandelend arts (of arts die je regulering goed kent) goed inschatten.

Vraag dus professionele medische begeleiding voor je persoonlijke situatie! Ga niet "zelf klussen" natuurlijk, neem geen onnodige risico's.

Lees ook:
http://www.erfelijkheid.nl/zwangerschap/diabetes.php

Daar staat uitgebreide en goed leesbare informatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Insoline" spuiten is nooit goed.

Maar heb je diabetes, en ben je zwanger moet je je goed laten begeleiden. De eenheden die je moet spuiten worden dan met je besproken, en je blijft onder een goede controle.
En met die goede controle is het niet slecht voor je en ook niet voor je baby, al zal die ook wel goed onder controle blijven.

Maar er zijn veel meer diabetespatienten die moeder zijn geworden van gezonde kinderen. Dus het kan wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige dingen moeten nu eenmaal. Medicijnen gebruiken tijdens een zwangerschap is natuurlijk nooit aan te raden. Zelf had ik zwangerschapssuiker (na de zwangerschap gaat dit vanzelf over) en kreeg in het ziekenhuis ook gewoon insuline voorgeschreven. Het kan volgens mij niet echt kwaad voor de baby alleen heb je kans dat wanneer het geboren is dat het ter wereld komt met een lage bloedsuiker. Daarom houden ze baby's van moeders met suikerziekte vaak een paar nachten ter observatie in het ziekenhuis (en de moeder ook).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In aanvulling op de reeds gegeven antwoorden: insuline is in feite een lichaamseigen stof die het lichaam in normale conditie zelf aanmaakt in de juiste hoeveelheden. Wanneer het lichaam dit echter niet helemaal zelf meer kan reguleren, om welke reden dan ook, dan moet het lichaam daar een handje mee geholpen worden.

Als je als zwangere 'insuline-afhankelijke diabetes' hebt, is het dus zelfs noodzakelijk dat je insuline krijgt toegediend. Het is dus niet slecht of gevaarlijk voor je lichaam, maar juist goed, mits de toediening gebeurt onder begeleiding van de specialist en op geleide van de behoefte van je lichaam.
In geval van insuline-afhankelijke diabetes kan je het dus omdraaien: het is niet goed als je je insuline in de juiste dosis niet zou spuiten, want je lichaam heeft het nodig. Voor zichzelf, maar ook voor een gezonde ontwikkeling van de baby.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De zwangerschap
Bij diabetes type 1 en 2 weet u zelf meestal al goed hoe moet omgaan met de schommelingen in de bloedsuikerspiegel. In de zwangerschap neemt de behoefte aan insuline toe, vooral tussen de 16e en de 32e week. De hoeveelheid insuline die u nodig hebt moet dan ook steeds worden aangepast. Na de 32e week neemt de behoefte aan insuline weer af en kunnen er vaker (te) lage bloedsuikerspiegels ontstaan. Als de bloedsuikerspiegel sterk schommelt, kunnen beschadigingen ontstaan aan de bloedvaten, de nieren of de ogen, en bestaande beschadigingen kunnen ernstiger worden. Een goede regeling is dus belangrijk, ook tijdens de zwangerschap. Bij zwangerschapsdiabetes hebt u meestal zelf weinig tot geen klachten. De kans is wat groter dat u een hoge bloeddruk krijgt...